Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 32611 ggr
Cajsavarg
3/24/14, 6:10 PM

L-Glycin

Är det någon som testat denna aminosyra? Martina skriver om den på sin blogg och jag funderar på att prova och se om sömnen blir förbättrad! http://www.highfatfitness.net/recension-aminosyran-l-glycin/

//Fat makes Me fit//

Annons:
Suzanne56
3/24/14, 7:25 PM
#1

Ska hämta ut mitt paket imorgon! Hoppas också på hjälp med sömnen.

Cajsavarg
3/24/14, 7:26 PM
#2

Spännande! Du får väldigt gärna berätta här om du upplever någon skillnad!

//Fat makes Me fit//

Sindri
3/24/14, 7:54 PM
#3

Det där lät intressant! Har aldrig hört talas om det tidigare, men jag misstänker att jag har lätt för att höja mina kortisolnivåer.

Kan det heta något annat också?

Följer tråden med spänning.

hemul
3/24/14, 8:35 PM
#4

Är det höga doser man tar? För det finns ju redan i alla animaliska proteinkällor.

[Estellan]
3/24/14, 9:12 PM
#5

Det låter mycket intressant. Jag har enorma sömnproblem av och till. Följer tråden

[Estellan]
3/24/14, 9:26 PM
#6

**OBS!
**Diabetiker bör vara uppmärksamma på att glycin kan öka blodsockret.
Där kan finnas interaktioner mellan glycin och några former av medicin som tex. Clozapin (antipsykotisk medicin).

Hur påverkar det en icke diabetiker?

Annons:
[Estellan]
3/24/14, 9:59 PM
#7

Glycin används som smakförstärkare i livsmedel och har E-nummer 640.

E 640

Picture

E-nummer:
E 640
Vedertaget namn:
Natriumglycinat
Glycin
Framställning:
Glycin är en aminosyra som finns naturlig i livsmedel. Natriumglycin är ett salt av glycin.
Funktion:
Tillsatserna fungerar som smakförstärkare och surhetsreglerande medel. De har söt smak men de får inte användas som sötningsmedel.
Användningsområde:
Natriumglycinat och glycin används främst som smakförstärkare i köttprodukter.
Hälsoeffekter:
Om Natriumglycinat eller glycin används i livsmedel är det i så pass små mängder. Därför finns det inga kända hälsomässiga effekter.

Trollbus
3/24/14, 10:53 PM
#8

Inne på tredje dagen som jag använder glysine nu. 

Största effekten på mig är att den faktiskt tar bort stresskänslan i kroppen och gör mig väldigt avslappnad. Jag tar två kryddmått vid behov när jag känner stressen komma och förlama mig.

Har under många år haft problem med stress och sömn. På kvällen tar jag nu en tesked, 5 gram. Sover en aning bättre inbillar jag mig. Ska prova att öka dosen lite. 

Tydligen kan man må illa och få huvudvärk och MER stresskänsla om man börjar med för hög dos. Det gäller att trappa upp tills man känner bra effekt utan biverkningar. 

Glatt överraskad av effekten som faktiskt överträffar effekten av en Sobril för mig!!!

Läste någonstans att Glysine kan ha positiv effekt på ADHD-symptom också.

Cajsavarg
3/25/14, 8:38 AM
#9

Spännande! Hur lång tid innan läggdags tar du glycinet?

//Fat makes Me fit//

Suzanne56
3/25/14, 9:04 AM
#10

#8 spännande! Dras med samma problem, ska hämta ut mitt idag. Får väl återkomma om några dagar;-)

hemul
3/25/14, 10:43 AM
#11

Låter ju bra men jag är fortfarande nyfiken på varför tillskottet har en annan effekt än det man får i sig naturligt med kosten. Någon som vet?

Cajsavarg
3/25/14, 11:58 AM
#12

Kan det vara att det inte är "maskerat" med kött, utan helt rent? ^?^

//Fat makes Me fit//

Sindri
3/25/14, 12:37 PM
#13

Eller att man behöver mer än det man får i sig via kött - eftersom LCHF:are inte vräker i sig kött som många tror.

Jag skulle vilja ha tips på inköpsställen. Tror jag vill beställa redan nu.

Letar på nätet, men hittar bara saker som heter något liknande. Glutation eller L Glutation.

Hittat:

http://www.bloglovin.com/frame?post=2453997685&group=0&frame_type=a&blog=10349635&link=aHR0cDovL3d3dy5oaWdoZmF0Zml0bmVzcy5uZXQvbC1nbHljaW4tYXR0LXNhbmthLWtvcnRpc29sZXQv&frame=1&click=0&user=0

Är det den ni andra köpt?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Cajsavarg
3/25/14, 4:28 PM
#15

//Fat makes Me fit//

Sindri
3/25/14, 4:51 PM
#16

#15 av Cajsavarg 

Ha - det var den jag trodde jag hade klistrat in, men det var det ju inte. 🤫

Borde inte vara här alls nu - borde göra helt andra saker - då blir det fel! Nu har jag beställt i alla fall till min dotter - får prova det när jag kommer hem igen!

[Estellan]
3/25/14, 5:51 PM
#17

Låter intressant, men har någon åsikter om det jag klistrade in här ovan? Triggar det igång sötsug?

Att det är en smakförstärkare låter skrämmande, men det kanske inte är det då det är naturligt?

Om Glycin höjer blodsockret hos diabetiker vad gör den med blodsocket hos en person som är känslig/insulinresistent?

maria6
3/25/14, 6:09 PM
#18

#16

Hittade dom här pá iHerb, verkar vara en liknande produkt.

http://www.iherb.com/Life-Extension-Glycine-1000-mg-100-Veggie-Caps/47810#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=L-glycin&rc=745&sr=null&ic=3

Gár bra att beställa frán spanien.

Cajsavarg
3/25/14, 7:37 PM
#19

Fast det är nog enklare och snabbare att beställa från ett svenskt företag ;-P Man skulle kunna testa BS morgonen efter man tagit glycin.

//Fat makes Me fit//

[Estellan]
3/25/14, 7:59 PM
#20

Cajsa Varg, hoppas någon testar det. Vore intressant att höra. Martina säger att det smakar som strösocker och att hon därför använder det i sitt te.

Annons:
Trollbus
3/25/14, 8:45 PM
#21

Jag tar det ca 30 minuter innan jag sover. 

För mig triggar det inte sötsuget utan det verkar på något sätt både dämpa sötsug och hunger. Mycket trevligt! Jag är inte diabetiker. 

Ketosen håller också stadigt i sig. Mäter med Ketonix-mätare.

Det smakar precis som strösocker och även jag läste om det på Martinas sida och beställde från MM-sports efter det. Mycket billigt!

[Estellan]
3/25/14, 8:48 PM
#22

Trollbus: låter lovande

hemul
3/25/14, 9:10 PM
#23

#15 Martina säljer det ju. Och du klistrade in hennes affiliation-länk. 😉

Alana82
3/25/14, 9:31 PM
#24

Intressant, kanske kan hjälpa mig att varva ner fortare på kvällarna

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Cajsavarg
3/25/14, 10:02 PM
#25

#hemul. Martina bara länkar till det företag som säljer Glycin. Hon säljer det inte själv. Ska bli spännande att höra om effekterna av detta medel!

//Fat makes Me fit//

hemul
3/25/14, 10:28 PM
#26

En defintionsfråga. Hon får en del av summan de säljer för när någon klickat på hennes länk. Ser du slutet på länken, efter frågetecknet?

hemul
3/26/14, 12:25 AM
#27

Naturligt och naturligt. I Wikipedia står att det framställs industriellt av klorättikssyra och ammoniak. Men det behöver ju inte vara dåligt för det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycine

Annons:
Trollbus
3/26/14, 8:48 AM
#28

Igår kväll tog jag en tesked glycine och en kopp Yogi kvällste. Sov hela natten tills klockan ringde i morse. Första gången på många månader! Fantastiskt! Hoppas effekten håller i sig!

hemul
3/26/14, 10:13 AM
#29

Hittade en uppgift på att man normalt får i sig c:a 2 g med kosten. Finns en massa annan info på den sidan också. Man kan tydligen använda det på huden också och det tros motverka cancer… Vet inte om sidan är tillförlitlig eller inte.

http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1072-GLYCINE.aspx?activeIngredientId=1072&activeIngredientName=GLYCINE

Suzanne56
3/26/14, 11:55 AM
#30

Jag tog 2gram igår kväll och hade en lugn natt o jag tror jag sov aningen bättre. Men: jag har haft lite huvudvärk under natten och vaknade imorse med skyhög puls. Tror jag börjar med 1 gram istället för de rekommenderade 2 och arbetar mig sakta uppåt:-)

Cajsavarg
3/26/14, 12:01 PM
#31

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

//Fat makes Me fit//

[tick]
3/26/14, 1:13 PM
#32

Examine.com skriver om glycine: http://examine.com/supplements/Glycine/

3 CRT-studier som tyder på att sömnen kan förbättras.

Suzanne56
3/27/14, 9:21 AM
#33

Prövade med 1mg inatt, men det är nog så att jag inte tål detta. Magen gillade det inte i natt heller o pulsen hög på morgonen med huvudvärk:-( Jag tål inte melatonin heller. Så om någon vill ha en påse som är öppnad så skickar jag mot porto

hemul
3/27/14, 12:54 PM
#34

Melatonin provade jag några gånger. Det funkade ju, men snacka om att känna sig drogad! Jag tyckte det var läskigt. Provade att minska dosen, men då somnade jag inte + att känslan av att vara drogad ändå fanns kvar, även på förmiddagen efter att jag (till sist) sovit.

Annons:
Margareta
3/27/14, 2:19 PM
#35

Melatonin använder jag för tidsomställningar i samband med resor och förstår drogkänslan, men då behöver jag den. Jag sover lite men tungt så om jag fick någon fler timme genom att somna lättare vore mycket vunnit. Kommer att testa.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Cajsavarg
3/27/14, 7:56 PM
#36

När jag provade Melatonin så märkte jag absolut ingen skillnad! Undrar om jag då kommer att märka något med L-Glycin? :-O Jag ska testa i alla fall! Har supersvårt att somna!

//Fat makes Me fit//

Funktion
3/30/14, 8:55 AM
#37

Jag har nu testat Glycin, knappt 2 g. Vilken helvetesnatt det varit. Det kommer att dröja innan jag eventuellt vågar prova detta igen.

Jag gissar att företaget fått sälja många påsar.

Cajsavarg
3/30/14, 9:38 AM
#38

På vilket sätt fick du en jobbig natt?

//Fat makes Me fit//

Funktion
3/30/14, 9:51 AM
#39

Sov sämre än det vanliga dåliga. Blev inte sömnigare, snarare ökade känslan av vakenhet. Förväntade mig att jag skulle sova bättre men inte ens en placeboeffekt uppstod.

Det vanliga dåliga är: Svårt att somna, vaknar efter några timmar, svårt att somna om för att sedan slumra ett tag och sedan vakna tidigt.

Innan denna natt har jag dock haft några nätter med lite bättre sömn. Har börjat med MSM och installerat F Lux på datorn, är desperat, kanske lite placebo där.

Suzanne56
3/30/14, 9:55 AM
#40

Ja, 2gram som det står på påsen tycks definitivt vara för mycket att böja med. Min påse får stå till sig till semestern tror jag när det finns tid att experimentera.

Funktion
3/30/14, 12:10 PM
#41

Jag kan tillägga att jag fick gå upp och kissa två gånger och kände mig fortfarande kissnödig, kan ju så klart inte säga om det berodde på Glycinet.

Annons:
Trollbus
3/31/14, 12:27 AM
#42

Det verkar som att man är olika känslig för glycin. Jag kan ta 10 g på kvällen utan biverkningar. Dessutom tar jag 2-3 g vid behov under dagen när jag känner stress. 

Min pojkvän provade, kände av den avslappnande effekten litegrann, men inte alls som jag känner av den. Han blev dessutom lite konstig i magen.

Jag är inte heller känslig för MSM, kan utan vidare ta 1-2 msk utan magbesvär eller huvudvärk. Känner inte heller någon uppiggande effekt. Kokosfett kan jag också äta obehindrat. Första gången jag åt kokosfett fick jag fruktansvärd huvudvärk, men sedan gick det bra!

Det kanske fungerar så bra för mig för att jag aldrig har haft problem med magen (förutom att jag blir alldeles uppblåst när jag äter vissa kolhydrater. Speciellt bröd).

opssk
3/31/14, 5:08 AM
#43

Jag har också börjat med detta sedan fredags. Tar 1g i mitt kvällste precis som Martina skriver om inte 2. Tycker att jag sovit något bättre. Jag undrar om effekten ska komma direkt eller efter några dagars användande? Har haft det stressigt sista tiden så jag hoppas på positiva effekter på det planet också. Ska bli intressanta att följa den här tråden.

Cajsavarg
4/9/14, 7:50 AM
#44

Nu har jag testat detta i några dagar förra veckan. Började med ett km och tyckte att jag sov ganska gott. Huvudet låg tungt ner i kudden. Natten efter tog jag även en Magnesium förutom L-Glycin i kvällsteet. Vaknade med huvudvärk under natten och det tog ett tag på morgonen innan det försvann. Provade ytterligare nästa natt fast 2 g, men utan Magnesium och fick huvudvärk även då. Sov inte bättre men tydligen slappnade av så pass mycket att jag inte bet ihop tänderna på natten. Ska testa igen om några dagar. Hur är era erfarenheter?

//Fat makes Me fit//

Alana82
4/16/14, 12:29 PM
#45

Jag kan inte hitta en svensk återförsäljare att köpa av så kan inte prova och berätta, hjälp?

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annanas5
4/16/14, 1:22 PM
#46

Jag har testat detta, och det här verkligen hjälp mig. Men behöver ca 6 gram för att få bra effekt. Frågan är hur man får i sig det utan att plågas? Lägger jag 6 gram i te blir det otroligt sött!

Cajsavarg
4/16/14, 5:26 PM
#47
LaRose
4/16/14, 7:10 PM
#48

Nu har jag provat tio kvällar och är uppe i 2 g sedan tre dygn. Jag får fortf en fruktansvärd huvudvärk, som sitter i nästan hela dagen sen. Märker inte mycket på sömnen heller. Skickade efter två påsar, men känner mig osäker på om jag ska fortsätta. Ska jag våga höja eller ligga kvar på 2 g ett tag och se om det ändrar sig, tro? Vet att ingen här har svar, men ville bara dela med mig av mina erfarenheter.

Annons:
evion
4/18/14, 7:15 AM
#49

Äter 5-10 gram om dagen sedan någon vecka tillbaka. Är inne i en stressig period på arbetet och detta medel har verkligen hjälpt mig fokusera bättre under dagen och sova mycket bättre på natten. Ingen huvudvärk. Enda klagomålet är att det är så otroligt sött att man nästan kräks…🤮

LaRose
4/18/14, 1:36 PM
#50

# Hej evion! Hur delar du upp dina doser? Och trappade du upp till så högt intag?

konichiwa
4/18/14, 4:18 PM
#51

Vad är det för skillnad på magnesiumglycinat och rent glysin? Jag har hög inre stress och svåra sömnproblem.

evion
4/19/14, 11:30 AM
#52

LaRose-> Hej, jag brukar ta 5 gram på morgonen och sedan 5 gram på kvällen. Började med 2 gram på kvällen, men eftersom jag inte kände något speciellt och läste att man kunde ta doser så höga som 15-20 gram så provade jag med 5 gram en kväll och sedan 10 gram nästa dag. Tydligen är jag inte så känslig.

Läste att om man fick känningar utav L-glycin så kan det beror på att levern rensar ut sig. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om. 

L-Glycin

"Viktigt att tänka på är att glycin även fungerar som en leverrensare, så man bör börja med en lägre dos och arbeta sig upp – har du leverproblem (mycket gifter) kommer du att må dåligt av glycin inledningsvis då dessa rensas ut.
Och om man mår dåligt av en högre dos kommer effekten bli omvänd vad gäller sänkning av stress och kortisolproduktionen kan istället öka."

evion
4/19/14, 11:34 AM
#53

En annan effekt är att jag har betydligt mindre ont i ryggen när jag vaknar sedan jag började med L-Glycin. Hade inte gjort den kopplingen innan men nu när jag läste på lite mer så läste jag att den kan hjälpa mot muskelspänningar.

kurera

Trollbus
4/19/14, 1:21 PM
#54

Min sömn funkar bättre med glysin och sedan jag även börjat ta resistent stärkelse (potatismjöl) utrört i kallt vatten så vaknar jag inte  vid 05:30 vilket jag har en tendens att göra nästan varje natt. Jag fortsätter med detta så får jag se om den förbättrade sömnen håller i sig! Hoppas verkligen det!!

LaRose
4/19/14, 4:43 PM
#55

Tack evion! Väldigt intressant det du skriver. Det skulle ju kunna stämma på mig, det där med levern. Jag stannar på 2 g så länge och höjer successivt. Ger inte upp, alltså. Skulle verkligen behöva alla de där möjliga fördelarna av glycin. Om det är helt ofarligt, kan man ju ge det en ordentlig chans i alla fall. Var har du läst allt det där?

Annons:
evion
4/20/14, 1:30 PM
#56

Tryck på länkarna i mina inlägg, där finns en del att läsa. :)

LaRose
4/20/14, 2:07 PM
#57

Självklart - det första man blir blind på är ögonen. Tack!

Tillbaka
4/22/14, 1:20 PM
parsley
4/22/14, 8:25 PM
#59

Svensk återförsäljare

http://www.vitapost.se/sv/artiklar/solgar-glycine-100-kapslar.html

Sover illa, men känner mig tveksam till att testa. Har reagerat väldigt starkt på MSM och förmodligen även på melatonin. Har bara testat melatonin en gång. Den följande natten var ytterst obehaglig. MSM klarar jag inte mer än en knivsudd av. Tar jag mer känner jag mig drogad. 

Vågar jag testa glycin?

Suzanne56
4/23/14, 10:20 AM
#60

Jag köpte mitt hos MM Sports i pulverform. Jag fixar inte heller melatonin så jag kan tänka mig hur din natt var. Om du ska pröva så börja med en halv ml (1/2kryddmått) och kör så ett tag , arbeta dig långsamt upp till 1ml osv. Själv har jag inte kommit över 1ml ännu, men känner effekt.

Cajsavarg
4/23/14, 11:49 AM
#61

Jag läste att rekommendationen är fem dagar på varje nivå innan doshöjning.

//Fat makes Me fit//

Suzanne56
4/23/14, 12:21 PM
#62

OK, det hade jag missat;-) fast det stämmer rätt väl överens med tidigare erfarenheter. Problemet är att efter uppehåll så verkar i alla fall jag få börja om…

Annons:
Cajsavarg
4/23/14, 1:16 PM
#63

Jag provade med 1 krm, men fick huvudvärk. Har gjort ett uppehåll och nu tar jag 2 krm sedan tre kvällar tillbaka. Ingen huvudvärk, men sömnen varierar mellan 3 1/2 timme till 4 1/2 timme. Det är ingen oavbruten sömn utan det är i dryga timmen som max, i taget.

Ska prova att öka lite till igen om några dagar och hoppas att det blir en förbättring.

//Fat makes Me fit//

Alana82
4/28/14, 8:01 PM
#64

Nu har jag beställt en påse och sedan får vi se, lär i alla fall smaka bättre än MSM :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Cajsavarg
5/22/14, 8:09 PM
#65

Jag tar nu 4 krm på kvällen innan läggdags och jag tycker mig sova fler bättre nätter än förut. Inte så att jag sover i ett sträck men ibland är jag faktiskt uppe i sammanlagt lite mer än 4 timmar! Hur går det för er andra som testar?

//Fat makes Me fit//

LaRose
5/22/14, 10:24 PM
#66

Varje gång jag höjer dosen allra minsta, så får jag en jädra hjärtklappning efter några timmar. Har inte tagit mig över 2 krm än och har inte märkt nån inverkan på sömnen.

Alana82
5/22/14, 10:28 PM
#67

Jag är inte särskilt regelbunden i mitt användande ännu, har precis lyckats klämma in 2 tsk msm per dag så det blir lite si och så med Glysinet, men jag får inga negativa dagen efterverkningar av en tesked, vilket verkar vara cirka fyra gram enligt min väldigt opålitliga köksvåg :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Funktion
5/22/14, 10:44 PM
#68

Jag vågade testa glycinet igen och jag har faktiskt sovit bättre ett flertal nätter. Då tar jag så lite som ett halvt kryddmått. När jag tagit ett helt kryddmått så har sömnen varit sämre. Måste ju hålla på med detta längre för att kunna dra några slutsatser men det är klart intressant. Fast det låter väl som ett skämt med den lilla mängden. 

MSM tar jag en tesked av dagligen på förmiddagen. Kan den mängden räcka eller ska man sträva efter att öka på dosen?

Suzanne56
5/22/14, 11:39 PM
#69

Själv är jag efter mycket experimenterande uppe i 5ml, jag måste gå långsamt fram. Sover fortfarande inte bra men tycker det är bättre kvalitet på det som blir iallafall fall.

Annons:
Creta Carbo
5/23/14, 10:36 AM
#70

Ser inget om hur man får i sig mer glycin via kosten i denna långa tråd. Gelatin, brosk, hud, buljong på märgbensavkok, grisöron, hjärta, lever, kollagen, bindväv. Ät mer av detta så får du i dig mer glycin vilket ger en sundare balans mellan aminosyrorna metionin (från muskelkött) och glycin. 

AHS12 Denise Minger Meet Your Meat: An Objective at a …

Svensk tråd om Mingers senaste blogginlägg:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/4569-denise-minger-om-den-senaste-anti-kött-studien-drick-buljong/

Märgbensbuljong är gööörgott! Köper märgben från Gröna Gårdar. Lyckliga kossor som bara käkar gräs och örter :) (nej - jag har ingen koppling dit, gillar bara deras produktionssätt och produkter)

Suzanne56
5/23/14, 1:03 PM
#71

Skulle gärna göra ovanstående, men man måste kunna ta sig dit oxå. Själv kokar jag allt emellanåt buljong på ekokyckling.

Cajsavarg
5/23/14, 1:30 PM
#72

Att göra egen buljong räcker inte min energi till just nu, med flera års sömnproblem. Tyvärr.

//Fat makes Me fit//

Malinhell
10/3/14, 12:37 PM
#73

Nu var det ett tag sedan ni skrev i denna tråd så nu är jag jätte nyfiken, hur har det gått med glycinet över tid?

Jag har stora problem med stress och har precis beställt en påse

hemul
10/3/14, 2:20 PM
#74

Jag har också beställt nu. Jag undrar hur ni mäter upp det? Jag läste nånstans att det inte står volymmått på påsen och man har ju knappast en våg som klarar så små vikter som det är frågan om.

goliath
10/3/14, 7:48 PM
#75

Längesen jag var här nu, men jag ser att världsbilden tycks ha förändrats.. Nu frossar vi i megadoser av koncentrerade e nummer?

hemul
10/3/14, 9:32 PM
#76

Jag hade faktiskt glömt det jag skrev tidigare i tråden om hur det tillverkas…

Annons:
LaRose
10/3/14, 11:45 PM
#77

Där är du goliath, va roligt! Livet är ju inte sig likt utan dig. När man har sömnproblem är man villig att ta nästan vad som helst, vet du.

Jag har inte lyckats ta mig över 2 krm Glycin utan att få biverkningar. Märker fortf ingen skillnad på sömnen, tyvärr. Har man gått på ännu en rejäl tillskottsbluff?

Kajak11
10/4/14, 8:59 PM
#78

Hej Goliath Ja det var länga sedan. ..jag har beställt nya boken hormonbibeln nu. Får se vad det bringar…när jag får den. Har bara använt magnesium citrat. Det funkar bra för min sömn. Verkar mot krampor och är muskelavslappnande. Men ni kännar förstås magnesium här.

Funktion
10/5/14, 10:33 AM
#79

Jag har slutat med glycin och msm. Orkade inte mer. Det blev för mycket. Msm, glycin, nyponpulver, nässelpulver, potatismjöl…

hemul
10/5/14, 5:58 PM
#80

Ha ha! Jo, tillskott bär lätt iväg. Men som nån tidigare sa, har man problem med sömnen kan det vara värt att testa. Mitt problem är egentligen inte dålig sömn utan tvärtom.  Har svårt att vakna på morgonen - sover för länge - inte trött i lagom tid på kvällen. I kombination med en antagligen för lång dygnsrytm och inga tider att passa blir det väldigt fel ibland. Så om nåt som är ivf relativt ofarligt skulle kunna hjälpa till att putta i rätt riktning innan det går för långt vore det tacknämligt. Sömntabletter rör jag inte (har provat och det var ingen höjdare) och det känns också fel för min typ av problem. Jag skulle behöva en vakna-i-tid-tablett!

Lisabet
10/7/14, 9:57 PM
#81

Nu har jag också köpt l- glycine, och den kom idag.

Ett kryddmått väger 0,7 gram, och jag har just börjat med ½ kryddmått, pga varningarna ovan, eftersom jag brukar ha svårt att tåla nyheter.

Det smakade verkligen äckligt sött, t o m så lite, men om jag kan få sova bättre, så är det värt att testa.

hemul
10/10/14, 11:09 PM
#82

Hä, jag tror faktiskt det funkar.

LaRose
10/11/14, 12:26 AM
#83

Det menar du inte, Hemul? Berätta mer! Är du pigg som en lärka om morgonen?

Annons:
hemul
10/11/14, 10:49 AM
#84

Nej, man jag har somnat lättare. Jag har även lyckats somna tidigare än vad som borde ha varit möjligt (d.v.s. innan jag varit vaken tillräckligt många timmar för attt vara sovtrött). Har även märkt att jag (delvis) sovit på rygg, något jag inte brukar eftersom jag tycker det är obekvämnt. Mycket lustigt.

Lisabet
10/11/14, 2:02 PM
#85

#82 Hur mycket tar du då?

Jag har testat ett par nätter nu med ½ kryddmått, och den lilla mängden gör väldigt lite skillnad på sömnen, men visst får jag (lite) ont i magen av den, och det stör ju också.

LaRose
10/11/14, 2:18 PM
#86

#84 Aha. Ska bli intressant att höra om det håller i sig. Jag är också nyfiken på vilken dos du använder.

hemul
10/12/14, 3:51 AM
#87

Tog sådär 3/4 kryddmått först och eftersom jag inte märkte några negativa effekter har jag sedan tagit ett kryddmått.

Men - idag funkade det inte. Har varit vaken tillräckligt länge, men kan inte somna. Antagligen beroende på överdriven fysiskt aktivitet under dagen och kvällen. Ibland måste jag liksom varva ner innan jag kan sova, särkilt om det känns i kroppen (gått i skogen, stått och rensat svamp hela kvällen, ont i fötter och ben). Så det bet inte pulvret på.

LaRose
10/12/14, 4:34 PM
#88

Ok. Jag har tagit 3 krm nu, men märker ingen effekt på sömnen. Jag fortsätter dock tills mina två påsar är slut. Biverkningarna (hjärtklappning, huvudvärk) har faktiskt avtagit. Bara en sån sak!

hemul
10/14/14, 6:03 PM
#89

Jag tror jag måste revidera det jag sa ovan. Jag tror faktiskt jag är mer utvilad. Det har slumpat sig så att jag har blivit väckt betydligt tidigare än avsett flera gånger senaste dagarna. Jag brukar vara helt väck när jag har sovit för lite, men det har jag faktiskt inte varit.  Då tänkte jag efter och jag tror inte jag varit lika seg som jag brukar de andra mornarna heller. Det brukar ta en god stund för mig innan skallen klarnar och kroppen känns användbar och så har det nog faktiskt inte varit nu.

Jag kan ju inte säga säkert, men kanske har jag märkt mer effekt än jag trodde.

LaRose
10/14/14, 9:44 PM
#90

Allt visar sig i det långa loppet…

Annons:
hemul
10/15/14, 3:05 AM
#91

Jag vill nästan att det ska visa sig inte fungera. Vill egentligen inte börja ta något mer på en mer eller mindre daglig basis. Borde finnas bättre sätt att komma till rätta med problemet, men vad? Önskar det hade kraftigare effekt, då kunde man ju använda det vid såna där tillfällen när man MÅSTE sova men inte kan/inte är trött än/whatever. Men så bra effekt tror jag inte det har.

Lisabet
10/15/14, 2:29 PM
#92

Det blir helt klart lite mycket som ska tas varje dag, men jag hoppas att en bättre sömn kan läka eller åtminstone förbättra det som gör att jag vaknar flera gånger per natt och har svårt att somna om.
L-glycinet hjälper mig att somna om, och om jag kommer upp i högre dos, så kanske jag inte heller vaknar lika ofta.

Hoppas kan man alltid.

hemul
10/15/14, 8:46 PM
#93

Det förstår jag. Du har en annan typ av problem. I mitt fall är det egentligen att jag har svårt att vakna. I kombination med att jag sällan har tider att passa och medfödd kvällpigghet får det lite katastofala följder ibland. Men egentligen sover jag ju bra, frågan är bara när jag gör det.

Froderberg
10/16/14, 2:24 PM
#94

Hej jag läste detta igår, något som jag tänker testa själv.

 Många här, liksom jag, i den gyllene åldern har svårt med sömnen trots LCHF.. här kommer ett litet tips. .Ljungté är lika bra som sömntabletter.. en nypa torkad ljungblomma i en kopp hett vatten, låt dra 5 min och sila och drick- ca 30 min före sängdax.. superbra.. Slälv repar jag av ljungblommorna på hösten och torka dem i ugnen på 50 gr tills jag känner att alla är torra och sparas sedan på brk med lock.. En kompis fick med sig hem att prova när vi pluggade och hade svårt att sova.. Hon glömde bort vad hon fått och gjorde té på alltihop ca 1 dl av ljungblommorna och sov sen helt utslagen i 24 timmar rakt av.. så jag vet att det fungerar jättebra även på andra och hon visste inte ens vilken effekt det skulle ha.. ha en trevlig helg med god sömn

LaRose
10/16/14, 7:16 PM
#95

Som med allt "alternativt" är det individuellt hur det funkar. Ljung har aldrig bitit på mig.

Ang glycin, så ökade jag dosen till drygt en tesked igår och hade diarré hela förmiddagen idag…

hemul
10/17/14, 2:26 AM
#96

Mysigt! 😃

parsley
3/24/15, 11:19 AM
#97

Jag har testat L-glycine (svårt att sova, känner mig uppvarvad, inre stress) ca 1 vecka och är positivt överraskad över resultatet. Sover gott och känner hur jag varvar ner och kommer till ro och sover hela nätter och kan somna om även om jag vaknar i vargtimmen.

Annons:
LaRose
3/24/15, 11:30 PM
#98

Jag har provat glycinet länge och väl, men märker ingenting på sömnen, tyvärr.

hemul
3/25/15, 12:17 AM
#99

Nu undrar jag varför jag sa "Mysigt!" ovan. Måste ha postat i fel tråd igen. 🤫

Upp till toppen
Annons: