Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3214 ggr
[Älskamig]
2014-04-16 19:59

Vill börja med LCHF

Efter påsk vill jag börja med LCHF. Tänkte börja redan på måndag. MEN jag har ingen aning om vad jag ska äta, hur jag ska äta och vad jag bör tänka på att undvika m.m. 

Jag äter inte ägg, fisk, kött (bortsett från köttfärs, bacon och en del korv). 

Vill gärna ha tips och idéer!

Annons:
hemul
2014-04-16 22:07
#1

Får man fråga varför du inte äter de där sakerna? Köttet lär ju varken vara av etiska eller medicinska skäl eftersom du äter färs, bacon och korv.

nyttiga_jag
2014-04-16 22:16
#2

Under aktuellt  i spalten till vänster finns "13 artiklar jag som nybörjare…."

Börja med att läsa dessa, så lär du dig en hel del.

peoy
2014-04-16 22:53
#3

blir lite begränsat utan ägg, kött och fisk..

frågan är väl om kyckling är en fågel eller om det räknas som kött i ditt fall (för det finns ju vegetarianer som tycker att ägg och mjölk kommer från växter)

korv (bra sådan) och blomkålsmos kan bli lite tråkigt i längden
bacon utan ägg (eller kyckling) lät tråkigt
köttfärssås går det ju alltid göra, och äta med zucchinipasta (eller nån mer avancerad variant om man ids)

det är nog dom kombinationerna jag skulle variera mellan om jag lät bli ägg och kött (fisk äter jag ändå för lite av för att det ska räknas)

Ibsen
2014-04-16 23:07
#4

Det bli ju helt klart knepigare med de begränsningarna men kolla denna sidan, här finns kanske lite tips och inspiration: http://veglchf.wordpress.com

miaber
2014-04-17 10:28
#5

Det går jättebra trots att du inte äter de sakerna!jag äter inte kött o fågel och därför är ägg viktiga i min kost, men varför skulle bacon vara fel utan ägg? Du kan äta massa saker inlindade i bacon och du kan äta goda köttfärssåser till broccoli och annat (som gratäng t ex!). Det är SÅ mycket du kan göra av köttfärs: biffar och annat! Tänk på allt som du KAN äta istället för det du INTE äter! :-) Jag vet att LCHF är "lättare" om man äter kött, men det har därför inte varit svårt för mig! All lycka till! Det kommer gå bra bara du vill och finner lust i maten!

hemul
2014-04-17 11:13
#6

Jo visst kan man laga mat utan det som räknas upp, men frågan är om man på sikt får i sig den näring man behöver. Skulle i så fall föreslå en ganska liberal lowcarb.

Min tanke var att OP kanske kan lära sig äta kött, fisk och ägg eftersom det bara verkar vara en preferens.

Annons:
korseett
2014-04-17 17:32
#7

Spännande utmaning! Det går att göra en massa gott på köttfärs och smaksätta på hundra olika sätt minst. Steka på längden och tvären och göra grytor. Korvar kan vara lite luriga i innehållet beroende på vad du köper men ju renare desto bättre. Tål du inte ägg eller är det konsistensen? Om du kan använda ägg på andra sätt som i äggstanning i pajer eller äggulor i sås underlättar det men förstås inte om du är allergisk. Blomkål, broccoli, vitkål är sådant som ofta ligger på tallriken istället för pasta, potatis, ris. Fast i mindre mängd. Turkisk yoghurt på morgonen kan man äta men behöver få till mer fett i någon form. Kika i bloggar, botanisera här på kif och andra lchf-forum så finner du både grunderna och tips på mat.

[Älskamig]
2014-04-17 19:10
#8

#6: Jag tänker inte lära mig att äta varken fisk, ägg eller kött, eftersom att jag i princip aldrig klarat av att äta det. Försökt flera gånger, men klöks och vill spy när jag äter det, så nä. Tänker inte testa igen. 🤮

jessirene
2014-04-17 22:09
#9

Köttfärs kommer man långt med. Det  blir biffar, grytor, köttfärslimpa och köttfärssås. Man kan kombinera med coleslaw, vitkåls (pizza) sallad, broccoli, brysselkål osv.

Korv och bacon är utmärkt "nöd" mat.

Det finns en vegetarisk lchf sida, de kanske har bra tips för att få variation på näringen. Själv tar jag omega 3 trots att jag äter fisk och skaldjur.

odjuren
2014-04-18 11:34
#10

Kan verkligen tipsa om Anna Halléns bok LCHF för varaktig viktminskning! Den e riktigt bra!

//Odjuren

www.odjuren.com

Upp till toppen
Annons: