Annons:
Etikettövrigt
Läst 2486 ggr
Brynhilde
2014-03-26 13:20

Kost på CSK Kristianstad

Jag har varit inlagd på CSK Kristianstad för operation måndag-tisdag och det var en positiv upplevelse. All personal var mycket trevlig och tillmötesgående.

Jag var lite bekymrad över hur maten skulle bli. När jag skrevs in på torsdagen sa jag att jag åt ketogen kost och undrade om jag skulle kunna få nånting ditåt. Jag fick prata med en dietist och det var inga som helst problem med att få den kost jag ville. Hon höjde inte ens på ögonbrynen. Jag fick ha egen mat med att ställa i patientkylen så länge den inte innehöll allergener. Jag tog med babybellostar och bregott som godis till kaffet.

Nu behövde jag bara stanna där ett dygn efter operationen, men de tre målen jag fick var alldeles lysande. Till frukost fick jag två kokta, varma ägg med bregott. Lunchen bestod av kokt lax, kokt broccoli och bregott. Middagen var helstekt fläskfilé med haricots verts och bregott. Det var vällagat, bra kryddat och mättande. 

Det enda motståndet jag hade var hos narkosläkaren när jag krävde att de inte skulle sätta in glucosdropp. Läkaren sa att så långt det var möjligt så skulle jag få slippa det, men kanske dom fick sätta in glucos iallafall. Hon tyckte att det kunde ju inte förstöra något för mig, så jag fick sätta ner foten och förklara att det var helt olämpligt för min del. Jag har ätit ketogen kost i flera år och när jag började med det var jag prediabetiker. Jag fick som jag ville. Inget glucosdropp.

Alltsom allt var det en mycket positiv sjukhusvistelse.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Annons:
Brynhilde
2014-03-26 13:23
#1

Jag skrev det här eftersom det har varit flera diskussioner om sjukhusmat tidigare.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Minorca
2014-03-26 18:58
#2

Vad bra att det finns bra sjukhusmat. Hoppas det sprider sig norrut i landet.

goja
2014-03-27 11:34
#3

Det är lite det som jag är rädd för. Jag skall göra en bypass i mitten av maj och ska försöka sätta ned foten vad gäller kost och dropp, men "man kan inte lita på nån" som någon lär ha sagt. Jag har redan hamnat i konflikt med läkaren  beträffande statiner som han inte hade någon förståelse för att jag vägrar ta.

Brynhilde
2014-03-27 13:31
#4

Jag hoppas att det går vägen för dig och att du får lika förstående personal som jag fick. Själv blev jag inskriven fyra dar innan själva operationen och det var då jag fick diskutera med dietist om vad jag kunde få att äta. Resultatet blev att jag skulle få rent kött och fisk, diverse kokta grönsaker och smör/bregott. Jag fick välja helt själv.

När det gällde droppet ville narkosläkaren att jag skulle gå med på att sätta in glucos "i nödfall". Jag vägrade ge tillstånd till det med motiveringen att jag var van sen flera år att bränna ketonkroppar istället för glucos, att jag åt ketogen kost och det skulle orsaka sämre hälsa med glucosdropp för då fick kroppen hålla på att ställa om förbränningen. Jag påpekade att jag var prediabetiker och astmatiker och att sockerintag inverkade menligt på min hälsa tämligen omedelbart. Läkaren gav med sig ganska så lätt och det blev aldrig nåt glucosdropp insatt (jag läste på påsarna). Men vårdpersonalen påpekade att om jag inte började äta så blev det glucosdropp i alla fall.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Margareta
2014-03-27 14:23
#5

Toppenbra inlägg för som sagt vi har pratat om det många gånger. Jag har varit med om att åka till Huddinge sjukhus med mat till inneliggande och det var helt ok att ha det i kylen. Vi hade kylväska på rummet för att förenkla och personalen hjälpte till att byta kylklampar. Snart så, kanske man kan få det så bra som du fick!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

nyttiga_jag
2014-03-27 14:45
#6

Att man behöver dropp vid en operation betyder inte att man måste få glukos. Säg att du vill ha Ringers istället, som inte innehåller glukos utan saltlösning.

Jag brukar säga att de får ge mig ringers och enbart i uppenbar katastroftillstånd ge mig glukos. Ska opereras om knappt 2 veckor och den narkosläkaren sa tidigare att de brukar ge ringers som standard och inte glukos!

Mat tar jag med mig eget eftersom jag kommer gå hem samma dag, så det är bara lunch.

Annons:
Upp till toppen
Annons: