Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6106 ggr
Chinilla
4/7/14, 9:54 PM

Favorit-LCHF-rätt

Vilka är dina favorit-LCHF-rätter? De där som du tycker är allra allra godast. 🙂 Behöver inte vara fler…räcker med en om du har just en favvorätt.  (Beskriv också gärna hur du gör om det inte är självklart).

Annons:
Praefatio
4/7/14, 10:12 PM
#1

Broccoli- och blomkålsgratäng med kokt rimmad oxbringa är en av mina absoluta favoriter. För fyra portioner:

Ett litet blomkålshuvud
En broccoli"bukett"
En burk CF
En rejäl klick smör, rumstempererad
Ett par rejäla nävar hårdost, gärna vällagrad
Så mycket parmesan man vill avvara
Salt och peppar

Skär grönsakerna i mindre bitar och lägg i en form. Blanda samman CF, smör, ost och kryddor, häll alltihop över grönsakerna och stoppa in i ugnen på ca 225 grader i sisådär 20-30 minuter beroende på hur al dente man vill ha det. Servera med kokt rimmad oxbringa och hemgjord, superstark senap eller färskriven pepparrot. Vill man så kan man såklart ha typ gräddsås eller dylikt till men det brukar inte behövas. Gratängen fungerar lika bra till nästan allt i proteinväg och man kan självklart servera en sallad till om man vill!

Fiana
4/8/14, 1:33 AM
#2

Hmm skulle nog rösta på ostfyllda lövbiffar med vitlökssmör, men det har nog mest att göra med min personliga fäbless för just lövbiff och vitlökssmör oavsett vad för slags kost jag äter.

Bottenlös tacopaj är riktigt gott. 

Receptet på blomkålsjansson som finns här någonstans på sidan är också väldigt gott. 

Om man vill ha något lite otippat så är att leta reda på Airams fläskpannkaka (ugnspannkaka? tjockpannkaka? inte helt 100 på vad den kallades men tror det var fläskpannkaka). 

Men hela tricket med den är att göra exakt som det står annars blir det inte alls som ugnspannkaka utan mer som någon ugnsomelett. Det är viktigt med "riktig" långpanna inte någon mindre eller teflonvariant, smöret och baconen behöver också brynas i ugnen så allt är riktigt hett innan resten tillsätts. Alla avvikelser från receptet har blivit besvikelse om jag provat, men alla gånger jag följt exakt blir det nästan exakt samma konsistens som en fläskpannkaka. En sådan där lite brynt och tillbubblad och tilltorkad. Inte tal om något långsamt ihopstannat. 

Fanns väldigt många riktigt bra recept på hennes blogg, väl värt ett besök om den fortfarande går att nå och något som kanske många "nya" missat nu när det finns så mycket böcker och bloggar med recept. 

Den verkar fortfarande fungera, tyvärr inte sökningen dock

http://airamsmat.webblogg.se

Fiana
4/8/14, 1:45 AM
#3

Lyckades vid lite slumpvis klickande i arkivet hitta receptet ifråga på pannkakan - direktlänk nedan

http://airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.html

Chilizera
4/8/14, 9:32 AM
#4

#2 & 3 Den fläskpannkakan har jag provat ett par gånger, mycket god :). Jag har dock dragit ner baconet till 2 paket eftersom jag tyckte det blev lite väl salt annars, den justeringen påverkar inte pannkakan på något annat sätt vad jag märkt.

Själv har jag inga tydliga favoritrecept, det skiftar så mycket med vad jag är sugen på.

Biami1.
4/8/14, 10:04 AM
#5

Till lunch gör jag ofta Schweiserägg.

1 port.

Klä en lite form, typ locket till en glasform, med ostskivor (smörj den ev. först)

Häll i 1 dl vispgrädde.

Knäck i 2 ägg.

Krydda lite med salt, peppar, andra kryddor du tycker om.

Häll på ½ dl grädde till. 

Rör runt lite (ägg och grädde ska inte blanda sig, då smakar det omelett).

Grädda 225* 15-20 min. Låt den gärna stå några minuter så sätter den sig lite. 

Jag brukar äta direkt ur formen. 

Servera som den är eller med stekt bacon, sallad, vad som helst efter fantasi.

Annars gillar jag också ovan nämnda ugnspannkaka.

jiim
4/8/14, 10:46 AM
#6

Enkelt: Pulled Pork på karré :)

går bra att käka bara kött (för den som kör strikt). Eler eventuellt med lite broccoli.

Annons:
Lilltilda
4/8/14, 12:17 PM
#7

Säger som Jiim, pulled pork, men annars så är min ständigt återkommande favorit baconinlindad ostfylld (smaksatt mjuk/färskost) kycklingfile tillagad över glödbädd på utegrillen och till den en grekisk sallad med mycket oliver och fetaost. Mumma!

~God loves you, and I´m trying! ~

Agnez94
4/8/14, 1:10 PM
#8

Dansk Hakkebiff!

200g +  nötfärs per person
Lök efter behag
1 ägg per person (eller fler om man vill)

Stek löken lite brun på stekjärn, när den fått färg så lägg över den i en kastrull med MYCKET SMÖR och en skvätt rapsolja. Låt löken puttra på 1-2 på spisen i 20 - 60 min (beror på mängden lök och grytans bottenarea). Gör en rejäl, tjock biff av färsen. Stek den i oförskämda mängder smör. Stek ägget (Sunny side up)

Lägg den biffen på en tallrik, lägg löken ovanpå och avsluta med ägget! Servera ättiksgurka till! (Om man känner för det) 

Inte jättestrikt men fy tusan vad gott det är! 😃😃😃😃😃

KentP
4/9/14, 4:49 PM
#9

Vad är CF i receptet . 1 burk ? (stor , liten  ?)

Praefatio
4/9/14, 5:24 PM
#10

#9 Är det mig du menar? CF = créme fraîche och jag brukar ta en liten burk, men vill man ha riktigt mycket sås kan man förstås ta en stor också! Vill man så kan man ha en skvätt grädde i såsen också.

KentP
4/10/14, 9:37 AM
#11

Tack, funderade ett tag o var mest inna på kokosfett men fick inte riktigt till det med en hel burk .Så enkelt var svaret 👍

OlgaMaria
4/10/14, 3:11 PM
#12

Just nu är min favorit skivad aubergine med olika saker på, t ex köttfärs och ost, skinka och ost. Idag blev det skivad aubergine med pizzakryddad tomatsås, bacon och ost. In i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter. Såå gott!!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Chinilla
4/10/14, 7:56 PM
#13

Mina favoriter just nu är nog…

*Lasagne med zucchini istället för pasta och köttfärsröra med rödvin i 

*Köttfärsgratäng med en slags omelettbotten.

*LCHF-pizza

Lipar

Annons:
odjuren
4/10/14, 11:22 PM
#14

Tacogratäng!! Kan äta hur mycket som helst! Så här gör jag Ca 500 g köttfärs, jag använder fläskfärs eller blandfärs (original receptet är på 800g) Smör till stekning Tacokrydda, gör egen 2dl creme fraiche 200g creme cheese 1-2 tomater 1-2 nävar riven ost Några skivor jalapenos (kan hoppas över om man inte vill ha starkt) Blanda allt och häll över färsen i en ugnsfast form o grädda i ugnen ca 20 till 25 minuter i 200 grader Ät och njut!

//Odjuren

www.odjuren.com

Biami1.
4/11/14, 10:17 AM
#15

#14 odjuren 

Vad äter du till tacogratängen?

nyborjare08
4/11/14, 10:22 AM
#16

Lax! I nästan alla former :-) Men favvosen är nog ändå mormors recept. Ha gott om pressad citron och salt på en färsk bit lax. Lägg den på hackad lök (om man gillar lök, den kan annars uteslutas) i en smord form, skinnsidan uppåt. In i ugnen på 275 grader i ca 5-10 min. Ta ut och ta bort skinnet. Häll på mer pressad citron och salta och peppra. Häll på rikligt med dill och häll över grädde. In i ugnen på ca 200 grader i 20 minuter eller tills laxen är klar och såsen bubblar. Servera med blomkålsris eller blomkåls- eller broccolimos. SÅ gott!

 

 

annamanna
4/11/14, 10:36 AM
#17

Bigos, utan tvekan!

En polsk festgryta med vitkål, surkål, fläsk, nötkött och korv. Äts med Smetana och dijonsenap… Himmelskt gott!

crikarlshamn
4/11/14, 9:24 PM
#18

Blev nyfiken pà Schweizerägg eftersom jag bor i Schweiz, googlade och endast :

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/234/222.html

kom upp: – SCHWEIZER-ÄGG. (i) vetebrödsskiva som belagts med schweizerost o. innehållet i ett rått ägg samt upphettats i ugn till dess ägget stannat; anträffat bl. i pl. om maträtt bestående av flera sådana brödskivor. EKBERG Hvad äta? 265 (1899).

- kul och tack!

Jag rekommenderar -Tartiflette, byt ut potatisen mot färsk broccoli stamm eller annan làgkolhydrat grönsak.

Reblochon är en Schweizisk ost, byt ut mot Svensk Herrgàrdsost.  Skär 1,5cm tjocka skivor och lägg överst. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tartiflette

Annars hammnar toppen just nu pà kokosmjölk med grön/röd/gul Thai curry blandning som sàs till fàgel eller fisk med färsk grönsparris/broccoli/blomkàl.

Eller riktig buffala mozzarella till mörkröda riktigt mogna tomater med massor av färsk fint strimlad basilika, bioraps olja (nötsmak) med lite himalaya salt …

Gudagott!!!

odjuren
4/11/14, 11:34 PM
#19

#15 ingenting. De behövs inget till den maten!

//Odjuren

www.odjuren.com

Upp till toppen
Annons: