Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF efter graviditet - problem!

2014-03-25 20:49 #0 av: Blockljus1

Min dotter är 4 månader och jag har sedan fem veckor kört LCHF för att jag behöver gå ner ca 25-30 kg. Men det går jättesegt! Jag har bara gått ner knappt 3 kg hittills. För två år sedan gick det mycket snabbare då jag började rasa i vikt direkt med LCHF. Jag vägde ungefär lika mycket då som nu när jag började.

Vet någon om det är extra segt för kroppen att släppa på övervikten efter graviditet? Känns ganska hopplöst...

Anmäl
2014-03-29 11:50 #1 av: AVigortsson

Hej!

Kan ju bara utgå från hur jag själv gjort. Har två barn, och hade innan första graviditeten (och andra) gått ner med hjälp av Viktväktarna. Efter barn två fick jag nys om LCHF och bestämde mig för att pröva, tanken att kunna gå mätt OCH slippa räkna var lockande.

I dagsläget ligger jag väl lite över mitt mål, och kunde nog gått mer spikrakt nedåt (började i mars förra året, då på 83kg och ligger nu och snurrar på 71-72 till mina 1,62 m).

Vet inte om det är extra segt, men jag har upplevt att jag inte går upp lika mycket och att jag vet varför jag går upp. Dessutom släpper kroppen ganska snabbt den vätska jag samlar på mig när jag har ätit fel, vilket gör det enklare att försöka hitta tillbaka snabbt igen.

Vet inte hur din res har sett ut tidigare, men låt kroppen vänja sig :) Det tar kanske lite tid, men ger kanske ett stabilare resultat (+ att går det lite långsammare så hinner t.ex. hud anpassa sig bättre och man slipper överflöd av det).

Lycka till!

Anmäl
2014-04-06 12:37 #2 av: Blockljus1

Tack för ditt svar! Ja det är nog så att kroppen behöver vänja sig. Förra gången startade jag på 98 kg och gick ner 15 kg på två månader. Sedan fortsatte jag några kilon till. Denna gång startade jag på 102 kg och fastnar på 99kg. Kommer inte längre, känns det som. Har stått såhär i flera veckor nu. Det är som att kroppen inte kommer igång och börja bränna fettet! Men jag har fött barn för 5 månader sedan och börjat med p-piller för tre veckor sedan, så det kanske är hormoner som spökar fortfarande?

Fast en sak som är bra är att jag hade ett något förhöjt levervärde innan jag började. Det har normaliserats redan! Känns skönt. Och så slipper jag ju humörsvängningar och akut lågt blodsocker med alla fysiska symptom som det inneburit förut.

Men jag behöver ju verkligen gå ner en hel del, så jag HOPPAS det börjar sätta fart snart.

Nån mer med erfarenhet?

Anmäl
2014-04-07 20:04 #3 av: Blockljus1

Ingen mer med liknande erfarenheter?

Anmäl
2014-04-07 20:30 #4 av: Kajak11

Jag har inte erfaring med graviditet...kun med LCHF:-) men som du beskriver är det hormonelle ändringer efter födsel och p-piller kan ochså verka in. Se innläggsedlen om vätskebildning och då vidare. Kanske du kan ta lite promenad? Det är nog kroppen som stressar.Födsel och hormoner. Har en kollega som har ätit LCHF några månader. Hun födde för 10.månader sedan. Hun har gått 3-4 kilo ner. Sakte men då verkar det nog bättre i längden.

Anmäl
2014-04-07 22:21 #5 av: SweGizmo

Mina gravidkilon satt också i länge, även med lchf.

Jag började gå ner när sonen var runt 7 månader gammal. Kombinerar också 16:8 ca 5 dagar i veckan. Har gått ned 6 kg på det.

Läste någonstans att kroppen inte är så villig att släppa på kilon de första månaderna efter graviditet då den vill ha så mycket som möjligt till amning. Kan nog stämma, förutom att jag inte kunde amma mer än 2 veckor så jag vet inte varför min kropp inte ville gå ned de första 3 månaderna.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.