Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Att börja om - igen.

2014-04-01 13:43 #0 av: Omstart

Nu var jag här - igen. Det var många år sedan jag provade med LCHF och det var det bästa jag någonsin har gjort. Fråga mig inte varför jag slutade, jag vet ärligt talat inte. Det enda jag känner nu är att det räcker. Det räcker med att ha ont, det räcker med att känna mig otymplig, det räcker med att titta mig i spegeln och känna avsky på morgonen. NO MORE!

På grund av detta så körde jag idag igång med LCHF igen. Tänkte skriva av mig lit ehär om mina tankar och känslor, lite som en aktiv blogg då jag verkligen uppskattar människor input och tankar. Det är en viktig del i min process.

Vägde in mig i morse på en fantastiska 130,6 kg. Underbart roligt! Nej inte direkt men vi har alla vårat kors att bära och nu ska mitt av! Så är det bara!

Stay tuned for more fun kids!

Anmäl
2014-04-01 15:36 #1 av: ashe

Välkommen tillbaks!

Anmäl
2014-04-01 15:43 #2 av: Allamanda

Hej!

Vad bra att du börjar om igen! Jag börjar också om idag då jag ramlade ner i sockerträsket igen Skrattar

Anmäl
2014-04-01 17:48 #3 av: Kvothe

Hej och välkommen.

Bara att köra hårt och ge in dig i sockerkampen.

Är själv i en liknande situation med 127,7kg, 29år och kämpar med en långvarig platå och därtill hade jag ett planerat bakslag förra veckan vilket gav 5kg vatten på 1½ dag (132kg).. FAKIR ftw.

Senare då du kommit igång på riktigt, hoppas jag inte du får samma problem som jag och andra återfalls lchf:are.. Dvs det funkar inte lika effektivt eller snarare viktminskningen är slöare.

Men det är bara att köra på för fullt.

Anmäl
2014-04-01 19:34 #4 av: Zolunia

Kul att du är tillbaka på tåget! Önskar dig all framgång! Du förtjänar att må bra, vara frisk och älska dig själv! 

Ja, platåer är oundvikliga, men det är inte så konstigt. Kroppen vill inte göra sig av med sitt försvar. Den är i hormonell obalans och behöver läka och skapa mod. Det kanske låter lite flummigt, men just detta tänket har gjort att jag har överlevt långa platåer och nått mitt mål. 

Lycka till med allt!

Anmäl
2014-04-01 20:45 #5 av: Zepp

Jag börjar om varje dag.. inte alltid det blir helt som jag förutsatt mig.. men för det mesta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-04-01 23:05 #6 av: Manar

Jag börjar också om idag. Låg på 135 i februari men har sedan låtit det hela förfalla så jag nu är på 144. Men inte ett gram till ska det bli! :)

Anmäl
2014-04-02 01:03 #7 av: hemul

Wow. Häftigt att du har sån koll. 100 kg godis - det ger verkligen perspektiv åt det hela. Det är en för mig nästan ofattbar mängd. Hoppas verkligen att du lyckas den här gången!

Anmäl
2014-04-02 01:27 #8 av: Dragonaut

Hej!

Vad härligt att ni satt igång med detta! Jag är också relativt ny här så det är kul att se lite fler som är inne på de första dagarna/veckorna på resten av våra nya hälsosamma liv :)

Anmäl
2014-04-02 08:15 #9 av: Tina62

Hej
Har också börjat om denna vecka...Har genomgått en operation och varit sjukskriven 1 månad ...
Tyckte så synd om mig själv och tröstade mig då bara med skräp
Nu är jag tillbaka i mina vanliga rutiner och då även matrutinerna
/Tina

Anmäl
2014-04-02 09:27 #10 av: SpurtAnne

Kom på nu när jag läste din tråd att i natt drömde jag att jag åt en j-a mssa kakor!! Hahaha, tur att det bara var en dröm!
:-)

Anmäl
2014-04-02 11:17 #11 av: Facklan

Så bra !! Då är det inte bara jag som Börjar igen ... Varför man slutat e mindre viktigt bara viljan att börjat om ger mig glädje o hopp ... Jag börjar idag med buller obång.... Får se om jag orkar skriva en egen tråd känner mig inte så modig än !

Anmäl
2014-04-02 11:47 #12 av: Omstart

Ok, dag ett gick helt ok. Ett snedsteg med en minitwix på jobbet innan jag hann tänka mig för. Men det är inte slutet på världen för det! Jag jobbade på och kom undan med god mat hela dagen.

Idag har jag lagt upp en ny strategi - all mat är framplockad hemma, jag har skrivit lista för när jag ska handla påväg hem och jag vet EXAKT vad jag ska göra! Köpte på mig lite ölkorv igår (kollade ofc kolisarna) och även BabyBells småostar att ha till hands om det blev för körigt med maten. Känns bra!

Kommer bli spännande att se hur träningen kommer att reagera på detta dock. Har dragit igång mer med fysisk aktivitet för att helt enkelt må bättre i mig själv. Jag vet att alla mer eller mindre säger att träningen inte har så mycket inverkan på kroppen rent viktminskningsmässigt och det vet jag inget om. Jag vet dock att jag mår bra i själen av att röra på mig. Och det räcker som anledning för mig det. :)

Anmäl
2014-04-02 12:19 #13 av: Mariajoh

Själen är viktigast!
Vad gäller träning och viktminskning så hör det allt ihop till viss del. Självklart kostar det energi att röra på sig. Den som säger annat har missat en del.
Hjärta och lungor stärks dessutom av pulsökning och kroppens muskler - stora och små - stärks av rörelse och orkar då hålla kroppen i rätt position och då minskar slitningar och värk.
Finurlig konstruktion den där kroppen man fått.

Idag gick jag en rask promenad genom skogen - underbart för kropp och själ!

All lycka till på din resa! Välkommen åter!

Anmäl
2014-04-02 12:55 #14 av: Omstart

Har precis ätit lunch och sitter nu här med världens sockerabstinens. Det är så att det vattnas i munnen på mig bara jag tänker på choklad. När blir det lättare? Usch och fy. :/

Anmäl
2014-04-02 13:05 #15 av: Mariajoh

Om några dagar blir det bättre! Lovar dig. Det är som att sluta med vilken drog som helst.
Avledning av tankar är oftast mest effektivt - ha en lista på små sysslor du kan göra när suget sätter i, tex borsta tänder, putsa ett fönster, ring en kompis, förbered middag, läs en bok, spela ett spel i mobilen (jag är tokfast i WordFued sen jag slutade röka) eller något annat som får dig att tänka på att du måste stoppa något i munnen. Bryta gamla (o)vanor är väldigt jobbigt men det går.
Kämpa på!

Anmäl
2014-04-02 15:44 #16 av: Aros

Du verkar inte äta dig mätt ordentligt eller så har du för lite fett i maten. Är du mätt och en stor del är fett så blir du inte sugen på något annat. Då är kroppen och hjärnan nöjd och du står dig till nästa måltid.

Hang in there!

Anmäl
2014-04-03 11:52 #17 av: Omstart

Nej mätt äter jag mig nog inte. Insåg det igår. Föll dit så det skrek om det och kan skylla på hur mycket som helst. Men i grund och botten är det enkelt - jag åt inte tillräckligt med fett eller protein. Klarade mig strålande veckan jag "testkörde" men nu när det skulle vara dags så faller jag på varenda grästuva känns det som. Är trött idag, ingen ork och motivationen är som bortblåst. Matlådan glömde jag hemma, åt bröd till frukost och ja.....dagen är katastrof helt enkelt. Känner mig sjukt nere och deppig och ärligt talat som att jag har totalt misslyckats fast jag knappt har börjat. En underlig känsla detta. :(

Anmäl
2014-04-03 14:56 #18 av: Zolunia

Kämpa på! Ge inte upp! Lyssna inte på de inre rösterna. Dom vill tillbaka till självömkande och uppgivenhet. De vill att du ska vara ett evigt offer för omständigheter, men du kommer att klara det! Du kommer att skita i omställningsbesvär för innerst inne vet du att du är starkare än så! Din vilja är är orubblig!

Det viktiga är inte hur många gånger du faller utan hur många gånger du ställer dig upp och försöker igen!

Anmäl
2014-04-03 15:48 #19 av: [WickedAlly]

#17 Se det inte som att du har misslyckats, då är det så otroligt lätt att stanna kvar i den känslan och tänka att "Äh, skadan är redan skedd. Det kvittar om jag fortsätter såhär". 

Tänk istället att idag är en dag och den blev såhär, i morgon är en helt ny och den ska se annorlunda ut. Tänk att du ska göra andra val, och tänk inte på dem som "bättre" utan bara som just annorlunda. Det hjälpte mig mycket i början när jag gjorde avsteg jag inte riktigt räknat med. Då blev det inte så stort det här med maten och att jag inte "fick" (fick gjorde jag ju egentligen) äta vissa saker. Jag var bara inställd på att välja annat än vad jag skulle gjort i vanliga fall, inte för att "vara duktig" utan för att jag ville göra det. 

Sen funkar det såklart olika för alla men detta är ett sätt att tänka i alla fall och kan ju vara värt att testa :)

Anmäl
2014-04-03 17:02 #20 av: Omstart

Jag har inte gett upp! Hittade ny energi och har klarat denna dag strålande! Tack för peppen! Jag är INGET offer och jag väljer själv! Och du har helt rätt, det räknas i hur många gånger man ställer sig upp igen!

Jag ramlade inte dit mer. Ett snedsteg är inte ett automatiskt förlorande. Och det var ett väldigt bra tänk du hade där angående att göra andra val. Att inte fokusera på om det är bättre eller så utan helt enkelt annorlunda. De valen jag har gjort hittills har lett dit jag är idag. Om jag ändrar mig och gör andra val kommer jag ha en annan verklighet snart. Så sant så! Tack för peppen!

Anmäl
2014-04-05 17:32 #21 av: Fiana

Det är flera som har inställningen att det inte är relevant varför man slutade/föll av. Jag skulle vilja säga att det är något som är jätteviktigt att fundera över, annars är risken oerhört stor att det slutar på precis samma sätt igen för att man föll i samma fälla. Så att fundera på vad som faktiskt gick fel och hur man kan göra istället kan vara väldigt viktigt. 

Det andra som är viktigt som även någon nämnt är att det oftast blir mycket mindre omedelbara resultat andra (eller tredje, eller fjärde osv) gången. Dels verkar det vara fysiologiskt så, kroppen får inte samma "överrasknings-shock" som får många att tappa mycket fort i början första gången även om man inte gör helt rätt ofta både rejäla mängder vätska och även en del extra fett. Dels så känner man ofta att man "kan det här" och man lade sig ofta till med kanske lite väl liberala vanor speciellt mot "slutet" där undantagen blivit mer vardag. Det kan alltså vara viktigt att vara medveten om detta och att man får ge det tid att komma tillbaka på banan.

Men viktigast tror jag är att fokusera på att faktiskt komma på banan igen ordentligt och inte ta till några "effektivisera viktminskiningsknep" genom att försöka hålla igen t ex på mängder. Lättaste sättet att komma in i det och över omställningen är att äta, äta extremt mycket av bra saker. Är man proppmätt så är risken mindre för frestelser. Äta så mycket man bara förmår vid måltiderna, öka omelettreceptet med 1-2 extra ägg, en extra kotlett till middagen, låta kryddsmörsklicken vara lite extra stor etc. Extra mycket mat och så lite som möjligt av mellanmål och fika och dessert. Ät så det sprutar ur öronen så länge det är mat. I värsta fall kanske man till och med går upp något kilo om man får i sig riktigt mycket, men har man varit av banan ordentligt ja då hade du gått upp det kilot nästa vecka i alla fall troligen. Det tar några veckor men sedan är man där inne i det ordentligt igen och kan börja fundera på rimliga mängder. 

Anmäl
2014-04-09 17:17 #22 av: Omstart

Kompis det går bra nu! Har gått superbra den här veckan och jag har inte ens haft sug efter någonting annat. Det känns helt underbart! Maten går strålande, jag sover redan bättre och jag är mer fokuserad. Yay!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.