Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2188 ggr
taggigarosen
2014-04-02 13:37

Mer kolhydratskänslig efter lchf-period?

Blir man mer kolhydratkänslig om man ätit lchf ett tag och gått ner i vikt med det. Sen faller man tillbaka i sockerträsket igen och går upp i vikt.

Sen när man tar nya tag och börjar med lchf igen är det plötsligt skitsvårt att bli av med kilona som förra gången var jättelätt att tappa.

Trots att man äter samma sorts mat bägge gångerna.

Hur kan det vara så?

Annons:
Yamuna
2014-04-02 15:03
#1

Samma sak för mig😭 2,5 kg upp på sju veckor. Den andre familjemedlemmen har gått ner 7 kg. Vi äter samma sorts mat. Han fuskar dessutom emellanåt vilket inte jag gör. Mitt blodsocker är dock helt perfekt och det var åt h-e innan. Men…..jag vill ju gå ner.

Kvothe
2014-04-03 21:01
#2

Been there done that. Tror personligen på brunbjörnsteorin. Dvs på lchf tror kroppen det är vår/sommar och liksom för brunbjörnen finns inte snabba kalorier såsom honung, bär eller andra kolhydrater den här tiden. Sen lever vi på kött och fett för att sedan då vi haft vår långa vår/sommar med just inga kolhydrater, så kommer hösten när allting finns i överflöd (gamla ätvanor). Kroppen signalerar, mer, mer, euforin spelar fritt för att vi ska äta mer sött och bygga upp lagren inför vintern och följande low carb höst/sommar. Jag vet att det inte är riktigt så, men det är ändå min syn på saken.

Upp till toppen
Annons: