Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4396 ggr
Plopp2
2014-04-05 19:46

Ovilja att hjälpa

Jag har läst en massa trådar då jag funderar på att börja med lchf. Det slås av är att när någon har problem med lchf, bemöts denna personen ofta lite aggressivt och nedlåtande. Detta gör mig lite konfunderad då jag nästan tycker det är ett sektliknande beteende. Finns det något annat lchf forum där man möts av lite större acceptens?

Annons:
Lilltilda
2014-04-05 19:57
#1

http://forum.kostdoktorn.se/ 

Eller så hänger du kvar här och hittar de där "goa" hjälpsamma, vänliga och öppensinnade människorna som finns här.

~God loves you, and I´m trying! ~

ashe
2014-04-05 20:11
#2

Ledsen att du har fått det bemötandet. Jag har stannat här i många år, just för att jag tycker att tonen är trevlig, trots enstaka gruff.

I början av min lchf-tid så läste jag mycket.

Två tips är 13 artiklar jag som nybörjare har nytta av   från spalten till vänster här.

samt kostdoktorns sidor bla annat denna.

Sen är det bara att kasta loss!

Somm Lilltilda skriver så finns här oxå många goa och hjälpsamma människor.

Du kan också kolla på Facebook, där det finns flera lchf-inriktade sidor. En del är slutna och jag kan tycka att de är bättre. Då blir man inte attackerad av de som tycker lchf är fel.

Lycka till!

Plopp2
2014-04-05 20:29
#3

tack! Jag ska kolla länkarna.

Zolunia
2014-04-05 21:09
#4

Jag tror problemet ligger i att många på forumet har blivit lite brända. De flesta här älskar och lever lchf ända ut i fingerspetsarna, och när det dyker upp individer som tror på lchf som en quick fix (med detta inte menat att TS gör det), eller en njutningsdiet med valfritt av allt lchf och magisk efterföljande viktnedgång så blir man troligen lite trött. Kroppen är så oerhört komplex och allas livssituationer är så olika att när folk begär ett svar på: varför går jag inte ner i vikt? så blir man lite ledsen över att de väljer lchf bara för det syftet och struntar i alla andra fördelarna. (Vilket blir tydligt när de väljer lågkalorikost istället.) Kanske en liten förklaring….

Plopp2
2014-04-05 21:16
#5

Om jag tänker så här. Proteinkälla, ovanjord grönsaker, fullfeta produkter och livmedel med max 5g kolhydrater per 100 g. Då borde det bli rätt, eller? Ska testa det för min IBS, har hört att lchf kan vara bra för det.

hemul
2014-04-05 21:37
#6

Hej Plopp2!

Jadå, det blir nog bra. Men häng inte upp dig för mycket på det där med 5%. Det är tänkt som en slags lathund men förvirrar mer än det hjälper. Det är hur mycket kolhydrater du får i dig som har betydelse, inte hur stor andel det du äter innehåller (en del kanske har en annan åsikt). Så om du äter pyttelite av något som innehåller 10 eller 20% kolhydrater eller ännu mer kanske du får i dig mindre än om du äter mycket av något som innehåller 4.9%. Använd skallen och tro inte att allt står eller faller med ett gram eller en procent hit eller dit så går det nog bra. 😉

Annons:
Agnez94
2014-04-05 21:40
#7

Ser bra ut tycker jag! 🙂 När man börjar med LCHF så lär man sig mycket på vägen, genom erfarenhet. Bästa sättet är att prova sig fram. Man fattar ganska snart galoppen. Så testa på, det finns väldigt mycket att lära sig inom detta område. Välkommen till Kif förresten! Och vi hoppas att du stannar.

mysis
2014-04-06 07:55
#8

Plopp2:

Att kif skulle vara fritt från några negativa personer är omöjligt, men till allra största delen så får du bra feedback, tips, råd och så mycket kunskap som folk gärna delar med sig av! Så häng kvar här och lär dig massor, hoppa över det du inte vill läsa…

Sen är ju Kostdoktorns sida oxå jättebra!

Zepp
2014-04-06 12:25
#9

Tvärtom.. man får för mycket hjälp och ideer!

Åt alla möjliga håll och inriktningar!

Tyvär blir inte forumet bättre än de som skriver här.. och jag har antagligen oxå dragit mitt strå till stacken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

citro
2014-04-06 13:01
#10

Ja mycket ideer får man här.

Jag blir hungrig av att läsa om alla förslag.

Blockljus1
2014-04-06 19:16
#11

Jag har upplevt precis tvärtom som du beskriver i trådstarten. Mängder av människor är jätteengagerade och positiva och hjälper och kommer med "egen fakta" osv i all välmening ;D

Men börja med LCHF!

Effie
2014-04-07 08:52
#12

Och så är det alltid en tolkningsfråga. Någon skriver ett svar med största välvilja, och stor iver att hjälpa - men det kan ändå uppfattas som mästrande eller otrevligt. Det är svårt att formulera sig i skrift. Mitt råd är: om du tycker någon skriver otrevligt till dig; tacka för rådet och säg (vänligt) att du uppfattar tonen som otrevlig. Då får personen en chans att förklara sig. Själv kan jag, om jag svarar på en fråga som ställts hundra gånger förut, eller om jag har ont om tid, kanske vara kort i tonen; det är aldrig illa ment och frågeställaren får ett svar som kan vara till nytta.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Truestepper
2014-04-08 11:12
#13

Jag kan hålla med till viss del. Många verkar lite låsta i sin uppfattning om LCHF och kan inte tänka en millimeter utanför sina ramar. Man måste ju inte tycka och göra precis likadant, men man kan respektera hur andra tänker ändå. Och en del LCHF'are är lite väl inrutade i tankesättet tycker jag.

Annons:
aktagrottman
2014-04-08 20:59
#14

#ts och zepp.
Är det någon du skall lyssna på så är det Zepp.
Någon med större kunskap och intressa att diskutera finns inte.
Mycket klok kille.

Även Goliat är en underbar prick som ofta har en syn på saker och ting, som jag eg hatar, men eftersom han alltid håller sig till hård fakta och hårda endpunkter så är ju allt ha säger rätt även om mycket at det han säger strider emot mina egna taknar men rätt skall ju vara rätt tills motsatsen är bevisad.

Ibland kan jag och många andra vara lite bryska men det skall du inte ta så hårt ibland är vi insnöade, ibland har vi fel och ibland bara en kass dag.

Hoppas du stannar med dina LCHF tankar kan du nog bidra med mycket.

miamaria5
2014-04-09 06:47
#15

Hej Plopp2!

Vill bara säga att lchf hjälpt mot min ibs-mage. Jag har ätit det i 10,5 vecka nu och mår bra i magen. Tog ca 6 veckor innan alla övergångsproblem var förbi. Jag äter ungefär som du tänkt ovan; Proteinkälla, ovanjord grönsaker, fullfeta produkter och livmedel med max 5g kolhydrater per 100 g. Men eftersom jag inte behöver gå ner i vikt är jag något liberalare med kolhydraterna ibland. Äter t ex nötter, hallon och rårivna morötter någon gång i veckan. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: