Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 5219 ggr
Agnez94
2014-03-25 16:39

Voltaren gel

Hej!
Jag har precis avslutat en 7 dagar lång behandling med voltaren gel (den "starka" varianten) då jag har en inflammation i en ryggmuskel. Musklen sitter mellan ryggrad och skulderblad (vet inte vad den heter), hade fruktansvärt ont i den när jag satt långa perioder (tentaplugg) eller när någon masserade det området. Behandlingen har hjälpt lite (jag kan faktiskt röra musklerna nu 🤪) men jag upplever inte att problemet är helt borta. Min fråga är nu om man kan ta uppehåll från behandlingen i cirka 1 vecka och sen påbörja en ny? Eller borde jag gå till läkare och fråga om det först?

Jag tränar mellan 4 - 6 gånger i veckan också. Jag har haft detta problem i cirka 3 år nu och har både varit hos sjukgymnast och massör och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till för att lösa problemet. 

Hoppas ni kan svara på min fråga eller på annat sätt ge mig råd!

Annons:
VildaVittra
2014-03-25 16:44
#1

Gå till en idrottsläkare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2014-03-25 17:33
#2

Jag skulle kunna tänka mig att du kan använda TENS i stället för att gnugga Voltaren. Det är troligen effektivare, men en viss försiktighet krävs vit appliceringen i det området som du har ont. Jag skulle i alla fall i första hand använda en MiniPad.

Agnez94
2014-03-25 20:39
#3

Gick till sjukgymnast inriktad på idrottsskador men där fick jag bara gummibandsövningar som inte rede ut problemet.

SpurtAnne
2014-03-26 06:35
#4

Kiropraktorn löser sånt för mig.

korseett
2014-03-26 07:01
#5

Cirklande rörelser med armar och skuldror brukar jag göra flera gånger under dagarna framför datorn så att inte musklerna låser sig i ett läge. Och stretch. Ligga på spikmatta är effektivt för mig.

Agnez94
2014-03-26 12:48
#6

Kiropraktor uteslutet, är stelopererad. Jo, jag brukar ställa mig upp och gå några varv i huset och så, men det hjälper inte alltid. Men ska prova att snurra på armarna! 🙂 Var köper du spikmattan?

Annons:
korseett
2014-03-26 15:21
#7

Jag var åf för Spikmattan shakti en gång och det är en modell som passar mig. Finns nog numer lite varstans och av olika fabrikat. Du vet den där rörelsen när man roterar och rullar med axlarna? Den är effektiv för skulderpartiet. Och sträcka ut musklerna mjukt och sakta så det spänner så där skönt :)

Svartkatt
2014-03-26 16:53
#8

Det är ganska vanligt att man får ont i rygg och nacke när man sitter fel, som när man sitter vid datorn eller pluggar. 

Jag får alltid stora muskelknutor som måste masseras bort, men då är ju jag en sån där överspänd typ, som går och spänner alla musklerna dagarna i ända 😉

Men, börja med att försöka hitta orsaken till att det gör ont. Är det efter mycket sittande så kanske du sitter fel? 

När man vet orsaken så är det lite lättare att både förebygga och behandla 🙂

Agnez94
2014-03-26 16:57
#9

Jag tror min muskelinflammation uppkom i samband med operationen då den muskeln (tror det var den) skars av för att komma åt ryggraden. Den har varit så sedan dess dvs 3 år och det är inte mycket som hjälper. 😕

Svartkatt
2014-03-26 17:16
#10

Prata med din läkare om dina problem! H*n borde ju kunna hjälpa dig på något sätt. 🙂

Agnez94
2014-03-26 19:16
#11

Nej, tyvärr. Han säger bara rakt av att det inte har med operationen att göra (väldigt gammaldags 😃), orkar inte diskutera med honom. Dessutom har jag inte ny tid förrän om två år och de är alltid fullbokade på ortopeden i Malmö. Detta är ingen ovanlighet att bli bortschasad som skoliospatient, det händer väldigt många och många med skolios (opererad som oopererade) har väldigt mycket mer ont än vad jag har. 

Annars tack för förslagen. Ska försöka med idrottsdoktor och eventuellt massör.

Upp till toppen
Annons: