Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Ketonix ketonmätare

2014-04-14 10:50 #0 av: ashe

Nu har bl a Margareta testat, så jag undrar om någon mer testat och haft hjälp av prylen?

Kollat med firman och pris i Sverige skall vara 850 kr, fraktfritt. För mig är det mycket pengar så jag vill gärna kolla med andras erfarenheter.

Om den verkligen skulle hjälpa till för att få viktminskning med lchf och inte "bara" välmående så kan det ju vara värt slantarna.

Hoppas detta inte klassas som reklam, jag vill bara ha en utvärdering om detta kan vara ett hjälpmedel för att hitta min väg till ketos och viktminskning.


Anmäl
2014-04-14 11:50 #1 av: Margareta

Jag har mätt ketoner i snart två år och sammanfattningsvis kan jag säga att när jag började i maj 2012 var jag inte ens i ketos trots att jag åt strikt och hade gjort så sen 2005, mer eller mindre utan undantag. Jag mätte regelbundet med urinstickor och trodde lila färg var tillräckligt.

Min erfarenhet är att det inte är lika lätt att hålla sig inom ketosgränsen som de som bara läser teorier om ketos tycks tro.

Jag tror att de allra flesta kan klara en viktminskning utan att vara i den här optimala formen av ketos, men vi som är väldigt metabolt störda har en väldig hjälp av det. Man lär sig vad som är trösklar och att undvika dem. Ett problem för mig var för mycket protein. Det räckte inte att avstå från kolhydrater. Idag äter jag mer kolhydrater och mindre protein och väldigt mycket fett för att bevara ketosen. Det har resulterat i minus 12 kg sen maj förra året.

Jag gillar min Ketonix för att det blir billigare i längden. Inte lika exakt, men lär man sig hantera den är den perfekt för ändamålet.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2014-04-14 12:04 #2 av: peoy

Såg nån kommentar om Ketonix mätaren att det går "lika bra" med en så kass som möjligt alkoholmätare (gärna då med LCD display som visar ett värde istället för bara LEDar som visar resultat).

Anledningen till att det ska gå få en indikation med en dålig alkomätare är att dom reagerar på aceton i utandningsluften:

http://www2.potsdam.edu/alcohol/files/Hypoglycemia-Acetone-and-Breathalyzer-Results.html#.U0uxz1ca3IE

http://www.justanswer.com/medical/6dbb4-please-help-ketosis-cause-false-positive-breathalyzer.html

Kan vara värt att prova med en alkomätare för mellan 20 och 120kr innan en förklädd sådan i 800-kronors-förpackning...

Anmäl
2014-04-14 12:44 #3 av: Inkanyezi

Och strängt taget finns inget att vinna på att mäta ketosen. Det säger bara att man har fått i sig så lite kolhydrater att man får ketoner i urinen eller utandningsluften. Fett bränner man långt innan dess. Det är inte ketosen i sig som avgör om man går ner i vikt, utan att man verkligen har en skillnad mellan intagen och uttagen energi, också när merparten är i form av fett. Så du kan vara i ketos och inte gå ner i vikt, om du har förmågan att överäta trots lågkolhydratkost.

Men om du tycker att det är kul att mäta ketonerna så gör för all del det. Det skadar ju inte, men jag tror att man är lite vid sidan av banan och tänker fel om man tror att man skulle behöva ett sådant tillbehör. Det man kanske hellre ska beväpna sig med är en god portion tålamod. Ingen gick väl upp i vikt på några veckor eller månader, utan det tog år, och det kan ta tid också att gå ner. Har man mycket lagrad energi att göra slut på, så tar det ett bra tag att bli av med den.

Man har lätt att bli lite för exalterad över den snabba nedgången i vikt i början, vilket kanske är ett skäl att gömma vågen. En snabb viktnedgång när man börjar med en diet, oavsett vilken, är mest att man förlorar en del vatten som också är lagrat i vävnaderna. Sedan "står det still" ett tag innan det går neråt igen, och då går det sällan fort. Vattnet kan också återställas ganska fort, vilket lika lätt missuppfattas. Så en fluktuation vid någon form av omställning är förrädisk, eftersom den inte visar riktigt vad som händer.

Men mät gärna ketoner, det kan vara kul att mäta.

Anmäl
2014-04-14 14:10 #4 av: ashe

Sju år är tålamod nog för mig. Jag vill inte "bara" må bra av lchf, jag vill minska vikten också.

Och innan de goda råden haglar över mig: Ja jag har provat alla goda råd jag fått genom åren, det funkar nu, men låååångsamt och ojämnt och utan att jag förstår varför eller varför inte.

Ketonmätare kanske kan vara ett sätt FÖR MEJ att förstå hur jag fungerar med lchf.

Så jag ställer frågan igen:

  • har du testat ketonix (eller ketonmätning i blod) och haft hjälp av detta i din viktminskning?
Anmäl
2014-04-14 14:26 #5 av: nyborjare08

#3 Fast det här handlar väl om att mäta blodketoner, om jag har förstått rätt.

Anmäl
2014-04-14 15:13 #6 av: korseett

Sluta upp med att mästra trådstartaren som undrar. Passar inte ketonmätningstänket så strunta i att svara då istället. Hoppas att de som mäter ketoner i blod svarar istället om erfarenheterna med den mätaren eftersom det var det som efterlystes. 

Anmäl
2014-04-14 19:01 #7 av: opssk

Jag är i ungefär samma sits, sakta sakta kryper jag ner i vikt, 10-11 kg på 5år så kom inte o prata om tålamod för det har vi medelålders kvinnor!!! Fick min ketonix förra veckan, den visar mellan gult o rött varje gång jag blåst, är väldigt strikt och överäter inte men går jag ner i vikt eller blir jag mindre? Nej. Jag undrar också om ketonix är lika tillförlitlig som att mäta i blodet? Ska bli spännande att följa den här tråden ifall flera testat och vad ni får för erfarenheter.

Anmäl
2014-04-14 21:11 #8 av: ashe

Margareta har testat och jämfört med mätning i blod resp sticka. Kanske någon mer?

Margareta tipsade också om Martina Johanssons blogg där jag hittade två mycket tänkvärda inlägg om att komma i ketos respektive skillnad på ketos och ketos.

Mycket att fundera på..

Anmäl
2014-04-14 21:43 #9 av: Lena123

Jag har gått ner i vikt med hjälp av att att mäta blodketonerna. Testade mig varje morgon och lyckades att hålla mig i optimal ketos i två månader. Gick på det viset ner 5 envisa kilon som inte ville släppa taget trots över 5 år på LCHF. Glad

Anmäl
2014-04-15 08:16 #10 av: Truestepper

Lena: Vilka värden låg du på då? Och hur lång tid tog det innan du nådde optimal ketos?

Anmäl
2014-04-15 09:34 #11 av: ashe

#7 opssk: Hur går det? Ger ketonixen bekräftelse på vad du redan anat? Eller blir det aha-upplevelser och överraskningar? Och hursom, hjälper den dig att förstå bättre vad/hur du skatt bete dig för att gå ner i vikt?

#9 Lena 123, vad var det som Ketonixen gav dig för insikter? Förutom mätresultatet då. Något bör du ju ha ändrat för att få ändring i vikten..Eller testade du en sak i taget, typ två dagar, och kollade mätresultat?



Anmäl
2014-04-15 10:12 #12 av: Allamanda

Jag har just börjat testat en Ketonix mätare, och både jag och min sambo har legat på ett medelvärde hittills.

Det är skönt att veta, men det hjälper oss inte så mycket mer än att vi vet att vi gör något rätt och går på fett Glad

Däremot tycker jag vår nya våg är till mera hjälp (den som även Margareta skriver om) Whihings smart body analyzer WS-50, den registrerar vikt och BMI, kroppsfett, puls, luftkvaliteten i rummet och vilket väder det blir idag.

Men det allra bästa är att den motiverar dig att fortsätta med det du gör och att man ser sin utveckling är riktigt sporrande! Skämtar

Anmäl
2014-04-15 14:29 #13 av: Jarunka


Fråga till Margareta och #12

Kan man få en länk till Margaretas inlägg om Whihings smart body analyzer WS-50. Spanar efter en bra våg med mera info än bara vikten

Anmäl
2014-04-15 14:31 #14 av: Cajsavarg

# Jarunka. Margareta har en sökruta där du kan skriva in ett sökord.
Här är dock länk till inlägget: http://www.sunsoft.se/?p=2227

Anmäl
2014-04-15 18:05 #15 av: opssk

Jag är just nu på arbetsresa och ketonixen blev kvar hemma...men efter att ha läst margaretas inlägg på hennes blogg så kan jag inte låta bli att tänka på om jag blåste för länge, man vill ju vara röd men hon skriver att blåser man i för länge så visar den rött!!! Men min dotter sa att i papper som följde med så stod det att man skulle blåsa 20 sek inte 10-15 som står på själva mätaren! Jag försöker äta strikt och vill mäta för att få en bekräftelse på att jag äter rätt. Ska bli spännande att mäta igen på torsdag när jag kommer hem. Den passar ju inte att koppla i Ipaden som jag har med på arbetsresor...visst är Martina fantastisk by the way! Jag läser hennes blogg varje dag och hon peppar mig jättemycket ;)

Anmäl
2014-04-15 19:11 #16 av: Cina-y

Jag är diabetiker typ2 och mäter blodketoner med en FreeStyle Precision. Jag har jättesvårt att komma i ketos trots strikt LCHF och går heller inte ner i vikt nämnvärt.

När jag mätt ketoner fastande på morgonen har jag inte mer än 0,2 till 0,4 hur jag än gör (optimalt är 1,5 till 3,0). Jag fick tipset att kolla även på kvällen och då ligger jag på 0,6 till 0,8. Enligt en annan tråd jag läste om detta ansåg Zepp att ett högre värde på kvällen bara visade att man ätit mycket fett under dagen. 

Nästa morgon är jag i alla fall nere på 0,2 igen. Jag har redan tidigare konstaterat via blodsockermätningar att jag har något som kallas gryningsfenomenet, dvs att blodsockret stiger under natten trots att jag inte äter något. En teori är att levern under natten producerar glukos för att inte blodsockret ska sjunka för mycket. Detta gör också att jag inte stannar i ketos (det lilla jag uppnått).

Sedan tror jag också, efter att ha läst Margaretas inlägg, att jag äter för mycket protein för att gå ner i vikt. Jag ska minska på det och se vad som händer.

Anmäl
2014-04-15 19:57 #17 av: Margareta

#15

Man kan koppla in sin Ketonix i en vanlig USB-laddsladd. Den behöver bara ström, inte själva datorn.

#16

Jag höll på en hel sommar innan jag fick ordning på ketonerna och för mig var det proteinmängden som var för hög. Jag kan äta mer kolhydrater (15-20g per dygn) om jag håller nere proteinmängden och ökar fettmängden.

Zepp skriver att han testat med ett fåtal stickor och jag har aldrig tyckt att hans erfarenheter stämmer med mina och jag har mätt snart i två år. Att bara äta fett under dagen och få utslag räcker inte för att ha fullt utslag på morgonen.


/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2014-04-15 21:43 #18 av: Zepp

Gryningsfenomenet lär handla om dygnsrytmen.. på morgonen stiger kortisol och lite annat för att höja blodsocker så man vaknar pigg och utvilad.

Det funkar så hos alla, men diabetiker har svårt att få ner blodsockret igen.

Det jag skriver är att äter man väldigt lite protein så ökar behovet av ketonkroppar.. iomed att det inte blir några aminosyror över för glukoneogenes.. och tvärt om äter man massor av protein så görs massor av glukos.. däremot har jag alldrig läst att det höjer blodsocker och insulin.. vilket torde vara det viktiga?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-15 21:49 #19 av: Margareta

Varför skulle glukos inte höja bs?

Med hjälp av resistent stärkelse kan man hindra gryningsfenomenet och därmed efterföljande insulinutsöndring, vilket är bra för insulinresistenta.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2014-04-15 22:22 #20 av: Lena123

#10 Hade problem med att hamna i optimal ketos först men efter ca 5 dagars nollande låg jag tillslut på 1.5 mmol/l (optimal ketos är 1.5-3.0 mmol/l). Sedan tog det lite tid att lära sig att vara kvar men jag kunde öka på kolhydraterna till 5 -10 g /dag utan att falla ur lägre än 1.5. Efter ca 2 veckor i optimal ketos började jag sakta minska i vikt. Höll mig kvar i optimal ketos i 2 månader då jag oftast låg på 2.0 mmol/l.Skämtar

#11 Jag använder inte ketonix utan blodketonmätare, har inga problem med att sticka mig själv. 

#16 Har du testat att helt nolla kolhydraterna en period? Det var det som behövdes för att jag skulle hamna på optimal ketos.

Anmäl
2014-04-15 22:47 #21 av: Zepp

#19

För att glukoneogenesen sker främst efter behov.. dvs främst för att blodsocker inte skall sjunka.. och då räcker det som regel med att GLUT1 tar upp den glukos som cellerna behöver.. så då behövs inte insulin heller.

Och om tillgängligt glukos finns så behövs inte lika mycket ketonkroppar.. deras uppgift är främst att ersätta brist på glukos, för de celler som behöver detta och inte kan använda fett direkt.

Det finns en myt om att kroppen alltid behöver insulin för att hantera glukos, det stämmer inte, GLUT1, 2 och 3 är inte insulinberoende och står för bastillförseln av glukos till cellerna.

Och följdakligen leder ett ökat proteinintag till att mer av detta omvandlas till glukos, varvid mindre ketonkroppar krävs.

Äter man under sitt behov av protein lär ketonhalten öka rätt rejält.. för att inte bryta ner mer muskler än nödvändigt.. det är detta som är ketosens muskelbesparande effekt.

GLUT4 och insulin handlar främst om att hantera ett högt blodsocker.. eller ett högt behov över tiden, typ vid motion.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-16 10:37 #22 av: ashe

GLUT????? Tänkte jag och tvingades ut att leta på internet. Wikipedia har rätat ut många frågetecken.

Men jag känner mig ändå rätt trögtänkt; hur skall detta kopplas till ketonix-mätaren och dess användbarhet som ett tänkbart redskap för att kunna äta lchf och minska i vikt?

Anmäl
2014-04-17 16:54 #23 av: Zepp

GLUT = Glukostransportkanaler in i våra celler!

Handlar om att betaoxidation utan att gå via ketos är en betydligt större faktor vid vikminskning, dvs den som handlar om att förbränna överflödigt fett på kroppen.

Ketos varierar helt enkelt, mest beroende på att ketonkroppar ersätter glukos, vars behov varierar.

I början med låg betaoxidation i främst musklerna går mer Fria fettsyror direkt till levern och omvandlas till ketonkroppar, för att ersätta den glukos som inte längre är tillgänglig för muskelarbete.

Så småningom kan musklerna använda fett direkt, då tillverkas inte lika mycket ketonkroppar.

Problemet vi micklar med är oftast GLUT 4 som är den som är insulinberoende och som är den som hanterar överskott av blodsocker.

Ketos är därmed inte det samma som fettförbräning.. utan snarare brist på glukos eller glukoida substrat.. som tex aminosyror.

Och det som vi främst micklar med är insulin på grund av att det är en viktig faktor för att lagra fett och hålla det där.. och det gör vi främst genom att hålla ner kolhydrater och inte äta mer protein än vi behöver.

Lägger in ett tråd från Anna Hallen som kan ha en viss bärighet i debatten.. iallafall för friska.

http://www.annahallen.se/ska-jag-fettbomba

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-23 10:23 #24 av: peoy

Det finns mycket vettiga saker skrivna om ketoner, hittade den här sidan som jag just nu löser igenom..

http://www.proteinpower.com/drmike/important-information/low-carbers-beware-the-breathalyzer/

Skulle vara intressant om nån med både ketonmätare och en taskig alkomätare kan jämföra blåsresultaten..

Jag köpte den billigaste på ebay (kring en 50-lapp inkl frakt) bara för att testa + en dyrare (125kr inkl frakt) med säkert bättre sensor:

http://www.ebay.co.uk/itm/Alcohol-Breath-Tester-Pocket-Digital-LCD-Analyzer-Breathalyzer-Testing-Detector-/350869290353?pt=Breathalysers&hash=item51b1707d71

http://www.ebay.co.uk/itm/Prefessional-Police-Digital-Breath-Alcohol-Tester-Breathalyser-UK-Shipping-/350834536168?pt=UK_Health_Beauty_Mobility_Disability_Medical_ET&hash=item51af5e2ee8

Den billiga har gett resultat på 0,2g/L vid varje test, den andra ger 0,000g/L. Jag antar att om den billiga reagerar på aceton, att den ger olika svar på varje mätare, men ändå kanske ganska "rätt" mellan testerna (alltså en individuell anpassning för varje användare och varje mätare)

Båda finns att skickas både från UK och Kina (Kina = lite billigare, men inte värt leveranstiden och risken för tull: 14kr mindre för den dyrare, och kanske en 20:a för den billigare eftersom dom använder Kinas gratispost)

Anmäl
2014-04-23 10:46 #25 av: peoy

Lite OT kanske:

Det där verkar vara en klok läkare, istället för de vanliga som är helt ointresserade efter kl 17 (eller 15, eller när dom går hem, och för det mesta har fredagsledigt, åtminstone här)..

http://www.proteinpower.com/drmike/books/reading-strategy-kindle-verses-physical-books/

Anmäl
2014-04-23 11:49 #26 av: ashe

Frågan var från början: Har någon testat Ketonixmätaren och haft hjälp av mätningarna för att minska i vikt?

Med följdfrågan: Visade mätningarna något överraskande? Eller är det mest en bekräftelse på vad du redan anat?

Anmäl
2014-06-01 12:02 #27 av: capron

Japanerna är på väg att bygga en ketonmätare. Jag tror denna kommer bli mer nogran det verkar även använda sensorer för luftuktighet och alkohol för att kunna justera till nogrannare ketonvärde. Hoppas att den släpps snart och inte blir allt för dyr.

http://ketopia.com/japanese-researchers-create-smatphone-ketone-meter/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.