Annons:
Etikettmat-recept-på-fågelrätter
Läst 6880 ggr
peoy
4/16/14, 8:34 PM

Kycklingfilé mozarella bacon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo!

Gjorde en hittepårätt, så god att jag måste dela med mig av den..

Sen om nu andra tycker samma som jag och 4-åringen (som alltid tycker min mat är jättegod) är ju en annan sak…

Receptet är skrivet för en som vet hur makaroner kokas (ids inte förbättra)… Givetvis ingår det inga makaroner i det, men det är den nivån :)

3 portioner:
He på ugnen på 150 grader

2kg kycklingfileér, skär upp en skåra på tjockleken så att dom går att fylla, stek i smör eller kokosfett (salta och peppra samtidigt)
3 paprikor (färger spelar ingen större roll, men jag tog en av varje), delas i småbitar
160g purjolök (det jag hade kvar av de två påbörjade), skivas och hackas i mindre bitar, steks i smör efter kycklingen
2 paket bacon (2x140g), 8 skivor i varje, dela skivorna på halva längden (så som ryms in i fileérna)
4 st tomater (blev 240g på vågen), skivas
2 st mozarellaklumpar, skivas

Fyll de lättstekta fileérna med 2 (halva) baconskivor, purjolök, och 2 (halva) baconskivor till. Har du som jag 9 fileér i påsen, så är det några som är mindre, dom fick nöja sig med en halv baconskiva under och över purjolöken.

Ovanpå fileérna satte jag den skivade mozarellan, kryddade med oregano, och sen på med tomatskivorna. In i ugnen (150 grader), 45 minuter blev det ganska precis utan att jag kollat på nån klocka..

**Sås:
**2 dl creme fraiche
1 vitlöksklyfta
1 näve basilika (färsk i bladform)

Mixade sönder basilikan tillsammans med skivad vitlök och kanske en halv dl av creme fraichen och blandade sen in resten av creme fraichen..

**Tillbehör:
**Kokt broccoli

Tid från första filé i stekpannan till ugnsform på bordet: 1 tim 40 min (tog lite extra tid för att jag skulle hitta på nånting med allt som jag ville ha med).. Bör gå göra välplanerat på kanske 1 tim 10-20 min.

Bild:

1: Färdig mat
2: Purjolök, paprikablandning, bacon
3: Purjolöken under stekning, paprikablandningen i formen
4: Klart för att stänga sista filén (efter det andra lagret bacon)

Näringsvärden per portion
1418 kcal
Protein     157,61 g
Kolhydrater     26,82 g
Fett     79,3 g

(näringsvärdena utan såsen och broccolin inräknad, för den går det ju åt det går åt av)

Annons:
Lchfman
4/16/14, 9:28 PM
#1

Ser fantastiskt gott ut, tack för receptet.

nyttiga_jag
4/16/14, 9:35 PM
#2

3 portioner!

Det är lika mycket energi i en portion, utan sås som du skrev, som jag äter under en hel dag, nästan i alla fall!

2 kg kycklingfile borde väl åtminstone var vara 6 normalstora portioner, ev mer!

Inte undra på om du har problem med överätning.

Grace2009
4/16/14, 9:35 PM
#3

Ser kanongott ut :D men låter som MYCKET mat D:

peoy
4/16/14, 10:35 PM
#4

(oop.. hade nåt svar på g, och raderade lite, så försvann mitt svar igen)..

formen vägde nog en del när jag tog ut den ur ugnen.. borde väl varit något strax över 3kg..

För mig blir det där bara 3 portioner (eller möjligvis 4, då 4-åringen åt en halv filé idag och säkert kommer göra det med lådorna som är kvar också), men utan att dela filéerna (är det nån som gör så ?) så går det inte få ut 6 portioner.. 9/3 var enklast :)

1400kcal tyckte jag lät lite när jag skrev in det på fatsecret, men det stämmer säkert. Jag åt ungefär 1/3 av såsen till det + uppskattningsvis 300g broccoli.

Sen tyckte jag hanteringsmässigt att mängderna av innehållet blev ganska bra.. när man ändå plockar fram kycklingfilé att tina, så är det lika att ta fram hela kartongen, använda hela paprikapåsen och bacon, mozzarella och tomater i lagom mängd..

nyttiga_jag
4/16/14, 11:11 PM
#5

Men du kan väl inte mena att det är 2 filéer per kg? I de jag köper är det ALLTID minst 3 vilket innebär 6 filéer per 2 kg.

Självklart delar jag filéerna om de är för stora!

Du har ju dessutom 2/3-dels paket bakon till varje portion!

Enligt mig horribelt stora portioner!

Ser nu att du skrivit att du hade 9 filéer i påsen. Så du menar att en portion för dig är 3 filéer!?

peoy
4/16/14, 11:18 PM
#6

3 fileér skulle göra mig nöjdare än 2 (som jag skulle äta som ett absolut minimum). Idag åt ju 4-åringen en halv, så jag fick 2 och en halv. Skulle kunna fortsätta och äta lite till efter dagens middag.. utan större problem kanske 2 eller 3 till av dom, men då blir det ju så lite kvar till andra dagar..

Varje filé blev fylld med 1/4 paket bacon (2 hela skivor, sen blev det bara en skiva i de två minsta)

Annons:
Lilltilda
4/17/14, 12:48 AM
#7

Kycklingrecept kan man aldrig få för många av, men oj, ja jag förstår att du vill hitta nåt sätt att begränsa intaget av mat. Jag förstår inte hur din kropp kan hantera såna mängder mat utan att gå upp i vikt. Ditt matkonto måste dessutom vara enormt jämfört med mitt.

1 kg kycklingfilé brukar vara 3-4 fileer och när jag lagar mat till mig, min kille och 8-åringen så räcker gott och väl 1 kg kyckling till oss tre. Då brukar det dessutom bli över så att det räcker till en matlåda. Speciellt om det dessutom ingår bacon och ost i receptet. 
Självklart delar jag fileer som är för stora, varför skulle man inte kunna göra det? 

Receptet verkar i alla fall väldigt gott och jag kommer nog att inspireras av det och skapa någon liknande middag vid tillfälle. 
Tack Peoy!

~God loves you, and I´m trying! ~

Evly
4/17/14, 2:14 PM
#8

Härligt gott ser det ut, detta kan man ju äta i flera dagar!!

odjuren
4/17/14, 4:54 PM
#9

Ser jäkligt gott ut!!!

//Odjuren

www.odjuren.com

peoy
4/17/14, 9:56 PM
#10

god-mat-garanti :)

Har gjort många hittepårätter det senaste året, alla har varit mer eller lite mindre lyckade (alltså bra), men det här är den första jag valt att dela med mig av och knåpa ner för att göra om.. varenda gång det börjar finnas nån mozzarella i kylen som börjar närma sig bäst före..

Nu kan man ju köpa mozzarella med en idé om vad det ska bli av den..

Hade lite problem med vars jag skulle stoppa allt jag ville ha med, men det löste ju sig till slut, och det var ett lyckat val att lägga paprikan i botten.

peoy
4/19/14, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En bild på "en portion".. är väl möjligtvis uppemot 2 portioner på tallriken för de som äter lite mindre än vad jag gör..

Upp till toppen
Annons: