Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Sockerberoende - finns hjälp???

2014-03-30 18:27 #0 av: mgstrom

Hej,

Jag är sockerberoende har jag börjat förstå. Jag har inte problem med vikten (ännu), kanske beror det på att jag drar ner på mat för att istället äta sötsaker...

Jag har två barn och jag gömmer sötsaker från dem för att kunna äta dem själv. Det som blir kvar i godispåsarna äter jag upp. Jag kan inte ta bara 1 bit av kaka om jag bjuds, jag äter flera, varje gång. Den här helgen har jag jag ätit:

- fredag: fika på jobbet + stor godispåse hemma

- lördag: muffins på dagen och sedan kladdkaka flera bitar på kvällen

- söndag: sockerkaka hos kompis sedan åt jag upp tre glassar jag köpte när jag storhandlade inför veckan och som jag hade tänkt att jag och barnen skulle kunna äta nästa helg

Jag är helt äcklad. Och jag fixar inte att sluta. Jag har inget stopp. Var kan man få hjälp? Det räcker inte med att få tips om att gå promenad, äta morötter eller dricka te. Jag behöver hjälp...

Anmäl
2014-03-30 18:31 #1 av: Cronsell

Ta ett glas vatten varje gång du känner av sötsuget.
Köp frukt istället för godis.

Jag har samma problem och det börjar lösa sig nu eftersom jag ser till att ha frukt hemma istället för godis, och ett glas vatten hjälper mer än man tror :)
Att tugga tuggummi kanske också kan hjälpa till.

Anmäl
2014-03-30 19:27 #2 av: mgstrom

Ja, det finns ju sådana där "små" tips som absolut kan hjälpa. En del av problemet för min del är att jag inte kan säga nej när någon bjuder. Och det är så svårt för många känns det som att ta sockerberoende på allvar. "Jomen en liten kaka kan du väl ta". Känns som att jag behöver stöttning från folk runtomkring mig också.

och en svårighet är att barnen vill ha lördagsgodis och vill baka och så. Skulle ju vilja begränsa det när de är hos mig (varannan vecka). Vad kan man säga till dem? Man kanske får "muta", att de ska få något annat istället för godis. 

Och hur stoppar man sig själv från att köpa godis, kakor mm när man är och handlar? Det är så himla lätt att rycka åt sig något. Jag försöker att inte handla när jag är hungrig...

Anmäl
2014-03-30 20:16 #3 av: Sindri

Jag kan bara svara för mig - hur det gick för mig att sluta med socker. Jag hade det inte så svårt som du, jag var lite äldre och hade börjat må lite dåligt av socker. Men däremot vräkte jag i mig pasta, mackor, frukt mm. Men ofta något sött som "efterrätt".

För mig var det så att jag började smälla i mig ordentligt med fett. Smör, kokosfett, grädde, crème fraiche. Jag blev så mätt så jag orkade helt enkelt inget sött efteråt. Och verkligen mätt med en behaglig, sund mättnadskänsla.

Till en början bakade jag också mycket LCHF-bröd och gjorde LCHF-mackor, ett behov som försvann vartefter, liksom efterrätter sötade med sukrin och stevia.

Prova t ex hallon eller blåbär ned lite vispad grädde, ät så du storknar, funkar inte i längden, men det är alla fall nyttigare än vanligt godis och köpeglassar.

Så småningom fasade jag ut både grädde, sötningsmedel och LCHF-bröd, det fanns helt enkelt inget "sug" längre. Idag bakar jag visserligen en del nöt- och fröbröd samt kex, men jag äter det själv ytterst sällan.

Och att äta vanliga kakor och andra sötsaker går bara inte - det smakar inte bra.

Ett förslag hur du handskas med barnens mat. Börja med LCHF och sockerfritt den veckan du är ensam, experimentera med maten och "sötsaker", så kan du bjuda barnen på det när de kommer.

Du kanske blir glatt överraskad över att de föredrar hallon med vispgrädde istället för godis? Få det att låta som något mycket bättre och godare. Det går också att göra egen glass med ägg, grädde, lite sukrin och bär.

Barnen behöver naturligtvis inte äta LCHF, men du kan erbjuda alternativ till lördagsgodiset. Kanske de uppskattar att själva få vara med och göra någon god glass. De kanske inte uppskattar den mörkaste chokladen, men du kommer nog göra det om ett tag

Förstår att det känns hopplöst just nu, men jag lovar på den sajten finns MÅNGA som varit i din situation - och alla har vi kommit ur den!

Kom igen nu - och fortsätt skriva i den här tråden om framgångar, bakslag och ställ alla frågor du vill - ingen är för dum!

Vi håller alla på dig och önskar dig lycka till.

Anmäl
2014-03-30 20:35 #4 av: mgstrom

Tack för bra input! 

Anmäl
2014-03-30 23:10 #5 av: Sindri

Här har du en "olyckssyster" som du kan följa

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5335771a8e0e743d0e00006a-sockermissbrukare-pa-avgiftning?discussions-1

Anmäl
2014-03-31 21:38 #6 av: Chilizera

Sockerberoende är tufft! Jag kämpar själv med det... tack och lov har jag lyckats arbeta upp en riktigt bra disciplin i affären och jag sköter 95% av familjens handling. Men finns något gott hemma eller jag blir bjuden så har jag knappt ett uns av motstånd i kroppen...

Jag har inte alltid haft min affärs-disciplin, en hjälp har varit att alltid planera och skriva en lista att gå efter. Då har jag ett tydligt nedskrivet mål för besöket och irrar inte runt och letar efter något obestämbart och helt plötsligt står där framför godishyllan. Att dessutom läsa böcker om socker och vad det gör med kroppen har varit sporrande för mig.

Jag har tyvärr inga råd om var du kan söka hjälp, men tänkte försöka ge råd angående dina barn. Jag skulle helt stoppa allt bakande och lördagsgodis och förklara läget för dem. Att du själv vill bli sockerfri och inte klarar av det med frestelser omkring dig. (Dessutom är det en tjänst mot dem i och med att du minskar deras onyttighetsintag. Det är en lätt hjärnfälla att gå i att tro att man begränsar barn genom att ta bort godsaker när det bara handlar om en annan inställning till föda och att faktiskt hjälpa dem till en hälsosammare kropp som de har nytta av resten av livet.)

Det finns ju också annat man kan äta istället för godis som lördagsmys, något som både barn och vuxna brukar kunna uppskatta är t.ex. grönsaksstavar med dipp. Du kan prova att låta barnen provsmaka sig fram till sina favoritnötter och vissa barn kan även vara förtjusta i ölkorv och goda ostar t.ex. Saknar ni själva akten att baka tillsammans så kan ni ersätta det med matlagningen och låta barnen bli mer delaktiga där. (Är det bara bakning de är intresserade av så finns det en risk att det är pga. att de själva också redan är slavar under sockret, en ännu starkare anledning att sluta med det.)

Anmäl
2014-05-04 19:26 #7 av: emseli

ojojoj, va jag känner igen mej i det du skriver! är själv sockerberoende men har lyckats sluta med drogen. Bitten Jonsson, expert på sockerberoende, har skrivit boken Sockerbomben- i din hjärna. hon förklarar att det- precis som titeln säger- sitter i hjärnan. olika hormoner ger olika känslor och måenden. socker påverkar hormonerna enormt vilket t.ex gör att choklad muntrar upp, glass tröstar etc. sockerberoende och alkoholism är samma sjukdom, vi använder bara olika droger! så läs den. det finns även en föreläsning med henne på youtube.

jag va tvungen att hamna i botten för att kunna sluta. hade frossat godis o skit i 3 dagar. det fanns hemma och då var jag tvungen att äta upp det. mådde illa o hade ont i magen men det sket jag i. det skulle bara ätas upp! hade under ett tag funderat över min situation o börjat inse att mitt beteende inte va normalt. efter detta godisfrosseri fattade jag att det här va helt sjukt. såhär kunde det bara inte fortsätta. det kunde bara bli bättre.

läste Bittens bok o förstod att det inte hade med disciplin att göra utan hormonerna i hjärnan. lättnad! tog sen en dag i taget o satte korta mål. sätter man för höga mål, typ 1 månad utan socker så får man ett rent h. jag försökte istället ta en hel dag utan socker o det funkade! (vissa måste ta en halv dag i taget. eller en timme. ta det som funkar för DEJ.) dom första dagarna va värst. min kärlek, trygghet o tröst var borta. den där maraboun 200g som jag åt varje fredag kväll, lösgodiset, ben&jerry´s... mådde skit. MEN jag klarade det!

sen så har jag ätit lchf för att eliminera allt socker (det finns i princip all tillagad mat som man köper). jag äter mej mätt på fett istället för mackor o ris. går aldrig hungrig utan äter hellre ett ägg för mycket eller extra köttfärssås just för att inte få blodsockerdipparna som triggar igång suget. eller suget... craving är ett bättre ord. har klarat snart 1.5 år o fattar ibland inte hur det har gått till haha. ibland undrar jag om jag verkligen är beroende. men jo, när jag läser "kriterierna" så stämmer det.

så:

1. läs Sockerbomben

2. ät dej mätt på riktig mat

3. inse att det är hormonerna som styr dej, det gör hela problematiken lättare att hantera

Anmäl
2014-05-04 21:33 #8 av: KunskapÄrMakt

#7 Vilket bra och uppmuntrande inlägg! Jag är själv gravt sockerberoende, vilket jag fortfarande känner av då och då. Ska absolut ta till mig tipsen du ger. Ska införskaffa boken asap.

Jag skulle inte byta ut godiset mot frukt som någon ovan föreslår. För många (inklusive mig) ger frukt ökat sötsug! Jag skulle istället välja något "matigt" att knapra på, typ ett ägg, en korv eller ost - saker som inte är det minsta söta.

Lycka till!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.