Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Hypotyreos: Tidiga och sena symptom

2014-03-26 14:49 #0 av: Hungerflickan

Detta berör er som har hypotyreos med syftet att få en djupare inblick i hur sjukdomen utvecklat sig och se om mina symptom stämmer med eran sjukdomsutveckling. Vilka symptom hade ni i det tidiga skedet av sjukdomen, dvs långt innan diagnos. Och vilka symptom hade ni strax innan ni diagnostiserades? Eller vad det var som fick er att tillslut kontakta läkare.

Jag har under flera år haft varierande symptom som kommit och gått. Eftersom jag har diabetes typ ett kollar jag sköldkörteln årligen och senast var TSH 3,5. För ett år sen var det 1,8 (om jag inte minns fel), och då  hade jag mer symptom än nu när det var 3,5. T4 och T3 mättes inte men för ett år sen var T4 9-10 nånting.

Har mått bra nu en längre tid men nu har symptomen börjat smyga tillbaka. Min läkare sa väl ungefär att "Ja sköldkörtelvärdet är väl på gränsen men om du om t.ex om ett år eller så börjar känna dig hängig och frusen så är det ju enkelt att skriva ut levaxin då i så fall". Eftersom jag vid detta tillfälle hade mest fokus på diabetesvärdena så tänkte jag inte mer på det.

Så eftersom jag inte är alls är säker på om det är hypotyreos  det handlar om så tänkte jag kolla med er av erfarenhet om symptomen i det tidiga samt senare skedet stämmer med mina symptom. Dvs kolla om symptom jag haft i flera år och som kommit på senare tid stämmer med era. Dela gärna med er av alla symptom!

Symptom jag haft i flera år:

-  Frusenhet + svårt att bli varm efter att ha frysit

- Trötthet, framförallt när jag INTE tränar och håller igång

- Svullen tunga/svårt att svälja/klump i halsen

- Känslig för många födoämnen

- Lättstressad/orolig/nervös

Symptom som kommit på senare tid

- Högt kolesterol

- Hår i ansiktet

- Tunt hår på huvudet

- Känsla av att aldrig räcka till

- Ont i leder

- Otroligt lätt att gå upp i vikt+vatten i magen (tror jag)

- Röda fält på armarna

- Påsar under ögonen

- Enorm trötthet. Kan sova en hel natt och en hel dag om tillfälle ges

- Känselbortfall i ansikte

- Lågt blodtryck

- Yrsel

- Känsla av att inte orka allt jag borde orka

- Glömska/förvirring

- Tappar ord/svår att formulera meningar=delvis osocial

Tacksam för svar!

Anmäl
2014-03-26 15:12 #1 av: Sjöstjärna

För mig låter det som om du utöver hypotyreosen också har utmattade binjurar, för övrigt en väldigt vanlig kombination.

Anmäl
2014-03-27 07:50 #2 av: Hungerflickan

Jaså, vilka av symptomen är typiskt för utmattade binjurar? 

Kan man självmedicinera på ngt sätt,  genom att låta de utmattade binjurarna vila, stressa mindre osv? eller är det levaxin som gäller även  mot detta? Med tanke på att symptomen kommit och gått i flera år tänker jag.

Anmäl
2014-03-27 08:40 #3 av: Sjöstjärna

Du kan läsa mer här: http://hypotyreos.info/samband-andra-sjukdomar/binjureinsufficiens

Anmäl
2014-03-27 14:02 #4 av: Tyroidea

Jag fick diagnosen hypotyreos /Hashimotos för snart 2 år sen. Då hade jag ett TSH på 40 och väldigt lågt T4 och T3. Jag blev tröttare gradvis men det märkte jag inte själv så mycket av förrän precis på slutet då jag började glömma nycklarna i låset och kände mig väldigt disträ. Ett år innan hade jag börjat få blödningstrassel med störtblödningar. Det var enligt doktorn ett tydligt tecken på dålig sköldkörtelfunktion. Hade också flera missfall. Jag fick också extremt lågt blodtryck och puls; 88/45 och under 50 i vilopuls.

När levaxinet sattes in fick jag lite för stor dos först som gjorde mig än mer trött. Först efter ett antal doshöjningar kände jag mig återställd. Tog drygt 1 år. Nu pigg igen och inser att jag varit dålig i ett antal år innan det blev akut. Jag har dock fortfarande lågt blodtryck men det ger mig inga direkta besvär. Har fått rådet av doktorn att salta mycket och det hjälper lite.

Anmäl
2014-03-28 00:48 #5 av: Hungerflickan

#4 Hade salt varit mer än lite blodtryckhöjande hade jag varit död nu.Gapskrattar Har alltid saltat så folk tappar hakan och alltid haft lågt blodtryck. 

Läste att saltsug är ett symptom på dåliga binjurar till råga på allt.

Hur som haver.. 

Hur såg det ut när det blev mer akut? Kände du dig liksom som om du rent utav hade en infektion i kroppen? 

Jag känner vissa dagar som om jag bara vill sova. Då skippar jag allt och vilar tills jag känner mig piggare.. precis som när man vilar bort en infektion/virus

Jag har ont i ländryggen ibland, 1-2 dagar i veckan i snitt. Funderar på om det helt enkelt är så att det är binjurarna som smärtar. Dålig på att dricka också i och för sig.

#3 Tack för bra länk!

Anmäl
2014-03-28 07:33 #6 av: Tyroidea

Hej, jag har inget saltsug och enligt proverna inget fel på binjurarna. Sova sova sova var just vad jag ville, men det hjälpte inte. Istället tränade jag som en galning eftersom jag hade gått upp 8 kg. Upp till 2-3 timmar om dagen på gymmet. Doktorn fattade inte hur det var möjligt. Det blev förrestens fel i mitt förra inlägg. TSH var 30 inte 40, men även 30 är visst väldigt högt och jag hade väldigt dåliga T3 och T4. Idag är alla värden bra och jag måste enligt doktorn ha ett nedpressat TSH, 0,1 högst för att må bra. 

Jag är också glutenintolerant vilket tydligen på något sätt kan leda till Hashimotos, eller det finns i alla fall ett samband.  Hade glutenin. länge innan det upptäcktes. 

Anmäl
2014-03-28 08:54 #7 av: Sjöstjärna

Jag ahr själv ahft utmattade binjurar under många år och även om symtomten kan variera så är det mycket som är detsamma mellan olika individer. Smärta som kommer och går i ländryggen över njurarna är vanligt, liksom extrem trötthet och sjukdomskänsla. 

Anmäl
2014-03-28 15:46 #8 av: Hungerflickan

#7 Då är det förmodligen det som är mitt problem. Sen huruvida sköldkörteln påverkas och kan repareras eller inte får jag nog ta med läkare. Dock verkar det som det är svårt att bli diagnostiserad enligt vad jag läst..

Anmäl
2014-03-28 16:42 #9 av: Sjöstjärna

Bnjureutmattning existerar inte enligt läkarkåren, samtidigt är det ett väldigt vanligt problem numera så sjukvården får nog tänka om vad det lider.

Binjurarna producerar hormonet kortisol som är nödvändigt för omvandlingen av det inaktiva sköldkörtelhormonet T4 till det aktiva T3, så fungerar inte binjurarna så påverkas sköldkörteln indirekt. Sambanden däremellan är komplexa så trötta binjurar kan ha dålig inverkan på fler sätt på sköldkörteln. Ofta tror man initialt att man har sköldkörtelproblem men nystar man i det så visar det sig ofta att de tär binjurarna som är det egentlige problemet och att sköldkörtelproblematiken bara är ett symtom.

Anmäl
2014-03-29 12:15 #10 av: Hungerflickan

Då får man ju nästan hoppas att problemet börjat i binjurarna, om det är möjligt att förbättra situationen på egen hand vill säga. 

Verkar finnas mycket info på nätet

Anmäl
2014-03-29 13:09 #11 av: kaisakavat

Jag är inte påläst eller uppdaterad, men lite grann får din uppräkning av konstiga symtom mig att tänka i banor av B12-brist. Och/eller D-vitaminbrist.

Är det kollat?

Det behöver inte betyda att du inte har sköldkörtelproblem, sakerna han finnas var för sig, eller höra samman.

Anmäl
2014-03-29 23:09 #12 av: Hungerflickan

D-vitamin tar jag dagligen. Googlade på b12-symptomen och jo det skulle kunna vara en rimlig orsak. Framförallt med tanke på att hypotyreos orsakar långsam mage och b12 tvärtom en överaktiv "stressmage" som i mitt fall. Känselbortfall verkar även vara typiskt för b12-brist. Sen behöver ju inte alla symptom stämma i respektive sjukdomsbild.

Men frågan är om man verkligen kan få B-12brist på en kost där protein utgör den största delen. Jag är en köttätare och kan äta 500 g kött om dagen ibland. Rött eller vitt.

Anmäl
2014-03-30 09:17 #13 av: Sjöstjärna

Binjureutmattning och B12-brist hänger ofta ihop och bristen handlar oftast mer om ett dåligt upptag än brist i kosten. B12 är en vattenlöslig vitamin som är nästan omöjlig att överdosera så det är alltid bra att stötta en stressad/utmattad kropp med B-vitaminer. Ta då gärna hela B-komplexet eftersom de hjälper varandra i upptaget.

Anmäl
2014-03-30 12:33 #14 av: Hungerflickan

Tack för tipset! Köpte billiga b-vitaminer på willys. Får se om de hjälper..

Anmäl
2014-03-30 13:10 #15 av: kattfot

Även köttätare kan ha B12-bist.

Här 2 bra artiklar från dr Chris Kresser:

http://chriskresser.com/what-everyone-especially-vegetarians-should-know-about-b12-deficiency

http://chriskresser.com/b12-deficiency-a-silent-epidemic-with-serious-consequences

Han skriver också om folat;

http://chriskresser.com/folate-vs-folic-acid

Bra att satsa på methylcobalamin B12, den är mer lättupptaglig för kroppen. Det som säljs på apotek är cyanokobalamin, svårare för kroppen att ta upp.

Vi beställer methylcobalamin från USA till väldigt bra pris, Jarrow formulas methyl B12 1000 mcg och som komplement solgar folate 800 mcg. Finns på applehealthfoods.net. De har också bra d-vitaminsorter tex Davids choice D3 i olika doser. Man kan tex ta 50.000 enheter D3 en gång i veckan, de har också 5000 ie/iu och 10.000.

Anmäl
2014-03-30 13:42 #16 av: Sjöstjärna

När det gäller kosttillskott så är det som med alltning annat, man får vad man betalar för. Så är tillskotten billiga är det stor risk att de är av dålig kvalitet med en del oönskade utfyllnadsmedel och/eller av svag styrka. Så om du inte får någon effekt med de billiga vitaminerna betyder det inte nödvändigtvis att du inte behöver B-vitamin, det kan snarare vara så att du behöver väldigt mycket högre dos av högre kvalitet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.