Annons:
Etikettövrigt
Läst 5258 ggr
tjej39p
2014-04-13 12:30

Inlagd sill med stevia!?

Har någon provat att göra inlagd sill med stevia? Jag testar nu. Får se hur det går om det blir ätbart eller inte. =)

Annons:
hemul
2014-04-13 12:35
#1

Ja. Första gången tyckte jag väl att det var OK, men det var nog mest för att jag fick äta sill öht. Det blir inte så gott. Däremot att blanda socker och stevia funkar bättre och man får ner sockermängden rätt rejält. Man behöver öht inte göra det så sött som i receptet, det smakar bra ändå.

tjej39p
2014-04-13 12:42
#2

Ok #1 Nu är lagen kokad. Ska se vad jag tycker om det. Hällde i ett par rejäla nypor med flingsalt för att tona ut den värsta sötman av lagen.

Margareta
2014-04-13 14:26
#3

Någonstans har jag läst att sockret i inläggningar även fungerar som konservering. Den effekten får man inte med sötningsmedel. Jag vet inte varför men jag minns att man i LCHF's begynnelse avrådde från inläggningar med sötningsmedel just därför.

Finns det någon påläst som kan svara på den frågan idag nu när det gått så många år? Jag har inte följt med alls, minns bara de rekommendationer vi hade då.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2014-04-13 16:50
#4

Nej, några riktiga bevis har jag inte. Jag trodde som du men blev för flera år sedan övertygad av flera personer om att det inte gäller ättiksinläggningar, att ättiken räcker som bevarande faktor. Då kom jag att tänka på att man klargravar ju strömming (tror jag det heter) när man ska göra vissa krämiga inläggningar med den, och då har man ju bara ättika. Sill är ju hur som inget man långtidsförvarar utan man äter den ju kanske under en vecka.

Margareta
2014-04-13 22:08
#5

hemul: det låter bra, för personligen tycker jag ättika räcker, men kanske man ändå skulle ge på sig en liten brytning av stevia (jag tycker ju fortfarande inte om det).

Skall jag vara ärlig så äter jag inlagd sill så sällan att jag fiskar upp de bitar jag vill ha ur klar vanlig inläggning (med socker) och skakar av lagen. Detta händer till jul, påsk och midsommar och det kallar jag att inte jaga mygg när det finns elefanter.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2014-04-13 22:28
#6

Margareta, man kan göra som vanligt men ta neråt en fjärdedel av sockret. Om man vill med yttepytte steviaförstärkning. Sockret tar bort steviasmaken. Men om du är en super taster (i det här fallet), då vet jag inte om det funkar. Håller på att steka kåldomar nu. Dem ska jag sprinkla med sirap + stevia upplöst i vatten. Funkar perfekt för mig.

Annons:
Lena123
2014-04-13 23:15
#7

Jag gjorde egen sill i julas. Tog 5-minuters sill, spolade av dem rejält och la in en kaviarsill och en ädelostsill. Blev supergott 😃

http://www.winthers-skafferi.se/

Margareta
2014-04-13 23:16
#8

När vi lägger in själva (händer bara till jul) så är sockerdosen mer än halverad och vi tänker som du skrev först dvs vi äter upp det så snabbt att ingen konservering behövs. Att sockret fortfarande finns med är för att till jul finns fler i hushållet och det är en kompromiss. Att göra helt egen sill för att jag skall äta några bitar har inte ens förkommit i tanken.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Biami1.
2014-04-14 07:22
#9

#7 Recept på dina sillinläggningar? De låter spännande.

tjej39p
2014-04-15 01:03
#10

Jag smakade en bit nu i kväll,rätt Ok i konsistens men söt i smaken. Låter den stå ett dygn till, sedan får jag se vad jag gör med sillen.

perwikholm
2014-04-15 10:01
#11

Jag testade att göra  en sillinläggning med matjesill-smak med stevia för några år sedan. Var också orolig för detta med sockrets konserverande effekt och nyfiken på om det räckte med enbart ättikans konserverande effekt. För min del var svaret JA! Sista bitarna åt jag upp ca 2 år efter inläggningen! Jag blev inte sjuk. Att äta 2 år gammal fisk är inget jag rekommenderar dock (omega 3 oxiderar) men det var ett experiment för att testa hållbarheten.

Allamanda
2014-04-15 12:11
#12

Jag skulle önska att man kunde göra god sill utan socker eller sötningsmedel, men då håller den förstås inte så länge, är det någon som provat det?

Upp till toppen
Annons: