Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Mjölk

2014-04-09 04:34 #0 av: lgunnestrand

Hej!

Har varit medlem länge men just läst om Mat revolutionen och fick en nystart och tankeställare.

Så till frågan, stämmer det att 1 dl vanlig mjölk innehåller 10g kh?

Upptäckt just att det är vad jag dricker i min nespresso…

Ha det bra

Anmäl
2014-04-09 05:51 #1 av: jiim

Mjölk innehåller per dl ca 5 gram kolhydrater, varav allt socker(arter).

kanske har du läst ett glas mjölk (vanligtvis 2dl) är 10gram kolhydrater/socker?

Anmäl
2014-04-09 07:08 #2 av: lgunnestrand

Aha, så är det nog. Vill vara strikt men det är lite som att räkna kalorier , svårt att veta hur mycket allt innehåller. Fast man ska ju äta sig mätt, det vet jag men har en tendens att överäta...Snopen

Anmäl
2014-04-09 07:35 #3 av: jiim

Mjölk är inget som mättar så vad har det med saken att göra? :)

Med lågkolhydratskost är det mer rätt att säga att man ska äta sig "Nöjd" och inte "Mätt".

Det behöver inte vara så svårt att veta vad allt innehåller. Lagas maten från grunden hemma så är det bara till att kolla på paketen.

Mvh,

Anmäl
2014-04-09 08:16 #4 av: Sarah-S

#2 Jag loggar det jag äter/dricker på Lifesum. Där såg jag att mitt totala kh/dag drog iväg just pga mjölk i kaffet.
Tycker Lifesum är en bra hjälp att ha koll på hur mycket jag får i mig av kh, fett och protein. Jag har legat lite snett i fördelningen fett/protein också har jag insett. Äter mindre protein nu och mer fett, slutat med mjölk i kaffet och kommit ner i kh

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-04-09 08:51 #5 av: jiim

Ett bättre(kh-mässigt) alternativ om man vill ha något i kaffet är vispgrädde.
riktig 40% vispgrädde innehåller 3gr kh/100gr.

Eller kan man köra kokosfett om det inte provats (supergott!) = 0,0000 gram kh ;)

Anmäl
2014-04-09 08:55 #6 av: Sarah-S

#5 Min mjölk innehåller 2,7gr kh/100gr men så klart betydligt mindre fett än grädde

Anmäl
2014-04-09 16:29 #7 av: hemul

Vad är det för mjölk?

Anmäl
2014-04-09 16:47 #8 av: Sarah-S

#7 http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865078216

Anmäl
2014-04-09 16:54 #9 av: jiim

Intressant... visste inte att laktorfri mjölk hade endast 2,7gr kh/100gr. Jämfört med 4.9gr för icke-laktorfri.

Absolut ett LCHF-alternativ att köpa laktorfri mjölk då om man gillar mjölk :p

Anmäl
2014-04-09 16:58 #10 av: Sarah-S

# 9 Låter bättre än det är då det spjälkade mjölksockret tydligen ger en snabbare blodsockerhöjning...

Anmäl
2014-04-09 17:21 #11 av: Praefatio

Vad kul att det där togs upp. Min lilla mamma funderar på att börja med LCHF och gå ner sin övervikt, men har oroat sig just för mjölken i kaffet som är hennes enda riktiga "last", det enda hon absolut inte kan tänka sig att leva utan. Hon hatar grädde i kaffe. Hade tänkt fråga här inne om inte laktosfri mjölk borde vara mindre dåligt, med tanke på att man just tar bort mjölksockret. Nu kan jag säga till henne imorgon att hon nog ska kunna dricka sin kopp kaffe med mjölk varje dag, om hon väljer laktosfri mjölk, utan att det påverkar.

Anmäl
2014-04-09 17:25 #12 av: hemul

Jag visste inte heller att sånt fanns! Är det nytt? För länge sen när jag kollade var det lika mycket socker i de jag kollade.

Anmäl
2014-04-09 17:57 #13 av: Sarah-S

Som jag skrev ovan, spjälkat mjölksocker ger en snabbare insulinfrisättning och är alltså mer fettinlagrande än vanlig mjölk som jag förstått det, dvs ett sämre alternativ vid LCHF

Anmäl
2014-04-10 00:34 #14 av: hemul

Jag tror faktiskt tvärtom, att GI spelar mindre roll vid LC eftersom man får låg glykemisk belastning hur man än vänder sig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.