Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat

Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Frågelåda - MinMat

Bulgur eller pasta?

2014-03-28 10:40 #0 av: [dog-emmi]

Hej

Till lunch varje dag så brukar jag äta sån där "plocksallad" som finns i butikerna där man kan plocka sin sallad själv. Men jag står nu i valet mellan pasta och bulgur. Har alltid trott att bulgur innehåller minst kalorier men nu såg jag att det innehåller ungefär lika mängd, viss pasta tom mindre! Pasta tycker jag är godare men om man ser till hälsa och kaloriinnehåll, vilket är bäst när man försöker att gå ner i vikt?

Anmäl
2014-03-28 10:50 #1 av: bluegoose

Om jag var du skulle jag välja bort både pasta och bulgur helt och i stället försöka höja fetthalten i salladen med att lägga till ost eller kokt ägg och kanske något litet extra bregott-paket om det finns sånt att välja till.

Anmäl
2014-03-28 10:52 #2 av: johan

Pasta får faktiskt lägre GI när den är kall, så det kanske inte är så dumt val?

Har du provat att ha quinnoa, rött- eller svart- råris eller mathavre till salladen? Det är faktiskt riktigt gott och har lägre GI och bättre mättnad än både pasta och bulgur. 

Jag brukar koka ganska mycket råris och stoppa in i portionsförpackade påsar i frysen så det är superenkelt att ta med sig. Tinar på 30 sekunder i micron.

Anmäl
2014-03-28 11:32 #3 av: Mooniq

tja, ska du hålla nere kolhydraterna så skippa både bulgur, ris och pasta.. äta mera protein - alltså kött, ägg, fågel + lite grönsaker. Ägg är suverän mat som mättar riktigt bra och innehåller massa nyttigheter, om man sen vill så tar man lite dip/dressing till.

vitsen med att skippa kolhydraterna är ju att slippa blodsockersvängningarna, när blodsockret ligger lågt o stabilt så upplever man ingen paltkoma efter man ätit och man är heller inte sugen på mellanmål/söta saker/kaffebröd.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2014-03-28 13:01 #4 av: Sarah-S

Jag skulle som andra redan skrivit varken välja pasta eller bulgur

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-03-28 14:41 #5 av: OlgaMaria

När jag köper sådan sallad skippar jag pastan eller andra alternativ och väljer till feta och köttiga saker. Brukar bli rejält mätt. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-03-28 14:47 #6 av: SpurtAnne

Ungefär som pest eller kolera... :-)

Anmäl
2014-03-28 15:16 #7 av: johan

Inser att jag trodde tråden var på en annan sajt. Blir lite som att fråga en ateist om vem av Fadern, sonen eller Heliga ande är bäst. :)


Anmäl
2014-03-28 15:29 #8 av: kaisakavat

#7 Haha.. Kul parallell. Glad

TS - Jag köper också av den salladsbuffén ibland. Jag både LCHF:ar, och väljer ju då bort kh-fällor, men kanske är jag också 'snål' - varför köpa vatten och vetemjöl, i princip helt näringsfri energi, när man kan köpa näringstätt mums för samma kilopris? Skrattar

Anmäl
2014-03-28 16:10 #9 av: Margareta

#7 Välkommen hit Johan! Kul att se dig här ibland även om det blev lite pest eller kolera just den här gången.

Du är så hjärtligt välkommen, det känns som storfrämmande :-)

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2014-03-28 19:15 #10 av: Trule

Hej Dog-Emma! Om jag vore du skulle jag bli pissed-off av de svar du fått här, förutom det av Johan som trodde han var i en annan tråd... Jag förmodar att du inte är någon strikt LCHF-are, kanske mer åt GI-hållet till, och frågar om vad som är bäst; bulgur eller pasta, i ett forum som du tror har stenkoll på kolhydrater och GI.

Och denna fråga får du inget som helst svar på förutom att den eg. inte ska ställas alls eftersom det inte finns något val. Du ska varken äta det ena eller andra.

Liksom Johan vill jag rekommendera pasta eftersom pasta innehåller mer fibrer och inte har så himla högt GI om den är kall. Men det som är viktigast är att den innehåller durumvete, italienska sorter, och inte Kungsörnen exempelvis. 

Och det är ju svårt att veta vid salladsbaren....

Därför tror jag faktiskt det är hugget som stucket. Ta det som du tycker bäst om, och kanske kan du alternera för att vara på den säkra sidan. ;)



Anmäl
2014-03-28 19:17 #11 av: Trule

Sorry TS, ser nu att du kallar dig dog-emmi och ingenting annat...Förbryllad

Anmäl
2014-03-28 19:53 #12 av: odjuren

Skippa båda o ta mer ost!! O dressing

Anmäl
2014-03-29 06:26 #13 av: bluegoose

#10 Trule, du har en poäng - och jag får be TS om ursäkt för vad som oavsiktligt blev ett "goddag-yxskaft"-svar. Samtidigt vill jag försvara mig med att mitt råd har getts i all välmening och jag hoppas det inte uppfattade som elakt eller som ett påhopp på TS.

Jag har väldigt lite erfarenhet av att växla mellan bulgur och pasta i sallader, så jag kan inte ge någon rekommendation där. (Förlåt!) Jag ville mest tipsa om att om man vill ha större mättnad av en lunchsallad så kan det vara ett bättre val att ta bort spannmålet och i stället bygga på med mer fett.

Dessutom kan många vara känsliga för spannmål och få andra negativa hälsoeffekter än just påverkan på blodsocker - men det finns det ju många andra trådar om.

Anmäl
2014-03-31 19:33 #14 av: [dog-emmi]

Mitt mål med min kost är att gå ner lite i vikt, så jag försöker skippa kalorier men samdigt så vill jag ju äta mig mätt och med begränsat val i salladsbaren så finns det inte mkt mer än pasta och bulgur som jag tror mättar (eller finns det något annat som mättar bra?) JAg blir inte mätt på att bara äta sallad, grönsaker, räkor och kyckling :)

Anmäl
2014-03-31 19:45 #15 av: Mooniq

Prova att äta en halv grillad kyckling med lite god dip. Det mättar. :-)
Öka på proteinet. Alltså kött fisk fågel skaldjur och ägg. Ha sen lite grönsaker till och lite dip/dressing.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2014-03-31 20:11 #16 av: Zepp

Jag hade nog tagit av Bulgurn.. om jag vore tvungen att välja någon av dem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.