Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - Radio/TV

TV-tips: Tvillingar i test

2014-04-21 18:54 #0 av: maxiq

Detta experiment gjordes för ett tag sedan och det har skrivits om det tidigare men nu visar Vetenskapens Värld i kväll 20.00 hur det gick till:

"Fett eller socker - vad är värst? Är det socker eller fett som är farligast för vår hälsa? I kvällens film sätts två enäggstvillingar på varsin diet, den ene med lite fett den andre med lite socker. Vem av dem har bäst hälsa efter en månad? Vi möter också forskarna som gått till botten med frågan

Efter programmet kan du chatta med kostforskarna Mai-Lis Hellénius och Ulf Risérus.

Anmäl
2014-04-21 20:16 #1 av: hemul

Jag skulle titta men insåg snabbt att det gått tidigare. På någon annan kanal får man anta.

Anmäl
2014-04-21 20:22 #2 av: Effie

Jag tittar. Just nu håller de på och handlar med aktier; det skulle jag också göra dåligt ifrån mig på, men knappast av glukosbrist. Tror jag i alla fall

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-04-21 20:25 #3 av: maxiq

Programmet gick på BBC i januari och Kostdoktorn kommenterade då på sin engelska sida DietDoctor

Anmäl
2014-04-21 21:28 #4 av: Kajak11

Såg programmet. Det enda som verkar konstigt...ja många sakor blir ju svart och vita i dom typen programmer. .men hur kommer det sig att kommer det sig att den ena av bröderna bli nästan diabetikar på låg kolhydrat kost? Jag har förstått att kroppen blir sämre på att hantera socker när den inte får socker på LCHF kost..men hur kommer det sig då att många diabetiker2 blir fri från medicin för diabetes. Då har dom ju i praksis inte diabetes länger.

Anmäl
2014-04-21 21:35 #5 av: hemul

Jag kanske minns fel, såg det inte nu, men var det inte så att han fick göra någon slags glukosbelastningstest och sen sa de att han var insulinresistent?

Anmäl
2014-04-21 21:42 #6 av: Effie

Jag läser chatten, inget särskilt spännande. Mer fullkorn och mer motion.

Men nu säger Mai-Lis Hellenius att man ska äta mer frukt för att vi svenskar äter för lite frukt; man får fettlever av "stora mängder socker" men också av mättat fett. Däremot minskar leverförfettning av solrosolja. Undrar vad hon har för underlag för dessa råd.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-04-21 21:53 #7 av: Kajak11

Hemul. Dom gjorde båda glukosbelastingtest. Ja det var lite konstigt. Det enda jag ochså har tänkt är att antingen får man äta kolhydrat kost och inget fett emler motsatt men att blanda socker och fett 50/50 kan kanske gi inflammationer på sikt....men dom nåde ju en konklusion på att kost lösningen inte är svart eller vit. Försöken med råtter...och att gi munkar till folket viste att råtter och människor hälst åt en 50/50 mat men då blev det ett småätande hela dagen och vid råtterne gick dom upp i vikt på detta...kosten var cheesecake.

Anmäl
2014-04-21 22:14 #8 av: nyttiga_jag

Jag reagerade på att de gjorde fys och prestationstesterna när kolhydratrestriktören (?) fortfarande hade omställningsbesvär. Det kan man ju ha i flera veckor och vissa tester gjordes efter 2!

Läste nån stans att även inledande fasteinsulin påverkar åt vilket håll man reagerar på kolhydratrik kost och kolhydratfattig kost. Beroende på om man hade högt eller lågt fasteinsulin så reagerade man diametralt olika på de olika kosterna.

Om allt var så enkelt som alla säger så hade vi inga överviktsproblem, men nu är det inte så enkelt! Vi är alla olika!

Anmäl
2014-04-21 23:09 #9 av: maxiq

Avsnittet kan ses på Play i sju dagar från nu.

Anmäl
2014-04-22 00:13 #10 av: hemul

#7 Jomen det stämmer att om man ätit väldigt lite kolhdrater en längre tid så klarar man antagligen inte ett glukosbelastningstest. Det är också riktigt att man blir insulinresistent. Det är bara det att detta tillstånd är reversibelt och fort går det också. Men de bedömde väl testresultatet på samma sätt som de gör för normalkostare, antagligen för att de inte känner till detta. Folk som är tvungna att klara sådana test, för att behålla sitt jobb t.ex. brukar äta runt 150 g kolhydrater i 3 dagar innan (om jag minns rätt). Det räcker för att kroppen ska hantera socker normalt igen.

Ska se om jag hittar den där gamla länken till sidan där man kan läsa om detta. Jo, det gjorde jag.

http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2007/10/physiological-insulin-resistance.html

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.