Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4310 ggr
andersson..
2014-04-01 11:09

D-vitamindroppar?

Jag har lågt d-vitaminvärde av nån anledning som ingen vet. Jag äter mycket fisk,brockolli och andra grönsaker och vistas en del i solen.

Sedan är det så att jag har extremt svårt för tabletter. Dom åker upp och ner i halsen känns det som och jag får verkligen kämpa om jag NÅN gång måste ta en alvedon t.ex

Iaf så hittade jag en flaska D-vitamindroppar på hälsokosten. Tror ni det är lika bra som andra tabletter?

Varje droppe innehåller 500IE D-vitamin står det.

Det säger inte mig så mycket. Är det en lagom dos?

Ingredienser:

vitamin d3, mediumkedjad triglyceridolja, blandade naturliga tokoferoler.

Fri från dolda konserveringsmedel

Verkar det ok eller är det en skräpprodukt tror ni?

Annons:
ashe
2014-04-01 11:54
#1

Vet ej något om detta preparat. Du kan ju googla på namnet och se om det fanns med i testerna av om D-vitamininnehåll stämde med vad som angavs.

Kostdoktorn rekommenderar 2000-5000 IE/dag.

Annars finns d-vitamin droppar på apoteket, samma som man ger till barn. Du får bara ta fler droppar.. "5 orala droppar ger cirka 400 IE vitamin D. 1 ml D-vitamin Olja ACO motsvarar 34 droppar." (Fass)

(Dvs 1 ml = 1 kryddmått ger ca 2800IE D-vitamin) De finns även i vattenlösning som smakar bättre. Vet ej om de med vatten finns receptfria. Kostar ca 50 kr för 25 ml.

Det finns också tuggtabletter. Tyvärr med sötningsmedel. Jag tycker de smakar urkas, men så är jag helt avvand från söta smaker.

Man kan ju också krossa tabletter och blanda ner i lite fil eller äppelmos eller något annat som ger glid. Krossa mellan två skedar eller köp en tablettkrossare på apoteket.

hemul
2014-04-01 13:02
#2

D-vitamin brukar vara kapslar. Så man kan bara bryta upp dem och strö ut pulvret.

Droppar kan nog generellt sett vara bättre eftersom vitaminet är löst i fett. Men det brukar vara dyrare också. Vad heter de där dropparna du hittat?

andersson..
2014-04-01 13:17
#3

D-Vitamin flytande 500 IE, 30 ml

Thorne Research Inc.

andersson..
2014-04-01 13:20
#4

Jag förstår inte vad som menas med: mediumkedjad triglyceridolja, och blandade naturliga tokoferoler. Om det är nånting bra eller dåligt..

OlgaMaria
2014-04-01 14:02
#5

Tokoferoler är e-vitamin och funkar här som konserveringsmedel: bra. Mediumkedjad triglyceridolja vet jag inte riktigt vad det är men tycker inte heller det spelar så stor roll - det är extremt lite av den du ska få i dig varje dag. D-vitamin som droppar är annars jättebra och det finns många olika märken.

Ta du dessa droppar i godan ro. :) Jag hade tagit minst 5 droppar om dagen, dvs 2500 IE.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2014-04-01 19:32
#6

Mediumkedjade triglycerider torde vara det samma som MCT.. dvs Medium Chain Triglycerids.. dvs det samma som kokosolja främst består utav!

MCT-olja finns att köpa.. dvs inte kokosfett då utan bara de utvunna MCT.. och det brukar användas i medecinskt syfte för de med malabsorbation eller som kosttillskott för extra ketonkroppar vid sport!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: