Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

nya matvanor till 1,5 åring!

2014-04-15 07:09 #0 av: Hemulen

Hej!

Jag hoppas kunna få tips på mat till min 1,5-åring.

Tyvärr har vi hamnat mycket snett med maten och behöver en förändring. Min dotter är frisk och äter bra men jag vill inte fortsätta ge henne den mat jag ger henne idag eftersom den är gluten- och socker-rik och inte har så mycket fibrer som jag skulle önska.

Jag lagar all mat själv och använder bara ekologiska, fullfeta produkter (förutom brödet) men till frukost får hon hönökaka med leverpastej och 1-2 skålar vaniljyoghurt. Kvällsmaten består av havregrynsgröt på ekologiska gryn samt ekologiskt osötat äppelmos. 

Luncherna får hon ju på dagis och eftersom de är kolhydratrika och ganska fettsnåla så vill jag ge henne bättre mat hemma. I nuläget äter hon dock mycket pasta och jasminris även hemma. Tyvärr har jag ju vant henne vid denna typ av mat och har nu svårt att introducera annat.

Jag och hennes pappa äter mestadels paleokost fast med inslag av feta mejeriprodukter om vi äter tex fisk för att få i oss tillräckligt med fett och till oss bakar jag glutenfritt bröd. Jag undrar om jag kan ge samma sorts bröd till min dotter? Anledningen till att jag undrar är för att brödet innehåller krossade linfrön, sesamfrön och mandelmjöl och jag undrar om det är för svårt för en barnmage att hantera detta?

Maten hon får till middag hemma kan jag nog få till att ändra även om det förmodligen kommer protesteras en hel del innan hon vant sig men det är svårare med frukosten och kvällsgröten tycker jag. Vad ska jag ge istället? Vi har provat med ägg i olika former ett par gånger, men det har inte gått så bra... Kanske får ge det fler chanser.

Det står liksom still i huvudet på mig, har ingen fantasi. Om någon av er har småbarn och ger dem lågkolhydratkost skulle jag bli oerhört tacksam för tips!

Anmäl
2014-04-15 08:39 #1 av: Annanas5

Hej! Min dotter äter liberal lågkolhydrats kost hemma hos mig, jag tänker att barn känner själva vilken energifördelning dom behöver om man tar bort socker och spannmål. Vi äter samma proteinkälla till middag, men tillbehören skiljer sig åt. Man får testa sig fram vad som går bra. Min dotter älskar tex broccolimos, så det får hon ofta. Morotsstavar funkar också. Har svårt att få henne äta sås, så hon får bredgott på en sked ibland mellan måltider, barn brukar gilla smör. Hon får äta ris ibland, men då kokt med mycket fett och gärna med benbuljong.

Du kanske kan byta ut yoghurten mot en fet variant. Turkisk yoghurt och blanda i grädde så blir den rundare i smaken, smaksätta med vaniljpulver. Ha hackade nötter, bär eller frukt på. Man kan koka äggmjölk också.
Om du tänker att erat bröd är för grovt för henne, baka nåt annat till henne. Nån bra korv kanske kan funka till frukost? Bacon?

Anmäl
2014-04-15 08:43 #2 av: Annanas5

Åh kom på en till sak, ost/skinkrullar med smör i :)

Anmäl
2014-04-15 12:12 #3 av: Hemulen

Åh tack! Vilka bra tips! 

Å korv, att jag inte tänkte på det, hon älskar ju korv och hon får sådan med 82-99 procent kötthalt.

Man blir så trögtänkt ibland. Ska verkligen prova turkisk yoghurt och ost- och skinkrullar!

Jag är inte emot att hon får äta rotfrukter, vanliga frukter, eller annan naturlig mat men jag gillar inte gluten, socker och halvfabrikat så jag vill ta bort det ur kosten så mkt jag kan, i a f hemma. Det är lätt att få i henne fett i form av leverpastej som hon föredrar framför smör men det svåra är att hitta ett "bröd" att baka utan gluten eller spannmål som hennes mage tål. 

Tack för tipsen! Om du kommer på ngt mer så skriv gärna det!

Anmäl
2014-04-15 12:28 #4 av: Annanas5

Jag kom på en till sak när jag frågade min dotter vad hon ville ha till frukost! Hon ville ha pannkakor :) så jag gjorde bananpannkakor, bara att mixa en banan med två ägg och steka i smör! Blir två stora eller 5-6 små.

Googla på paleo bread for kids, och nutfree paleo bread, du kanske kan hitta nåt bra :) Thepaleomom.com har mycket idéer vad man kan ge till barn istället för gluten

Anmäl
2014-04-15 12:45 #5 av: SpurtAnne

Keso frutti. Blanda hälften keso, hälften creme fraiche och ha i lite vaniljpulver. Koka lite frysta bär och ha till. Supergott. Söta med stevia om du tycker att det behövs.

Anmäl
2014-04-15 13:23 #6 av: Annanas5

Kesofrutti låter gott. Men stevia till barn? Kanske bättre med lite honung om man måste söta

Anmäl
2014-04-15 19:12 #7 av: Chilizera

Jag kan inte tänka mig att ditt egenbakade bröd skulle vara för jobbigt för en barnmage att hantera. Våra magar och kroppar är bra mycket mer designade för att hantera dina brödingredienser än ingredienserna som så många butiksbröd görs på idag. 

Det enda är väl att man inte ska överdriva konsumtion av linfrön, men som en av många ingredienser i ett bröd i kombination med en varierad kost så kan jag inte tänka mig att det blir för stor dos.

Anmäl
2014-04-15 21:44 #8 av: Sammet1

Har ni provat oopsies som bröd annars? Innehåller bara ägg och färskost. Har för mig att det enligt ursprungsreceptet ska vara Philadelphia, som har en hel del tillsatsaer, men det kan man ju byta mot någon annan sorts färskost eller göra själv.

Anmäl
2014-04-16 08:52 #9 av: Hemulen

Tack för alla era tips!

Jag har faktiskt inte testat oopsies än men det är absolut värt ett försök.

Igår bakade jag ett bröd enligt följande recept som funkade ganska bra, om någon vill prova:

4 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
5-6 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver eller 1 tsk bikarbonat
2 tsk brödkrydda
1 tsk salt
2 dl finrivna morötter
6 ägg
2 dl vatten (borde gå att byta mot ex grädde eller kokosmjölk/grädde om man vill ha mejerifritt men ändå mer fett)

kokosfett eller olivolja att smörja formen med, använde en som är 20*30 cm.

sätt ugnen på 200 grader.

Blanda alla torra ingredienser för sig och ägg och vätska för sig.
Rör sedan samman detta och morötterna till en smet.
Låt svälla ett par minuter och tryck sedan ut degen i en smord form.
Nagga degen med en gaffel och grädda mitt i ugnen i 20-30 minuter, eller prova med provsticka.

Jag vet inte hur mycket kolhydrater brödet innehåller, vi håller ju på med paleokost mestadels och räknar inte kolhydrater nämnvärt, men för er som inte är så strikta kanske det är ett gott alternativ.

Ursprungsreceptet kommer från bloggen "Under vårt tak".

Anmäl
2014-04-16 12:19 #10 av: spirit

Hur klarade sig barn förr i världen?
Barn har alltid ätit samma kost som sina föräldrar
Så egentligen är det inte så svårt, låt henne äta samma mat som ni, det är enklast. 
Det tar bara några dagar för henne att ställa om, förr eller senare blir hon hungrig. Hunger är den bästa kryddan.
Flexibel övre gräns för friska både vuxna och barn bör vara högst 100 g kolhydrater varav högst 10 g fruktsocker per dag. Fruktsocker finns i alla frukter och grönsaker, i vanligt socker (sackaros) till ungefär hälften av kolhydraterna. Stärkelse innehåller bara polymeriserad glukos.
Koka gärna potatis och ris dagen innan och kyl, då bildas resistent stärkelse som fortsätter till grovtarmen där bakterierna gör om stärkelsen direkt till korta fettsyror som kroppen kan hantera perfekt utan att höja P-glukos.

Anmäl
2014-04-16 16:41 #11 av: MichelleLindh

Vad är paleo kost?

Anmäl
2014-04-16 19:44 #12 av: Malinochclaes

Hej!

Jag hade samma situation som du för typ fyra år sedan. En 2,5-åring och en 1,5-åring. Vi vuxna hade ätit LCHF i ca ett år. barnen fick samma som oss med med tillägg av ris pasta etc. Sedan kom vi till insikt: Varför ska vi ge barnen kolhydrater? Vi mår bättre när vi drar ner på kolisar, varför skulle inte barnen göra det? Visserligen äter de vanligt i förskolan men ändå...

Det gick jättebra. Blomkålsris isf vanligt. Blomkålsmos isf potatismos. Bakar mandelbröd och fröknäcke. Feta gräddsåser går hem. Doppa mototsstavar och paprikastavar i fet creme fraiche-sås på fredagskvällarna samt naturella nötter. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.