Annons:
Etiketthälsa
Läst 4401 ggr
mimsson
2014-03-27 23:00

Trötta ben

Jag har ätit LCHF i drygt en månad nu och har sedan 1-2 veckor tillbaka haft en konstig känsla i benen. Det känns som att benen inte riktigt orkar bära. En enkel sak som att gå upp för en trappa har hux flux blivit jobbigt. Kan det vara brist på något ämne i kroppen kanske? är det någon annan som upplevt samma?

Annons:
Zepp
2014-03-27 23:03
#1

Grattis.. du är i ketos!

Dvs.. dina benmuskler får inte tillräckligt med glukos som de är vana vid och nu börjar omställningen för att använda fett som bränsle.

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2014-03-28 08:27
#2

Det kommer troligtvis gå över om inte allt för lång tid. Håll ut! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mimsson
2014-03-28 09:34
#3

Okej! Nu kändes det ganska positivt faktiskt! Tack för snabba svar, nu ska jag bara stå ut och hoppas på att benen vänjer sig snart :)

Effie
2014-03-28 12:44
#4

Jag råkar ut för det här lite till och från, trots att min kropp borde vant sig för länge sedan. Ibland studsar jag uppför en trappa utan att märka att den finns där, ibland är det tufft med ett lätt uppförslut. Har en hypotes om att det kan hänga på brist på magnesium, eller salt, men jag har aldrig testat konsekvent. Det är i alla fall inte farligt att testa magnesiumtillskott (eller mandel/nötter om man äter sådant) eller lite extra mineralsalt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Svartkatt
2014-03-28 14:31
#5

Jag har ganska ofta lite småkramp i benen, har käkat LCHF i snart 4 månader. Men det brukar hjälpa med lite magnesium och vatten. Har märkt att det blir värre dom dagarna som jag är dålig på att dricka vatten. 🙂

Zepp
2014-03-28 19:08
#6

#3

Väntan är att föredra.. så småningom kommer du i ett tillstånd där det verkar som att energin alldrig tar slut.. då vet du att du har en hög fettförbräningsförmåga.

Det som händer är att dina muskler inte får det glukos de är vana vid.. då har de ju ingen energi.. hur som helst tar den slut rätt snabbt.

Då måste de uppreglera sin förmåga att använda fett som huvudenergi.. det sker dels genom att enzymer för ketolys uppregleras men framförallt att förmågan att bilda mer Karnitinensym ökar för att föra mer fett över cellmembranen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kajak11
2014-03-30 11:05
#7

Som Zepp skrivar. ..inget glucos i den mängd du har ätit förut…gir känslan att man inte orkar gå upp trappan…..men det är normalt…det kan förtsätta men det är inte alla dagar. Drick mer vatten…se till att det blir nog salt. .jag har börjat med mer grönsaker. .oven jords. Tyckar jag mår bra på det…men förtsät med det du brukar att göra. .om du motionerar eller annat…

mimsson
2014-03-30 11:19
#8

Har druckit lite mer vatten dom senaste dagarna och det har hjälpt ganska mycket! Så det ska jag definitivt fortsätta att göra :)

Upp till toppen
Annons: