Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Inte gott längre

2014-03-30 23:29 #0 av: [Lupse]

Efter tre veckor med LCHF har jag tröttnat på all mat. Inget jag äter längre är gott, och jag känner en längtan efter "god" mat. Har tröttnat på köttbitar, alla såser och eftersom att jag ogillar nästan alla grönsaker så vet jag inte vad jag ska laga för att jag ska känna mig nöjd. Nu börjar jag inte längre sakna suget efter kolhydrater utan mer smaken. Har ni några tips på maträtter som är goda som inte innehåller grönsaker ?? :)

Anmäl
2014-03-31 06:11 #1 av: Fiana

Det låter precis som den jobbiga veckan 3, eller 3-4 för en del. Det hör till då det för många är precis allra jobbigast. 

Är du kinkig med maten i allmänhet så är det ju svårare att lösa än om man gillar det mesta. 

Fundera över om vad du kan tänkas gilla i grönsaksväg (finns ju hur många sorter som helst som smakar totalt olika, kanske dags att prova något helt nytt? de flesta som säger sig inte gilla grönsaker har inte botaniserat så långt utanför de vanligaste sorterna).

Kanske välja mer fisk, skaldjur och ägg om du är trött just på köttbitar. Kryddsmör av många olika smaker om du är trött på såser etc. 


Men finns det inget annat du kan tänka dig att äta som du inte just nu har tröttnat på så kan det vara så att du behöver "suck it upp" och komma igenom den jobbiga perioden med viljestyrka. Bestäm vad du behöver få i dig och skit i om det är "gott" eller inte. Det är ganska troligt det känns bättre om bara någon vecka eller så.


Har du provat att baka pofiberbröd? Finns lite olika varianter. Knappast det godaste som finns (minimerar därmed också överätning utifrån "gott" och "trigger" som kan vara problem med t ex mandel för en del). Tål du det så baka sådana små frallor och käka mackor i några dagar med varierande pålägg. (de är ju baserade på ägg så ser du bara till att bre smör på så kommer det inte bli alltför tokigt intag på kort sikt)

Anmäl
2014-03-31 08:21 #2 av: jessirene

Kokta ägg med smör och havssalt
Rökt makrill
Räkor med aioli

Anmäl
2014-03-31 15:49 #3 av: Agnez94

Min LCHF - yoghurt kanske fungerar (kanske 15g kolhydrater totalt, så ingen jätte LCHf direkt): 

Turkisk yoghurt eller kvarg 1dl
Vispgrädde 1dl
Hallon eller blåbär
Vaniljpulver (om man har)

Vispa grädden, blanda i allt annat. Ät!

Annars så nötter? Valnötter är jättegott. ICA har goda. 
Äter du typ paprika, gurka? Gör någon dipp till. Ibland när jag har svårt för att äta brukar det mest bli en kombi av en massa smårätter. 

Du gillar inte asiatiska rätter? Typ kyckling eller biff i kokosmjölk, kan ju ta bort de grönsaker man inte tycker om. Fisk? om du gillar det:

Lax
Spenat
Parmesanost
Vispgrädde
salt peppar

Salta och peppra botten på en ugnssäker form. Lägg spenaten i botten. Lägg laxen ovan på. Salta. Riv parmesan. Lägg osten på fisken. Peppra lite till. In i ugnen i 175 grader i ca 20 min. 

Anmäl
2014-03-31 16:38 #4 av: Lchfman

Man får sådana svackor vid kolisätande med.
Det är bara att du tänker mer på det nu skulle jag tro.

Ungefär som att du funderar på att köpa en ny V70, och helt plötsligt så ser du sådana överallt.

Ingen klockren liknelse, men du är nog med på vad jag menar.

Anmäl
2014-03-31 18:10 #5 av: Zepp

Prexis.. man får svackor hela tiden.. även på LCHF!

Ibland lever jag på falukorv och ägg.. hela veckan.. vill inte köpa eller laga till någon mat alls.. utan köper bara något för att jag vet att jag kommer att bli hungrig!

Köttfärs funkar oxå.. sen så kan man göra prexis vad man orkar göra när man väl blir svinhungrig.. oftast sent på kvällen!Arg

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-31 19:19 #6 av: Trule

Kolla efter nya recept som du inte gjort förut. Och krydda! Krydda gärna annorlunda än vad du tidigare gjort.

Nya rätter piggar upp - och ny kryddning.

Men det är klart, det handlar om att orka, men det är det värt.

Anmäl