Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6658 ggr
idah88
2014-04-08 20:33

En fråga om Stevia

Det är en sak som är lite oklart för mig, en vän till mig som också ärver lchf säger att man kan äta i princip hur mycket som helst av saker som är sötad med stevia (tex choklad eller läkerol m.m) Men läser man på innehållsförteckningen så innehåller ju tex cavalier chokladen en hel del kolhydrater. Min vän menar på att de är kolhydrater som kroppen ej tar upp och att man inte behöver bry sig om dom. Men är det verkligen så? Äter jag en stevia sötad chokladkaka ska jag då räkna på dom kolhydraterna eller inte? Kanske en dum fråga för många :/ men hoppas ni förstod så jag inte krångla till de nu :)

Annons:
hemul
2014-04-08 21:24
#1

Det beror nog på var kolhydraterna kommer ifrån, för de lär inte komma från stevian. Det är möjligt att stevia innehåller  lite kolhydrater, men eftersom man använder så oerhört små mängder skulle de inte vara värda att lista.

idah88
2014-04-08 21:43
#2

Okej.. Men hur ska man veta de då? Alltså om man i princip kan äta obegränsat av något med stevia eller om man måste räkna med kolhydraterna i dagsintaget? Är det något/några speciella ämnen jag kan kolla efter på innehållsförteckningen som jag ska "äta mindre av"?

hemul
2014-04-08 21:50
#3

Inte kolhydraterna från stevian, men de andra kolhydraterna kanske. Det beror på vad de består av. Det står val vad godiset innehåller mer än stevia?

idah88
2014-04-08 22:05
#4

Jo.. I chokladen jag skrev om är innehållet detta: kakaosmör, mjölkpulver, näringsfiber, vasslepulver, erythritol, stevia, skummjölkspulver, riskrisp, vetemalt, soja lecithin, naturliga aromer. Kolhydraterna är ca 48 gram per 100 gram. Vet inte om jag ska lita på min vän att de är lugnt att äta detta eller om hon har helt fel

nyttiga_jag
2014-04-08 22:21
#5

http://www.lowcarb.rawfoodshop.se/cavalier-mork-choklad-med-stevia-85g.html

Detaljer

Det söta i vår choklad kommer från steviaglykosider. Steviaglykosider är ett sötningsmedel som kommer från plantan Stevia, en liten grön ört, som ursprungligen kommer från Paraguay. Steviaextrakt är cirka 300 gånger så sött som vanligt socker. Endast en väldigt liten mängd behövs för att få den goda smaken av choklad.

En perfekt choklad för dig som är mån om din hälsa men ändå vill kunna njuta av god choklad. Rekommenderas för diabetiker.

_Vår Stevia choklad från Cavalier är även rättvisemärkt med FairTrade.
_
Alla cavaliers produkter är utan tillsatt socker och transfetter.

 Innehåller: Kakaomassa, kostfiber, erythritol, stevia, kakaosmör, vanilj

Näringsinnehåll: Energi 432 kcal, Proteiner 5,3 g, Kolhydrater 3,3 g, Fett 34,8g, Fiber 34,8g, Natrium 0,0006g

idah88
2014-04-08 22:33
#6

Det är precis den chokladen jag menar.. Men jag förstår inte för på hemsidan står det 3,3 gram kolhydrater.. När jag läste innehållet på förpackningen i butiken så stod de något på 30 gram kolhydrater?

Annons:
hemul
2014-04-08 22:55
#7

Kan det finnas två sorter då? Det ingick ju många kolhydratkällor i innehållsförteckningen.

idah88
2014-04-08 23:07
#8

Den jag skrev om är cavaliers vita choklad, och den är precis samma på hemsidan och i butiken med med olika kolhydrat innehåll (?) Vilka ämnen av de som jag skrev är dåliga i lchf syfte? Jag är så dålig på såntdär och vill lära mig lite mer vad man ska hålla sig borta ifrån :)

hemul
2014-04-08 23:43
#9

Dåligt och dåligt, men det som innehåller kolhydrater är mjölkpulver, vasslepulver, skummjölkspulver, riskrisp och vetemalt. Erytritol är en sockeralkolhol. Vet inte riktigt hur det räknas, som noll eller som "lite grann"?

rapu
2014-04-09 11:14
#10

Hej idah88

Nu har nog din vän missuppfattat saker och ting.

I chokladen finns många olika ämnen. En del av dessa ämnen innehåller kolhydrater.  Du kan kolla kolhydratmängden i dessa ämnen i någon databas, t.ex  fineli.fi.  När du väl känner till kolhydratmängden i de olika ämnena, bestämmer du om du vill äta sådant.

Stevia och erytritol har inga digesterbera kolhydrater, alltså kroppen tar inte upp dessa ämnen, och de höjer inte blodsockret.

Din väns påstående att man väl kan äta saker sötade med stevia stämmer inte.  Själva stevian är OK, men allt det andra som dessa saker innehåller är kanske inte alls ok.

idah88
2014-04-09 14:16
#11

Tack så mycket för ditt svar :) då vet jag.. Va det jag förstod egentligen :) lät alldeles för bra annars :p

Upp till toppen
Annons: