Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Tror jag får överge LCHF...

2014-04-02 13:17 #0 av: Loj

Efter att ha gått ner 17 kilo med LCHF för några år sedan. Var jag frälst. Jag gick ner utan att känna att jag behövde "offra" något.
Åt då allt utom kolhydrater. Feta såser och ost var min räddning, det var det som gjorde att jag inte kände att jag behövde överge livets goda.
Efter att börjat bli mer liberal med kolhydraterna började jag tillåta mig själv kolhydrater. Detta resulterade i några kilon plus. Bestämde därför mig för att helt ta bort kolhydraterna igen för att ta dessa kilon och gärna lite till. Men denna gången funkade det inte alls. Ett halvt kilo ner på två veckor blev 2 kilo upp nästa två veckor och så höll det på.
Fick därför tips om att även utesluta mejerierna och på så sätt gå ner vikt och det är där det blir stopp för mig. Insatsen för att gå ner dessa kilon blir alldeles för stor om jag både ska plocka bort kolhydrater OCH mejerier.
Jag bestämde mig för att köra en vecka pulverdiet bara för att få ett positivit resultat. Jag var helt slutkörd mentalt av att inte gå ner i vikt trots försök, att jag var tvungen att ta till ett bergsäkert sätt för bli motiverad. Efter denna veckan har jag istället för LCHF valt att köra med en kaloriräknad och kolhydratsreducerad kost. Och jag har fortsatt gå ner efter min vecka på pulver.

Vad jag vill komma till med detta långa inlägg är att det verkar som det är fler än jag som LCHF helt plötsligt inte funkar längre och då måste man dra det ett steg längre. Även utesluta mejerier. Och då tycker jag att grundtanken med LCHF försvinner. Och med grundtanke menar jag "njutningsmetoden". Jag njuter inte av att äta en köttfärsbiff med en massa smör på.

Loj

Anmäl
2014-04-02 13:58 #1 av: Inkanyezi

Jag tycker att ditt tidsperspektiv är väldigt konstigt. Du nämner veckor som du går ner ett halvt eller upp två kilo, medan variationen inom ett dygn utan vidare kan vara så stor, beroende på olika saker. En trend i viktnedgång eller uppgång, kan man inte se över en period på ett par veckor. Den syns över längre tid, några månader.

Det är inte så att LCHF "plötsligt" slutar fungera, utan det fungerar alltid, helt enkelt, och ingenting sker plötsligt. Det är ett långsiktigt projekt att återta kontrollen. Om man hattar hit och dit och provar än det ena, än det andra, och tror att en viktnedgång måste gå fort, eller överhuvudtaget är för fixerad vid vikt, snarare än att må bra, så tycker jag att man missar någonting väsentligt.

Men om du njuter av att äta pulver och gå hungrig, och det är din livsstil, så säger jag inte emot. Var och en får bli lycklig på sin fason, men det beror inte på att LCHF inte skulle fungera, utan det beror på att du har fattat ett visst beslut, som innefattar någonting helt annat.

Anmäl
2014-04-02 14:37 #2 av: Loj

Jag vet faktiskt inte vad som är så konstigt med mitt tidsperspektiv, när jag sedan årsskiftet gått upp 2 kilo med LCHF. Jag försökte bara förklara att det kan vara så att jag kanske går ner ett halvt kilo ibland, men går upp det igen veckan efter. Men summan blir ju trots allt att jag på 2,5 månad inte gått ner utan gått upp. För mig är det inte ett kort perspektiv. På 2,5 månader förväntar jag mig att jag går ner när det är det som är målet med kosten!

Jag njuter inte av pulver det trodde jag var uppenbart. Det blir ju bara löjligt när du skriver så. Jag åt dessutom bara det en vecka för att få en kickstart. Nu mer räknar jag kalorier och fortsätter gå ner i vikt och det är mer än jag gjorde under 2,5 månad med LCHF. Hungrig? Ja, det är jag en stund innan jag ska äta, men det för mig är bara ett tecken på att jag åt lagom målet innan. Annars är jag mycket sällan hungrig. Det finns faktiskt livsmedel med lågt kaloriinnehåll som man blir mätt på.

Är man "fixerad vid vikt" för att man inte vill vara överviktig längre?! Jag väger 10-15 kilo för mycket och mår inte bra!!

Anmäl
2014-04-02 14:45 #3 av: pringles

#2 Han är nog bara lite kinkig pga kolhydratbrist ;)
 Vad är det förresten för livsmedel med lågt kaloriinnehåll som man blir mätt på? Nyfiken bara

Anmäl
2014-04-02 14:50 #4 av: Loj

#3 Kyckling, Räkor, kräftor, keso, broccoli, blomkål, potatis, knäckebröd, är några....

Anmäl
2014-04-02 14:55 #5 av: Inkanyezi

Nja, jag har nog ingen brist på kolhydrater numera, eftersom jag har ökat på dem en del för att kanske få lite mer kött på benen efter att ha gått ner mer än vad jag tycker är bekvämt. Jag kan väl ändå ibland vara grinig på ett eller annat sätt, och jag ogillar väldigt bestämt begrepp som "kickstart" på viktnedgång och tycker nog att man är väl fixerad vid vikten om det handlar om tio-femton kilo.

Jag gick själv ner ungefär femton kilo övervikt på lite mer än ett år, genom att begränsa mängden mat, och jag tycker nu att det var onödigt att aktivt minska mängden, och onödigt att gå ner så fort. Jag har tappat ytterligare åtta kilo med reducerade kolhydrater och mycket fett i kosten, under en period av lika många år, och där tycker jag att det kan vara nog.

Hur lång tid tog det att lägga på sig de där femton kilona? Där tycker jag att man kan se rimligheten i tidsperspektivet. Jag gick upp drygt tjugo kilo under ungefär fyrtio år, alltså i snitt ett halvt kilo om året. Är det rimligt att tänka sig att tappa det fram till att badsäsongen börjar?

Anmäl
2014-04-02 14:57 #6 av: pringles

Men det är inte gott att äta dom där grejerna utan fet sås till

Anmäl
2014-04-02 15:00 #7 av: Yamuna

Samma sak för mig. Första gången gick jag ner. Nu haft ett uppehåll på 1,5 år. Började med LCHF för sju veckor sen. Min 19-årige son har gått ner 7 kg och JAG HAR GÅTT UPP 2,5. Är det för att han är ung och oförstörd? Inget jojobantande där inte. Tilläggas bör att jag är diabetiker typ 2 och mitt blodsocker är perfekt. Jag får alltså vara en tjockis med bra blodsocker :(

Anmäl
2014-04-02 15:00 #8 av: Loj

Då är du alltså själv också fixerad vid vikten eftersom du valde att gå ner dina 15 kilos övervikt?

Jag har aldrig nämnt någon badsäsong, däremot har jag nämnt att jag inte mår bra i min övervikt, något jag tycker du borde ha respekt för.

Jag har heller aldrig nämnt något tidsspann som jag anser att jag bör gå ner dessa 10-15 kilo på. Vad jag däremot vet är att en förutsättning för att gå ner i vikt är att inte gå upp som jag gjorde när jag började med LCHF igen.

Anmäl
2014-04-02 15:02 #9 av: Loj

#6 jag gör en jättegod sås på matlagningyoghurt och ajvar relish. Finns även andra alternativ som inte är så feta.

Anmäl
2014-04-02 15:09 #10 av: pringles

#9 ok. Men alltså du gick ner 17 kg först. Hur mycket är det sedan som du gått upp sammanlagt av dom kilona? Är det 2 kg?

Anmäl
2014-04-02 15:10 #11 av: Inkanyezi

#8 Nej, jag var inte fixerad vid vikten, utan det var företagsläkaren som sade att jag borde gå ner, så jag provade att göra det. Det funkade.

Men det gav mig knappast hälsa, då det följdes av en allvarlig hjärthändelse, där jag tog beslutet att äta LCHF i stället för att knapra statiner. Viktnedgången som kom i samband med det är bara som det är, hänger inte ihop med någon fixering. Däremot vill jag nog gärna både bli starkare och förbättra min uthållighet, och det kan göra att musklerna växer till en del, vilket sannolikt innebär viktuppgång. Jag har inget emot att gå upp några kilo, men tänker mig att de helst inte ska vara mest fett, och framför allt inte bukfetma. Det handlar mer om att ha det man har på rätt ställen.

Anmäl
2014-04-02 15:14 #12 av: Loj

#10 Cirka 5 kilo plus.

Anmäl
2014-04-02 15:16 #13 av: pringles

#12 ch då äter du hur mycket kolhydrater/dag? Mer än 20 g?

Anmäl
2014-04-02 15:24 #14 av: Loj

#13 då när jag gick upp menar du? Ja, jag åt lchf och började efter 17 kilos viktnedgång bli mer liberal med kolhydraterna. Jag, till motsats mot det flesta som börjar med LCHF, fortsatte att tycka om kolhydrater, bröd, potatisgratäng, pasta mm. När jag väl blivit liberal, blev det tillslut så att jag åt fullt ut av kolhydraterna. Och då gick jag 5 kilo cirka.

Anmäl
2014-04-02 15:26 #15 av: Inkanyezi

Jag äter numera ofta mer än 20 g kolhydrater. Det ligger snarare omkring 60 g många dagar, men det finns också dagar nästan utan kolhydrater. Jag äter inte färdigmat, utan jag lagar den själv, och jag försöker välja de bästa råvarorna som jag har råd med.

Det skulle nog snarast ses som kolhydratreducerat jämfört med "normalkost", den som vi antas äta och som SLV så glatt förespråkar. En stor skillnad är att jag är inte det minsta fettskrämd, och jag äter gärna naturligt mättat fett. Jag skär inte bort fettranden, jag äter gärna fett kött, och jag använder smör. Till salladen olivolja.

Jag är helt övertygad om att jag kan gå ner i vikt om jag vill, och jag har inte sett några tecken som motsäger det. Däremot tror jag inte att det går att gå ner väldigt fort från den vikt jag har utan att svälta, och det undviker jag nog om jag inte tvingas till det.

Anmäl
2014-04-02 15:30 #16 av: pringles

#14 ja jag menade hur du åt när du ökade 5 kg. Ja men det är ju inte alls konstigt att du ökade i vikt om du åt potatisgratäng bröd och pasta. det är ju ingen lchf.

när man gått ner det man vill och vill börja äta lite mer kolhydrater så ska man väl för den sakens skull inte frångå kosten HELT. Utan kanske äta lite mer rotfrukter och/eller mejerier. Men började du med pasta bröd osv så är det ju inte LCHF-kosten som inte funkar för digSkrattar

Anmäl
2014-04-02 15:35 #17 av: Loj

#16 Jo, det fattar jag med.

Men det jag pratar om är att jag inte gick ner utan upp när jag började med LCHF IGEN....

Anmäl
2014-04-02 15:38 #18 av: pringles

#17 ok men hur mycket kolhydrater åt du/dag sedan du började igen då?

Anmäl
2014-04-02 16:04 #19 av: Loj

# max 10 gram

Anmäl
2014-04-02 16:14 #20 av: pringles

max 10 g är ju rätt strikt lchf. Jag har lite svårt att tro att du ökade mer än 2 kg om du verkligen åt så strikt i flera månader.

Platåer är ju vanliga speciellt om man har stor övervikt. Min syrra gick ner 28 kg med lchf men det var inte en spikrak resa ner, ett halvår stod hon still i vikt t.ex. och en månad gick hon upp lite.

Anmäl
2014-04-02 16:20 #21 av: Record

Du är allt bra loj, som tror att det är LCHF-iden vilken gör att du ökar i vikt. Har du inget bättre underlag för ditt påstående, kan du kanske få hjälp av "Mannen med kniven" som i Dagens Medicin förklarar hur bra det är. Ett billigt alternativ i dubbel bemärkelse.

Anmäl
2014-04-02 16:23 #22 av: Loj

#21 Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Anmäl
2014-04-02 16:41 #23 av: pringles

"Mannen med kniven" lät farligt. Tro vem det är Förskräckt

Anmäl
2014-04-02 16:51 #24 av: ashe

Du är inte ensam om att ha svårt att gå ner i vikt, eller ökar i vikt med lchf. Vi är många men kanske inte så talföra eftersom vi ofta får höra att det beror på att vi inte minskat kolhydraterna nog eller är dumma i huvudet som inte fattar att lchf fungerar.

Men kroppen är en komplicerade tingest och precis som det inte stämmer med "kalorier in/kalorier ut" så funkar lchf men ibland behövs ett rejält detektivarbete för att komma på hur.

Att ta bort mejerier är ett sätt att minska totala kolhydratintaget. En del verkar dessutom vara extra känsliga just för mejerivaror. Bara du kan ta reda på hur det är för dej.

En del är känsliga för proteinmängden. Det kan vara svårt att hålla den tillräckligt låg, för mej ca 60 gr/dag. Det blir ca 200 gr kött, det är inte mycket. Min, och en del andras lösning är att dricka lchf-kaffe till frukost, d v s kaffe mixat med smör.

Många har kombinerat 5:2 dieten med lchf och fått sin efterlängtade viktminskning.

Jag märker att min kropp reagerar direkt om jag är stressad eller orolig och vägrar släppa ett gram vikt. 

Så det finns mer att variera än mejerivaror, hoppas att du hittar din väg!

Anmäl
2014-04-02 16:59 #25 av: Loj

#24 Tack för ett vettigt inlägg och ett inlägg som inte är aggressivt.

Anmäl
2014-04-02 17:20 #26 av: Effie

Jag har läst en del inlägg som säger att det är svårare med viktnedgång andra gången man börjar med LCHF. Varför det skulle vara så vet jag tyvärr inte.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-04-03 15:00 #27 av: Evly

Att äta åtta ostskivor istället för en, ger ju klart kaloripåslag och viktuppgång vid LCHF.

Anmäl
2014-04-04 07:26 #28 av: Chinilla

Även jag har märkt att det blir svårare med tiden att gå ner på LCHF. Andra saker spelar också in, exempelvis hur mycket övervikt man har. Generalisterat verkar det vara så att desto mer övervikt desto lättare att gå ner.

Jag för min del har egentligen ingen övervikt enligt BMI, och har aldrig haft, men jag har mått lika dåligt av min spegelbild ändå. Spelar liksom inte så stor roll vad BMI säger då. Jag hade en massa fettansamlingar som jag helt enkelt vantrivdes att ha. Min lösning blev att kombinera LCHF med periodisk fasta. Finns flera varianter av periodisk fasta, 5:2 t.ex. Så för vissa räcker nog helt enkelt inte att bara käka LcHF utan man behöver även göra en kaloribegränsning.

Just nu är jag själv nästan i mål och mår så otroligt mycket bättre än jag gjorde vid starten. Är så glad att jag började och att jag sedan även tog bestlutet att kaloribegränsa. Mår så otroligt mycket bättre psykiskt. Sådant tror jag inte vissa förstår vidden av riktigt. För en del kanske inte övervikt påverkar dom psykiskt, men för andra gör det det. Jag vet inte hur många gånger jag hört att "du behöver väl inte gå ner i vikt". Av den orsaken brukar jag inte självmant prata med folk längre om mitt ätande. Det är liksom ingen idé att försöka få vissa att förstå.

Anmäl
2014-04-04 08:49 #29 av: Inkanyezi

#28 av Chinilla
Alldeles självklart går man inte ner i vikt om man äter normalt, när man inte har någon övervikt. Vi brukar använda helt andra ord än övervikt om tillståndet när man inte har något överflödigt fett på kroppen. Det finns otaliga exempel på främst kvinnor som ändå är fixerade av att gå ner i vikt och tror att de ser feta ut, trots att de mer liknar ett benrangel.

Ja, det går att minska i vikt också när man inte behöver, och det går att komma ner långt långt under normalt BMI. Däremot är inte alla överens om att man skulle må bra av det, och LCHF är inte en metod att komma dit.

Anmäl
2014-04-04 12:11 #30 av: zuperzero

Jag tycker att du gör rätt i att prova ett alternativ. Man ska ju göra det man mår bra av och det som passar!! Självklart vill man gå ner i vikt om man är överviktig, speciellt om man anstränger sig! 

Det kanske är fåfänga, men vi är ju fåfänga! Man vill se bra ut, så är det bara! Man mår bättre om man känner sig snygg! Och om man inte trivs i sig själv så ska man såklart göra nåt åt det, så jag tycker att det är helt rätt att prova dig fram till något som fungerar för dig! Skit i vad alla säger! En och samma sak är inte rätt för alla!

"Jag mår bra av LCHF och går ner i vikt, därför gör alla det", snacka om att döma alla andra efter sig själv och generalisera.

Anmäl
2014-04-04 12:32 #31 av: Inkanyezi

#30 av zuperzero
Du använder en osaklig, osmaklig och falsk debatteknik när du anger ett "citat", som inte är något citat, utan som du har hittat på själv, och klistrar på andra åsikter som de inte har eller uttalanden de inte har gjort:

• "Jag mår bra av LCHF och går ner i vikt, därför gör alla det", snacka om att döma alla andra efter sig själv och generalisera.

Det du visar här är en smutsig debatteknik som inte borde höra hemma på ett forum något som helst. Du antyder att någon, någonstans i debatten, skulle ha framfört det som du sätter inom citationstecken. Men det är osant, och alltså ljuger du.

Kryp tillbaka i din håla och skäms!

Anmäl
2014-04-04 16:39 #32 av: Loj

#31 Jag måste säga att du verkar vara en väldigt arg, dömmande och generaliserande person.

Varför inte acceptera att din sanning inte är sanning är sanning för alla personer?

Anmäl
2014-04-04 17:58 #33 av: Zepp

Mnjae.. håller med Inkan i det mesta!

Grejen är.. varför var man överviktig eller sjuk från första början.. dålig karaktär eller ett metabolt problem?

Den dåliga karaktären kan man åtgärda genom att späka sig på olika sätt!

Men låt säga att man genom sin dåliga karaktär.. i kombo med dåliga gener dragit på sig olika metabola tillstånd som inte lika lätt låter sig åtgärdas genom att bära tagelskjorta?

Grejen är.. att om man väl dragit på sig ett metabolt tillstånd.. självvalt eller med oförstånd.. så är det inte lika lätt att reversera detta.. och som lök på laxen blir inte våra kroppar yngre med åren och lättare kompenserar för våra ofrivilliga eller omedvetna tillkortakommanden!

Sen så.. LCHF är ingen mirakelkur mot allt utan mest ett sätt att minska sin glykemiska belastning.. vilket i sin tur kan ge en despit för kroppen att återhämta sig.. om man själv gör de andra åtgärder som oxå behövs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-04 19:24 #34 av: Inkanyezi

#32 "Jag måste säga att du verkar vara en väldigt arg, dömmande och generaliserande person.

Varför inte acceptera att din sanning inte är sanning är sanning för alla personer?"

Jag har varken dömt eller generaliserat, och jag har inte hävdat att "min sanning" skulle vara sanning för alla personer.

Jag tycker att du Loj, ska gå tillbaka till min första kommentar här och läsa igenom den igen och analysera den. Du hävdar att LCHF inte fungerar, men visst fungerar det, och det har faktiskt för din del, enligt egen utsaga också fungerat för viktnedgång.

Men det här är inte forumet Viktnedgång i Fokus, utan ett helt annat forum, och jag hävdar fortfarande att LCHF fungerar. Det fungerar såtillvida att man kan leva gott på det, må bra, bli mätt och för väldigt många kan man reducera övervikt, i synnerhet kraftig övervikt.

Jag tror ingen någonsin här har hävdat att det skulle fungera för att gå ner i vikt när man är normalviktig, tvärtom har vi trådar som visar att den som är underviktig kan gå upp i vikt med en diet fattig på kolhydrater och rik på fett. Om du hävdar att det inte fungerar för att ge dig ytterligare viktnedgång när du en gång har nått normalvikt, så är det inte något konstigt alls. Man ska inte gå ner till undervikt när man äter sunt.

Den som "dömer" är du själv. Jag hävdar fortfarande att LCHF fungerar. Vi har inte något exempel hittills på att någon skulle ha blivit så sjuk av dieten att det av den skull vore fara för livet; än mindre att någon har dött av den. Flertalet mår bra av att äta mer fett och mindre kolhydrater än "normalkost" eller det som SLV vurmar för. Om du har blivit sjuk av att äta en kost med energi från fett i högre grad än från kolhydrater, så kan du väl tycka att det inte fungerar, men du har inte antytt något sådant.

Du har bara fört fram att du vill gå ner mer i vikt, fast du är normalviktig. Det är inte vad LCHF är till för, medan det som du använde för att få igång viktminskningen, pulverdiet, mycket väl kan användas så. Före pulverdieterna var det vanligt att tjejer gick in på muggen och stoppade ett par fingrar i halsen för att få upp det de just hade ätit. Det fungerar också, och det finns talrika exempel. Men LCHF är nog mer för att må bra. Att man som överviktig kan gå ner är en bonus, men inte allas skäl till att äta mer fett än kolhydrater. Men man bör också lägga ett vettigt tidsperspektiv på viktnedgång, även om det är underbart att kvickt kunna halvera vikten när man väger mycket mer än hundrafemtio kilo. Om man som jag väger omkring femtiofem är det ganska självklart att man inte ska vänta sig att gå ner lika fort om man vill må bra. Det finns ju till och med utrymme för att gå upp då.

Så om man är normalviktig ska man inte vänta sig viktnedgång på något kilo i månaden, utan det kan vara vettigare att satsa på att stärka sina muskler om man fortfarande har mycket fett kvar. Det minskar man inte i vikt av.

Anmäl
2014-04-04 20:05 #35 av: ashe

Loj har väl skrivit att hon behöver gå ner 10-15kg och att hon under 2,5 månader inte gått ner, utan upp, på lchf.

Det tycker inte jag är kort perspektiv.

Hon säger att lchf inte har fungerat för henne, denna gång. Frågorna kvarstår - varför funkar det ibland för en del med lchf som viktminskning, men inte för alla som behöver minska i vikt, alltid?

Kan det finnas faktorer som vi inte har så bra koll på?

Stress? Gallsyror?

Anmäl
2014-04-04 20:25 #36 av: Loj

#34 #35 säger allt jag vill säga. Jag är INTE normalviktig!! Jag har ett BMI på 29.
LCHF har INTE fungerat denna gången. Jag har gått UPP 2kg på 2,5 månad med LCHF.
Frågan kvarstår, VARFÖR? Ingen som kan komma med konstruktiva förslag?

Anmäl
2014-04-04 20:26 #37 av: Inkanyezi

#35 Vi kan nog vara rätt säkra på att det finns faktorer som vi inte har koll på. Det är kanske det enda som vi kan dra riktigt säkra slutsatser om. Men jag tycker att det är någonting som man har missat någonstans om man tänker sig att LCHF är en viktfix, och man dessutom är väldigt fixerad vid vikten. Och ett par månader är ett kort perspektiv när det handlar om kroppsvikt.

Man kan variera rätt mycket under väldigt kort tid, men en trend ser man inte säkert på några veckor. Jag har pendlat upp och ner ett par kilo under de senaste månaderna av olika skäl, men bara för att jag har varit nere på femtioett och kommit upp i femtiosex under den tiden kan jag inte säga vare sig det ena eller det andra. Jag är antagligen "viktstabil" nu och först om lite längre tid vet jag om medelvikten är femtiofyra eller femtiofem. Bottennoteringen var efter vinterkräksjuka, följt av klimatomställning vid resa till tropiskt land med diarré.

Men LCHF kanske inte riktigt är modellen om man ska jojobanta. Då kanske pulver funkar bättre, avlöst av frossarperiod. Jag har en nära bekant som har hållit på så i några år och stadigt gått upp lite mer för varje frossarperiod. Sen blir det pulver, så länge hon är tillräckligt envis, och det brukar bli en synlig minskning av midjemåttet, och så blir det ett varv till - och igen... 

Anmäl
2014-04-04 21:37 #38 av: Kajak11

Jag hoppas inte det spårer ut...men finns det någon ut av er som har noterad känslig mage efter fettrik kost? Jag har ätit LCHF i över 2 år med bara få snedsteg. Det verkar som att magen ibland är för aktiv och det blir många toalett besök på en dag. Äter kött.fisk..ägg...mayo ibland grädde och kokosmjölk...inte vanlig mjölk dom senaste månader....lite ost...och grönsakor.

Anmäl
2014-04-04 21:39 #39 av: Loj

#38 tvärtom. Min mage blev bättre med Lchf.

Anmäl
2014-04-04 21:59 #40 av: Lilltilda

Jag har ingen aning om varför TS misslyckas denna gång, men jag vet av erfarenhet att våra kroppar är avancerade och att det är många saker som måste fungera. Vad skiljer denna gång med lchf från den förra gången? Det är kanske inte själva kosten som är boven utan något annat? Har livssituationen ändrats? sömnvanor? Stressnivå? Psykisk hälsa? Andra motionsvanor?
Jag vet att MIN kropp reagerar kraftigt på olika typer av stress, mental eller fysisk. 
Är kropp och psyke i harmoni och balans så ger det positiva effekter även på viktnedgång. 

Anmäl
2014-04-04 22:54 #41 av: Record

TS Loj, konstruktivt förslag #21.

Var ja inte tydlig nog i mitt inlägg om "Mannen med kniven" betyder?
Om ja i stället skriver "Gastrik bypass" kan det inte misstolkas. det är en kvickfix, alternativet som nämndes i en annan tråd, "Kapa ett ben" tycks vara värre.
Du får vara tacksm för det du får av LCHF-förmånen, liksom andra skriver. Doktor Olbers artikel i DM har du nog inte läst?

Anmäl
2014-04-05 00:59 #42 av: jessirene

Hur mår du på lchf för övrigt? Att kasta sej mellan lchf och pulver diet känns sådär. Men att äta lchf om man inte trivs med det är ju onödigt.
Att utesluta mejerier var ju ett bra försök. En vanlig men tråkig lösning.

Hur är det med protein intaget? Det tycker jag är en besvärlig faktor för det förekommer så mycket olika uppgifter om vad som är lagom. Man får antagligen laborerar själv. Prova att minska proteinet och köra mer fett i några dagar.

Periodisk fasta i någon form kan funka.

Eftersom jag själv mår så bra på lchf så tror ju jag att det är bra för många andra också. Men det är det bara du själv som kan avgöra. Trivs du inte så ät på något annat sätt. Men det är ju inte här du får hjälp med det. Då får du vända dej till de platser på internet som är bra på andra sätt att äta.

Anmäl
2014-04-05 07:26 #43 av: Loj

#42 jag gillar verkligen lchf. Jag mår bra när jag äter enligt lchf. Men att utesluta mejeriprodukter..då tycker jag inte maten är god längre..då äter jag hellre en lågkalori variant av mejerierna än att utesluta det helt.
Att börja laborera med proteiner känns också lite kladdigt innan man hittar rätt och så.

En av de grejerna som tilltalade mig med lchf var att det var enkelt. Man behövde inte räkna kalorier. Var man iväg var det bara att äta de andra åt och utesluta kolhydraterna. Anledningen att jag skriver här är ju att jag tycker det är tråkigt att det inte fungerar längre.

Sen får jag väl erkänna att jag verkligen har fått en grej om bakfoten. Jag trodde verkligen att de flesta som började med lchf och äter den sortens kost gör det för att dom vill gå ner i vikt. Men så är ju inte fallet har jag förstått nu sen jag startade denna tråden.

Anmäl
2014-04-05 08:19 #44 av: [Estellan]

Jag har ätit Lchf sedan 2007. Jag började för att jag hade övervikt, men fastnade då jag insåg hur bra jag mådde på maten.

Jag gick inte ner i vikt och jag har inte gått ner i vikt eller upp och jag har heller inte blivit mer liberal med kh,  däremot har jag testat rätt många "goda råd" genom åren inom Lchf.

Idag förstår jag något jag inte förstått tidigare. Tillräckligt med fett är a och o (håller mig mätt längre och ger noll sug), jag ska äta 2-3 mål om dagen alltså inga mellanmål, jag ska äta mig ohungrig på protein och fett för att sedan äta grönsaker om jag orkar.

Vikten har faktiskt börjat röra sig neråt det här året men jag ser att jag får ha tålamod.  Nu ska tilläggas att jag har Pcos, jag äter Levaxin och jag har gått i terapi för ätstörningar, med andra ord saker som försvårar viktnedgång.

Det jag vill säga är att jag äter Lchf för att jag mår så mycket bättre än vad jag gjorde på lågkalorikost. Jag börjar känna mig trygg med min kropp och lyssnar och litar på dess signaler. Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi ge mig på Nutrilett eller dylikt  för det skulle kännas som våld mot kroppen min kropp. 

Var och en måste göra som man själv känner, men jag tror ändå inte att det finns några genvägar eller tillfälliga lösningar om man vill ha ett bestående resultat.

Anmäl
2014-04-05 10:24 #45 av: Suzanne56

Jag tror faktiskt att för många kvinnor som kanske passerat klimakteriet så är kalorirestriktion det som gäller. Jag har motvilligt insett att jag måste hålla koll på vad jag stoppar i mig och det innebär begränsning av mjölkprodukter (inte smör) och att hålla kolhydraterna under 20 gram om dagen. Kul? Nä inte alltid, men jag äter för att leva istället för att leva för att äta. Mätt o belåten är jag i vilket fall som helst. För män så tror jag inte det här problemet är lka stort och jag tror att det därför är svårt för dem att förstå innebörden av att ha 10-15 kg för mycket som man inte verkar kunna bli av med.
Man får fixa o trixa helt enkelt, men man måste också vara öppen för att ta bort saker som man "inte kan vara utan, för då blir livet så trist".
Kanske måste det vara det ett tag. Uppnår man sitt mål så kan man ju förhoppningsvis återintroducera måttliga mängder.

Anmäl
2014-04-05 11:18 #46 av: Sarah-S

Jag tycker det är rimligt att det tar lika lång tid att gå ner som det tog att lägga på sig övervikten efter att du slutade äta LCHF
Så räkna med att du går ner dina 5kg+2kg på 1,5år som du använde för att gå upp i vikt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-04-05 16:33 #47 av: Fiana

Du ska i vilket fall som helst välja vad du kan tänka dig att fortsätta leva med. 

Varje gång du går ner och upp igen så kommer det vara svårare nästa gång. Dessutom är du nu i en ålder då många kvinnor börjar få svårare att gå ner och hålla vikt. 

Det finns inget som helst som säger att du kommer hålla någon vikt du pressar ner med pulver. Med tanke på jo-jo tendensen redan innan är det troligaste faktiskt att du kommer gå upp igen, troligen mer än du gick ned. Långsiktiga siffrorna är väldigt dåliga. 

Det är faktiskt det största problemet att gå ner med större kalorirestriktioner, den långsiktiga hungern. Det är värt att tänka på att man inte ens kommer kunna gå tillbaka till det sätt och mängd man åt innan och stod still i vikt på efter. Man väger mindre och har därmed en lägre grundförbrukning och speciellt kvinnor (mer och mer med ålder) verkar reagera negativt på svält och få ytterligare en sänkt förbrukning. Det blir alltså lätt så att man ofta får räkna med att fortsätta gå hungrig för att ens hålla vikten efter. Det blir inte så för alla, men du har många faktorer emot dig här. 

Så vad du än väljer måste du tänka dig att du alltid kommer behöva fortsätta så. 

Men jag tror absolut du ska överge lchf. Att få det att fungera långsiktigt har väldigt mycket med inställning att göra (nej, de flesta börjar inte ogilla den typen av mat, de gör ett val att inte äta den och tycker det är ok trade-off) - jag tror inte du kan få det att fungera för dig och det har inget att göra med om du gått ner nu eller inte tyvärr. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.