Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3631 ggr
mammamia666
4/20/14, 7:05 PM

Viktnedgång!

Hej hopp!

Detta blir mitt premiärinlägg och jag är så dålig på sånt här, så jag vet inte om jag har gjort rätt eller inte. Hm…jag kanske hamnar mitt i något annat, ja ja då får det bli så. 

Det står säkert någonstans i någon tråd angående hur stor viktnedgång man kan förvänta sig efter start med LCHF men jag frågar ändå. Hur stor viktnedgång kan man förvänta sig efter start med LCHF? Jag har väldigt många kilon att bli av med men har fått en bra start tycker jag själv. Jag har läst någonstans att det är en sakta-men-säkert metod, stämmer det?

Jag har sedan den 1 februari tills idag gått ner 15 kg och då har jag inte varit jättestrikt med kolhydraterna, jag har försökt hålla mig till nybörjartipset  5 g. Började träna lite lätt efter vecka 2. Första 2 veckorna försvann 5,5 kg som jag tror var vätska som gick ur kroppen. Sedan har det gått saka men säkert nedåt. Jag började för några veckor sedan dricka lite vin på helgerna och har inte märkt någon viktuppgång eller stopp i viktnedgången. 

Jag antar att det är väldigt individuellt, men ungefär hur stor viktnedgång kan man förvänta sig/vecka!

Tacksam för tips och råd i allmänhet!

//Maria

Annons:
KunskapÄrMakt
4/20/14, 7:56 PM
#1

Det är väldigt individuellt, men om man är väldigt överviktig är min erfarenhet att man generellt går ned ca 1-2 kg per vecka, ännu mer för vissa. Sedan kommer ofta dessa platåer som man får lida sig igenom. Lycka till!

Zolunia
4/20/14, 10:49 PM
#2

Mm erfarenhet är ca 0,5kg per vecka på inte så über strikt lchf… Då gick jag ner från 82 till 74. Nu på senaste har jag gått ner snabbare med striktare lchf men jag märker att huden inte riktigt hänger med som önskat… Bra jobbat och lycka till!

Dicobayo
4/22/14, 1:49 PM
#3

Det bästa är att hitta en nivå som funkar för dig både fysiskt och psykiskt, dvs den nivå du är nöjd med och klarar av.

Vill du gå ner snabbt måste du bli ganska strikt, och du kanske inte vill avstå t.ex. det där vinet på helgerna.

Så det är en avvägning av vad som passar för just dig, men enkel vanlig mat utan för många avsteg funkar alltid bäst i längden.

nyborjare08
4/22/14, 3:53 PM
#4

Hur långt är ett snöre? :-) Skämt åsido, det varierar så otroligt mycket att det inte går att göra någon generell uppskattning. Risken är väl bara att det orsakar funderingar som: "men så funkar det inte för mig, vad är det för fel på MIG?!" och det är ju inte konstruktivt. En långsiktigt hållbar viktnedgång bör väl ligga på ca 0,5-1 kg/vecka. Snabbare viktnedgång än så ökar nog risken för att man tröttnar och till sist går upp allt igen, med moms. Det kan som sagt variera väldigt från person till person. Mycket beror på vilken övervikt man har från början, ev sjukdomar, ålder, med mera.

 

 

odjuren
4/22/14, 8:50 PM
#5

Precis som föregående sagt så e de individuellt hur mycket man går ner. JAG gick ner ca 4 kg första veckan o 2 andra veckan, men jag gissar att de var mest vätska. Har på ett år gått ner 17 kg ungefär, på ganska liberal lchf. Jag vill inte utesluta mejerier som många gör, älskar gräddsåser o ost o dy för mycket ;-) Men detta är för judt MIG!! Alla är vi olika!

//Odjuren

www.odjuren.com

Upp till toppen
Annons: