Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 24649 ggr
[dog-emmi]
2014-03-28 10:40

Bulgur eller pasta?

Hej

Till lunch varje dag så brukar jag äta sån där "plocksallad" som finns i butikerna där man kan plocka sin sallad själv. Men jag står nu i valet mellan pasta och bulgur. Har alltid trott att bulgur innehåller minst kalorier men nu såg jag att det innehåller ungefär lika mängd, viss pasta tom mindre! Pasta tycker jag är godare men om man ser till hälsa och kaloriinnehåll, vilket är bäst när man försöker att gå ner i vikt?

Annons:
bluegoose
2014-03-28 10:50
#1

Om jag var du skulle jag välja bort både pasta och bulgur helt och i stället försöka höja fetthalten i salladen med att lägga till ost eller kokt ägg och kanske något litet extra bregott-paket om det finns sånt att välja till.

johan
2014-03-28 10:52
#2

Pasta får faktiskt lägre GI när den är kall, så det kanske inte är så dumt val?

Har du provat att ha quinnoa, rött- eller svart- råris eller mathavre till salladen? Det är faktiskt riktigt gott och har lägre GI och bättre mättnad än både pasta och bulgur. 

Jag brukar koka ganska mycket råris och stoppa in i portionsförpackade påsar i frysen så det är superenkelt att ta med sig. Tinar på 30 sekunder i micron.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Mooniq
2014-03-28 11:32
#3

tja, ska du hålla nere kolhydraterna så skippa både bulgur, ris och pasta.. äta mera protein - alltså kött, ägg, fågel + lite grönsaker. Ägg är suverän mat som mättar riktigt bra och innehåller massa nyttigheter, om man sen vill så tar man lite dip/dressing till.

vitsen med att skippa kolhydraterna är ju att slippa blodsockersvängningarna, när blodsockret ligger lågt o stabilt så upplever man ingen paltkoma efter man ätit och man är heller inte sugen på mellanmål/söta saker/kaffebröd.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sarah-S
2014-03-28 13:01
#4

Jag skulle som andra redan skrivit varken välja pasta eller bulgur

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

OlgaMaria
2014-03-28 14:41
#5

När jag köper sådan sallad skippar jag pastan eller andra alternativ och väljer till feta och köttiga saker. Brukar bli rejält mätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SpurtAnne
2014-03-28 14:47
#6

Ungefär som pest eller kolera… :-)

Annons:
johan
2014-03-28 15:16
#7

Inser att jag trodde tråden var på en annan sajt. Blir lite som att fråga en ateist om vem av Fadern, sonen eller Heliga ande är bäst. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

kaisakavat
2014-03-28 15:29
#8

#7 Haha.. Kul parallell. 🙂

TS - Jag köper också av den salladsbuffén ibland. Jag både LCHF:ar, och väljer ju då bort kh-fällor, men kanske är jag också 'snål' - varför köpa vatten och vetemjöl, i princip helt näringsfri energi, när man kan köpa näringstätt mums för samma kilopris? 😃

Margareta
2014-03-28 16:10
#9

#7 Välkommen hit Johan! Kul att se dig här ibland även om det blev lite pest eller kolera just den här gången. Du är så hjärtligt välkommen, det känns som storfrämmande :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Trule
2014-03-28 19:15
#10

Hej Dog-Emma! Om jag vore du skulle jag bli pissed-off av de svar du fått här, förutom det av Johan som trodde han var i en annan tråd… Jag förmodar att du inte är någon strikt LCHF-are, kanske mer åt GI-hållet till, och frågar om vad som är bäst; bulgur eller pasta, i ett forum som du tror har stenkoll på kolhydrater och GI.

Och denna fråga får du inget som helst svar på förutom att den eg. inte ska ställas alls eftersom det inte finns något val. Du ska varken äta det ena eller andra.

Liksom Johan vill jag rekommendera pasta eftersom pasta innehåller mer fibrer och inte har så himla högt GI om den är kall. Men det som är viktigast är att den innehåller durumvete, italienska sorter, och inte Kungsörnen exempelvis. 

Och det är ju svårt att veta vid salladsbaren….

Därför tror jag faktiskt det är hugget som stucket. Ta det som du tycker bäst om, och kanske kan du alternera för att vara på den säkra sidan. ;)

Trule
2014-03-28 19:17
#11

Sorry TS, ser nu att du kallar dig dog-emmi och ingenting annat…🤔

odjuren
2014-03-28 19:53
#12

Skippa båda o ta mer ost!! O dressing

//Odjuren

www.odjuren.com

bluegoose
2014-03-29 06:26
#13

#10 Trule, du har en poäng - och jag får be TS om ursäkt för vad som oavsiktligt blev ett "goddag-yxskaft"-svar. Samtidigt vill jag försvara mig med att mitt råd har getts i all välmening och jag hoppas det inte uppfattade som elakt eller som ett påhopp på TS.

Jag har väldigt lite erfarenhet av att växla mellan bulgur och pasta i sallader, så jag kan inte ge någon rekommendation där. (Förlåt!) Jag ville mest tipsa om att om man vill ha större mättnad av en lunchsallad så kan det vara ett bättre val att ta bort spannmålet och i stället bygga på med mer fett.

Dessutom kan många vara känsliga för spannmål och få andra negativa hälsoeffekter än just påverkan på blodsocker - men det finns det ju många andra trådar om.

Annons:
[dog-emmi]
2014-03-31 19:33
#14

Mitt mål med min kost är att gå ner lite i vikt, så jag försöker skippa kalorier men samdigt så vill jag ju äta mig mätt och med begränsat val i salladsbaren så finns det inte mkt mer än pasta och bulgur som jag tror mättar (eller finns det något annat som mättar bra?) JAg blir inte mätt på att bara äta sallad, grönsaker, räkor och kyckling :)

Mooniq
2014-03-31 19:45
#15

Prova att äta en halv grillad kyckling med lite god dip. Det mättar. :-) Öka på proteinet. Alltså kött fisk fågel skaldjur och ägg. Ha sen lite grönsaker till och lite dip/dressing.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
2014-03-31 20:11
#16

Jag hade nog tagit av Bulgurn.. om jag vore tvungen att välja någon av dem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jiim
2014-03-31 20:24
#17

Oavsett vilken diet man går på så finns det några gemensamma nämnare:

- Inget socker

- Ingen alkohol

- Inget vitt mjöl

Vanlig pasta stämmer in på det sistnämnda. Det omvandlas omedelbart till socker i kroppen.

Bulgur har högre fiberinnehåll och mättar bättre. Det är betydligt långsammare kolhydrater än vanlig pasta.

Upp till toppen
Annons: