Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4202 ggr
Lchfman
2014-03-30 09:25

Problem med högt kolesterol ?

Jag har en bekant, kvinna övre medelåldern. Bättre än normal fysik och hälsa skulle jag vilja säga. Efter att hon sett min resa inom lchf började hon testa med, hennes skeptiska man med tillslut. För båda gick det jättebra. Men kvinnan hade precis innan lchf börjat bli varse om högt kolesterol, och trots lånade böcker och viss förståelse för att gamla sanningar och läkare som fastnat i det förgångna så ville hon inte släppa detta. Hon testade kolestrolet efter ett tag på moderat lchf, och tydligen var kolesterolet väldigt högt då. Kvinnan valde då att trots all nyfunnen kunskap, att blint tro på doktorn och se sig själv som undantaget som bekräftar regeln. Hennes man fortsatte med lchf och tappade kilovis med vikt och mår alldeles utmärkt. Hus sannolikt är det att kvinnan faktiskt har en ovanlig genetisk åkomma som gör att lchf inte funkar för just henne? Hur kan man hjälpa till att få det baserat på vetenskap och inte gammal tro? Personen va ju inne på en bra väg men backade igen. Känns som oro/rädsla grusar sunt förnuft? Tips och idéer?

Annons:
[bittek]
2014-03-30 10:36
#1

Efter ett halvår på lchf låg mitt totvärde på 10,1. Jag var kärnfrisk i övrigt (och hade läst min läxa!), så det blev inget snack om statiner. Två år senare var värdet nere på runt 7. Andra blodfettsvärden hade också förbättrats. Det är inte ovanligt att värdena stiger den första tiden på lchf, men sen stabiliseras de, som synes:

Värden inom parentes: sex månader på lchf

Värdena intill: efter 2 1/2 år på lchf

Triglycerider (1,01) 0,81

HDL (1,79) 1,68

LDL (7,9) 5,56

LDL/HDL kvot (4,4) 3,3

Apo A1 (1,45) 1,82

Apo B (1,93) 1,26

Apo kvot (1,33) 0,69

Lchfman
2014-03-30 10:40
#2

Tack! Jag kan inget om kolesterol förövrigt, mer än det jag läst i förbifarten i div lchf-böcker. Det jag vet är det översiktliga, och att mycket är baserat på gamla sanningar. Känner någon till nån läkare med modernt synsätt i västra Götaland förresten? Dit skulle man ju kunna skicka henne. Hon fick nog statiner med tror jag.

[bittek]
2014-03-30 10:56
#3

Tyvärr, har ingen koll på läget i Götaland.

Jag har gjort mina hälsokontroller på privata kliniker, och aldrig haft problem med läkarna jag träffat. Jag har däremot fått dem att tappa hakorna när jag berättat hur jag äter ;-)

Det din väninna bör göra är att kolla apo-kvoten. Ett modernare sätt att kolla blodfetter. Kostdoktorn har en bra sida om kolesterol:

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Lchfman
2014-03-30 12:15
#4

Tack, skall läsa vidare lite där.

Zepp
2014-03-30 18:59
#5

Sanolikheten för att hon skulle vara genetiskt fel för LCHF är under en procent.

Sen så borde hon veta om det utan att fråga dig eller läkare för då har någon eller bägge hennes föräldrar samma genetiska defekt!

Här kan hon få sidan blodfetter testade för 299Sek!

http://www.werlabs.se/livsstil/hjartat

Vill hon ha koll på lite mer tar hon någon av dessa!

http://www.werlabs.se/kvinna

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2014-03-30 20:02
#6

Är det nån specifikt defekt hennes föräldrar skall ha "haft"? Eller menade du bara generellt? Skall se om jag kan vidarebefordra länkarna, och eller betala undersökningarna. Ger dessa undersökningar förresten en modern vetenskaplig genomgång efteråt av en vettig läkare, om du är med på vad jag menar. Eller är det enbart undersökningar där man får ett papper med värden på efteråt? För min bekant har varit hos läkare innan nu och fått skräckbesked och varningar för vissa sorter fett osv osv. Plus då statiner tror jag det var. Så egentligen är hon nu då tillbaka på "vanlig" kost igen (precis som sina föräldrar som tydligen hade "problem" med Blodtryck och kolesterol eller motsvarande, som hon är orolig för att råka ut för med…)

Annons:
Zepp
2014-03-31 12:01
#7

Man får svaret via mail.. och en läkare kikar på dem och kommenterar om något skulle se ovanligt konstigt ut i mailet.. och man kan inte svara eller fråga mer.. det är en laboratorietjänst!

När det gäller blodfetterna så kan lika gärna du eller jag svara.. eller så läser hon och utvärderar på Kostdoktorns sida!

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Tar man stora testet så får man en himla massa olika värden.. allt ifrån D3 till natrium och olika hormoner.

Läkaren som kikar och svarar talar om utifall man bör söka läkare för ytterligare utvärdering!

Bara att slippa tjabba med en läkare är värt flera hundra kronor!

Jag tog stora testet för män.. och fick reda på att jag låg lågt på D3 och givetvis högt på blodfetter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2014-03-31 16:36
#8

Ja ok, intressant. Skall kanske kolla på detta.

Zepp
2014-03-31 17:42
#9

Du vet.. eller kanske mins.. mina blodfetter är inte perfekta om man säger som så, men.. omläggningen till LCHF gjorde först att de steg långt över taknocken.. för att sen dala till nästan normala värden.. dock strax över gränsvärdena!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5086ea55d4ebea5223001e98-pa-kolesterolfronten-inte-nytt?bookmarks-1

Min mor och hennes släkt har i princip problems med blodfetter.. många käkar statiner.. och Levaxin.. speciellt käkar hennes systrar Levaxin!

Rubbningar i ämnesomsättningen kan oxå ge taskiga blodfetter.. som en del av symptomen!

Såå.. för att inte sticka under stol med att vissa kan ha problems med blodfetter.. såå.. vad göra.. fortsätta att leva osunt och ta medecin, (statiner) eller påverka alla andra faktorer!

Grejen är att blodfetter bara är en faktor.. de andra är lika viktiga.. kanske tillomed att de andra sammantaget påverkar mer?

Jag har oxå gått till min vårdcentral.. där den läkaren bara tar vanligt kolesterolprov.. och sen skriver ut statiner.. min mor slutade med dessa på grund av alla biverkningar och jag har inte för avsikt att börja med statiner utan att de kan påvisa att  jag har massivt plack i blodkärlen och inte utan att försökt alla andra livstilsförändringar innan!

Blodfetter ioförsej är knappast något farligt.. det är mest fördelningen som säger huruvida de utgör någon risk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
2014-03-31 18:41
#10

Ja jag känner igen det med dina blodfetter. Intressant det du skriver med. Jag skall se hur jag tar det vidare. Kanske är det så att personen inte orkar "dieta" och har läkaren som trygg auktoritet att ställa sig bakom för att slippa säga nej, eller behöva visa att man ger upp själv. Kanske finns det en viss oro när man inte själv orka sätta sig in i allt. Kanske har hon inte riktigt förstått. Eller kanske är det en kombination av olika delar. I vilket fall som helst så måste jag nog ta reda på vart skon egentligen klämmer innan jag erbjuder min hjälp :)

Zepp
2014-03-31 19:06
#11

Ja.. det brukar oftast gå lättare att acceptera om man går ner i vikt, då är de flesta ofta beredda att ta lite fler risker! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: