Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5508 ggr
Lchfman
2014-04-04 13:41

Sockerfritt, en gång för alla.

Jag vill inte veta det som många ofta skriver, så som tex. "Jag kan minsann äta ditten eller datten utan att få sötsug" För jag ser inget värde i anekdotiska bevis. Men är det någon som vet vad som inte påverkar blodsockret nämnvärt? Sötsuget skiter jag, men blodsockerbergodalbana slipper jag gärna. Tex läkerol, eller det där bobon som det stått om innan eller annat. vad vet ni?

Annons:
nyttiga_jag
2014-04-04 14:49
#1

Leta efter sötningsmedel med GI 0, då höjs inte blodsockret.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol

Sukralos

stevia

Finns säkert fler!

Lchfman
2014-04-04 15:15
#2

Ah coolt, det hjälpte ju! Skall kolla vidare!

Lchfman
2014-04-04 16:36
#3

Kollade nu bonbon sockerfria lakrits, innehåller alkolen maltitol med ett gi på 50, inte speciellt snällt alltså. Skit son jag inte kommer äta. Samma med läkerol, malitol och sorbitol, skit som höjer blodsockret då antar jag. Hittar ingen lista på vad som kan jämföras med gi 50 men det lär vara sånt som jag inte äter. Hittade en lista med 0-50 gi livsmedel. Så egentligen har jag blundat för det jag redan visste. "Sockerfri" är inte lchf. Skit också.

Lchfman
2014-04-04 16:47
#4

Intressant är ju att ris enligt gi lista har 50gi Vet inte vad jag skall tro längre. Kanske är gb, glykokemisk belastning mer relevant? http://www.gi-tabell.se/articles/view.asp?articleid=11

Zepp
2014-04-04 17:19
#5

GI handlar om vad som händer om man äter 50 gram kolhydrater av ett visst livsmedel.. det är ett värdelöst mått!

GL/GB är då bra mycket bättre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-04-04 21:58
#6

GI är ju det mått man räknar fram GL från, så så himla värdelöst kan det ju inte vara.

GL är helt enkelt produkten av GI och antal gram kolhydrater i den mängd man äter av maten i fråga dividerat med 100. Det sista för att få hanterliga värden. Om man äter 150 g av något som innehåller 10 g kolhydrater/100 g och har GI 78 så blir GL

GL = ( 1.5 * 10 * 98) / 100 = 14.7

Vilket är ett mycket lågt GL om det är alla kolhydrater man äter den dagen.

Men visst, GL är det som spelar roll. D.v.s. man måste beakta MÄNGDEN man äter av födoämnet för att det ska bli något vettigt av det hela. Att tro att ett par vindruvor i en sallad är en katstrof bara för att druvor har högt GI och högt sockerinnehåll är inte vettigt.

Annons:
Lchfman
2014-04-05 07:31
#7

Blir inte riktigt klok endå. Vad innebär det för en ask läkerol tex. Vad kan man jämföra att trycka I sig en ask på 30g med? Är de en försumbar blodsocketstegring?

nyttiga_jag
2014-04-05 09:47
#8

Den läkerolasken jag hittade på nätet som hade näringsvärde var Salvi och innehåller 23 g:

110 kcal

1 g protein

52 g kolisar, varav 51 sockeralkoholer

mm…

http://www.mathem.se/varor/tablettaskar/salvi-23g-lakerol

Det står att det är maltitol och sorbitol som ger 2,7  och 2,5 kcal/g. (vanligt socker ger 4 kcal/g)

51*2,5*23/100 vilket ger över 30 kcal från kolhydrater per ask.

Sockerfritt? JA

Kalorifritt? NÄ

Nu såg jag på Läkerols hemsida att de går över mot Stevia som sötningsmedel som är mycket bättre än sockeralkoholer :-)

Lchfman
2014-04-05 11:10
#9

Ok, det kommer alltså köra upp blodsockret som vilka andra kolhydrater som helst i den mängden? Vad steviasötningen gäller, så tror jag att stevia är tillagt för marknadsföringens skull. Och de andra sötningsmedlena är kvar med.

Zepp
2014-04-05 11:22
#10

#6

Jo.. GI är totalt värdelöst för något som helst förutom att använda för GL!

Det är som att plocka ut längd i BMI.. och göra det till något att bry sig om!

Det är som sagt vad den totala glykemiska belastningen som har någon som helst betydelse rent metabolt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
2014-04-05 16:18
#11

Maltitolsirap hör till de sämsta av sockeralkoholerna gällande blodsockerpåverkan (högt GI och ganska hög upptaglighet).

Däremot får man ju sätta saker i proportion - om det som i exemplet ovan är 23 gram i en ask blir det inte jättemycket totalt.

Som ett snabböverslag vid omräkning på de vanligaste sockeralkoholerna kan man räkna en översättning på ca hälften. Står det som där maltitolsirap bör man räkna högre och definitivt avrunda uppåt.

Men som sagt i en ask blir det bara ca 12 gram kolhydrater - så 6-7 gram på en ask kan du räkna. Hör man till de som tar en läkerol någon gång ibland är det garanterat försumbart, hör man till de som äter en hel ask på en dag kan det vara relevant (framförallt om man är känslig).

Men sammanfattningsvis. Nej det som nämns som sockerfritt är faktiskt i de flesta fall inte alls särskilt lchf.

Lchfman
2014-04-05 16:51
#12

@11 Tack det rätade ut en del frågetecken. Jag kan trycka i mig en ask läkerol ibland. Nu vet jag att det i så fall vad det innebär :) Tack

Upp till toppen
Annons: