Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4559 ggr
Yamuna
2014-04-02 19:55

Går ost under mejeri?

Jag har förstått att jag måste dra ner på mejerierna och undrar om ost går under det. Det är så att om jag är jättehungrig trots att jag ätit så brukar jag ta en rejäl skiva gräddost och den lägger sig så fint i magen.

Annons:
Zepp
2014-04-02 20:20
#1

Ja ost räknas som mejerier likaså smör.. men det e en himmelsvid skillnad mot att dricka mjölk.

Ost är främst protein och smör är främst fett!

Ta en ostrulle med smör nästa gång!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lurtz
2014-04-03 09:16
#2

Ja. Testa fakir utan mejerier då… Gräddfil, creme fraciche, grädde, smä osv. Kan ju vara värt ett försök innan du ger upp och faller tillbaka i sockerträsket :)

Margareta
2014-04-03 12:54
#3

Jag blir hård i magen och uppsvälld av ost. Det gynnar aldrig min viktminskning.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kajak11
2014-04-03 16:47
#4

Några mår bättre på getost och parmesan än vanlig ost på komjölk. Parmesan osten torr och bra.

Margareta
2014-04-03 18:14
#5

Get- och fårost är väldigt mycket bättre. Förutom Parmesan verkar brieost fungera bättre än vanlig hårdost.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2014-04-03 19:18
#6

Är ost främst protein? Vanlig 28% ost innehåller ungefär lika mycket fett som protein. I E% blir det nästan 70% fett. En gräddost kan ligga på över 80E% fett.

Annons:
Margareta
2014-04-03 19:26
#7

Jag har också undrat varför en fet ost förhindrat viktminskning och därför fortsatt äta ost. Sen jag slutade är magen behagligare och jag har inte lätt men lättare att gå ner i vikt. Jag gör undantag (ibland oftare än jag vill) och då blir det direkt hack i kurvan. Kasein? Mjölksocker? Vet ej! Fettet är samma som smör och det har jag aldrig behövt begränsa.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
2014-04-03 19:50
#8

#6

Bra poäng! 😉

Fast när det varnas för mejerier så tror jag det handlar mest om att det är en omvänd fetträdsla som visar sig som så att folk börjar livnära sig på olika sorters mejerier i allmänhet.. iomed att de tidigare rätt eller fel betraktat dessa som feta/fulla med kalorier!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-04-03 20:15
#9

Öh… det är de ju. Förstår inte vad du menar. Och det var ingen poäng. Det var bara fakta.

Zepp
2014-04-03 20:27
#10

Jo.. och det var den braiga poängen!

Vad jag lite långsökt försökte göra var att föra det vidare!

Många undrar om man kan äta vispad grädde med jordgubbar.. ja det kan man.. på söndag efter att man ätit en rejäl fläskstek.. inte annars!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-04-03 20:49
#11

Det blev det ju inte klarare av direkt. Är det kolhydraterna du far efter så lär väl jordgubbarana vara ett större problem än grädden och jag förstår inte alls vad det har med osten att göra.

Zepp
2014-04-03 23:32
#12

Poängen.. från min sida är att inget av de föregående nämnda skall ersätta riktig lagad mat.. men kan ingå i riktiga måltider.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
2014-04-05 17:11
#13

Tycker det är lite irrelevant svammel här gällande frågeställningen.

Zepp du kan mycket om många saker, men ibland verkar du ha lite väl överslätande attityd mot saker som faktiskt kan vara väldigt påverkande för andra även om du inte tycker att de "borde" det. 

Speciellt så verkar kvinnor ha ett helt annat läge många gånger än män gällande viktminskning. 

Ja alla de fallen finns där det äts "icke-mat" hela dagarna och det är problemet. 

Men det finns också de som är väldigt känsliga för mejerier helt i sig utan att det handlar om någon fetträdsla eller kolhydraterna eller något sådant. Det gäller inte alla men de finns. 

#TS. Svaret är "det beror på". En del behöver dra ner på mejerier för att de helt enkelt äter så mycket av dem av de sorter som ger en hel del kolhydrater (yoghurtfrukostar, flera dl grädde i varje måltid, desserter baserade på det etc.). Är det "problemet" ja då behöver ost inte räknas. Hårdost är aldrig problem utifrån sitt kolhydratsvärde. 

För andra så är problemet i proteinmängden. Alltför mycket protein kan bli en stopper. Hör man hit så är ost ett jätteproblem, det är väldigt lätt att få i sig mycket stora mängder protein med ost, speciellt om man äter den själv (då kan hjälpa att som nämnt ta smör på ostskivan och effektivt så dra ner mängden ost man sätter i sig, det brukar vara svårare att få i sig lika många skivor ost då). Hit hamnar också de som äter en massa keso och kvarg (vilka ofta är än mer problem då de är så magra i sig - de passar faktiskt inte alls särskilt bra in i lchf, trots att många fått för sig på senare tid att de skulle vara någon sorts basmat i det). Med hårdkost kan man göra en rimlighetsfundering. 1 liter mjölk ger ungefär 100 gram ost. Känns det som en rimlig mängd att dricka flera liter mjölk om dagen? Nej för de flesta "vanliga" vuxna är även 1 liter väl mycket (officiella rekommendationer ligger väl på 0.5 liter för en vuxen om jag minns rätt?). På samma sätt blir inte flera hundra gram ost om dagen rimligt. Ost är extremt koncentrerad mjölk som dock har fördelen ur lchf synpunkt inte ha kolhydraterna kvar. 

Stora mängder ost har även andra problem utifrån det extremt höga kalciumintaget man lätt når vilket gör underskottet på magnesium och kalium man lätt får med lchf ett ännu större problem. 

Ost är nyttigt, men inte direkt hur mycket som helst. Är det den enda osten du äter, någon skiva efter maten på det sättet så blir ju inte ostintaget så högt att det är problem ur den här synvinkeln. 

Sedan kommer vi till den tråkigare varianten som jag tyckte det svamlades över lite väl tråkigt som Margareta pratar lite om. För en del (oftast lite äldre kvinnor) kan mejeri vara ett närmast totalstopp. Då blir det nästintill uteslutet med all mejeri utom möjligen smör. Rättvist? knappast inte, men det verkar kunna vara så djävligt för en del. Då får man oftast börja laborera med t ex kokosmjölk etc. för matlagningen. (

Förhoppningsvis hör du inte till dessa, fundera istället först på om du hör till någon av de första grupperna. En skiva ost efter maten känns inte riktigt som den första änden att börja i. Men om du känner du redan ligger lågt på mejerier i allmänhet så kanske du kan ha kokta ägg i kylen och ta ett sådant om du inte riktigt blev mätt.

Annons:
hemul
2014-04-05 23:16
#14

#12 Riktig mat? Vad är det? Hur är ost inte riktig mat? För att man själv inte lagar den? Då kan man ju ta osten och grädden och göra en ostsås så blir det ju lagat och bra. Herre giv mig styrka!

Upp till toppen
Annons: