Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4900 ggr
idah88
3/22/14, 6:30 PM

Hjälp med lchf kosten :)

Jag började med lchf för ca två veckor sedan. Innan har jag ätit mycket sallad tillsammans med protein och lättcremé Fresh till de. Fiberhavregrynsgröt med mjölk till frukost. Jag kände mig alltid trött och sötsugen hela tiden. En vän berättade att hon ätit lchf ett tag nu och mår så himla bra av de, så jag tänkte att jag inte har något att förlora genom att prova jag med. Redan efter två veckor är mitt sötsug så gott som borta, har inte ätit nånting med socker i (vilket är ovanligt för mig) jag blir mätt längre men känner mig lite seg i kroppen.. Har läst att man kan va de i början av lchf. Jag kör spinning 1 timma 4 dagar i veckan och där är största skillnaden att jag inte alls orkar i samma tempo eller samma kraft som innan.. Får en brännande känsla i framlåren för minsta lilla ansträngning? Jag hoppas på att de snart kommer att förbättras de med :) Men iaf, de jag undrar över är om någon med lite mer erfarenhet (än mig) inom lchf vill se över hur min kost för en dag ser ut, skulle verkligen uppskatta de eftersom de här är så nytt för mig och vill gärna ha tips och råd :) Frukost: Äggröra -två ägg + grädde +smör. Tre skivor bacon. The med en matsked smör i + coccos fett + grädde. Blir en halv deciliter grädde allt som allt. Ca 20 gram smör. Lunch: 150 gram kycklingfilé med 15 gram smör och 15 gram Philadelphia ost. Middag: 100 gram nötfärs stekt i smör. Två skivor fetaost. 15 gram Philadelphia ost. Ca 15 gram smör. Använder salt i maten och andra kryddor. Dricker vatten och ibland funlight (den med stevia) Enligt appen lifesum blir det 5gram kolhydrater, 80 gram protein och 122 gram fett. Totalt 1437 kcal. Jag har bara ca 3-4 kg jag vill gå ner. Vad tycker ni?:)

Annons:
odjuren
3/22/14, 6:57 PM
#1

Trötthrten och att du inte känner dig lika stark på träningen e nog för att kroppen inte ställt om sig på fettdrift ännu! De kan ta några veckor, i värsta fall mågon månad.. Hoppas att du trivs med naten och håller dig mätt!

//Odjuren

www.odjuren.com

jiim
3/22/14, 6:58 PM
#2

Tänker inte skriva en hel uppsats, men det låter bra tycker jag? Lägg gärna till någon "gratis" sallad ur LCHF-synpunkt om du vill ha något grönt, tex: spenat, huvudsallad, endive etc.

Ser mycket trevligare ut, blir mycket godare och blir mer mat i magen.

Hade du skrivit vikt och längd hade det varit lättare att avgöra huruvida kh/prot/fett ser ut. Men den sammansättning du skrev passar nog de flesta.

Med vänlig hälsning,

idah88
3/22/14, 7:10 PM
#3

Tack för era svar :) Jag är 164cm och väger ca 55 kg. Min idealiskt är 50 men de är inget jag egentligen strävar efter att väga. Nu vill jag bara äta bra och få mer energi om dagarna istället för att vara så orkeslös. Vad tycker ni om broccoli? De har jag använt mig av till lunchen ibland, ca 60 gram. Skönt att höra att värken är något som kommer att försvinna iaf, även att de kan ta lite tid :)

Zepp
3/22/14, 7:38 PM
#4

Ser bra ut.. du är inne på rätt spår.. men det tar ytterligare några veckor innan du kör fullt på fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

asta56
3/23/14, 8:25 AM
#5

Du äter bra o verkar riktigt enl L CHF. Blomkål kokt lätt o broccoli o brysselkål är också nåt man kan lägga till lite av. Lycka till. Första veckorna minns jag var lite sega o jobbiga men det gick över

asahars
3/23/14, 8:25 AM
#6

Det verkar som om du glömmer bort grönsakerna. Du behöver grönsaker till varje måltid och du behöver variera grönsakerna: tomater, paprika, vitkål, brysselkål, broccoli, spenat - grönsaker som är färgrika är bra för dig.

Annons:
idah88
3/23/14, 6:30 PM
#7

Men är det inte så att tomater och rödlök m.m innehåller en del kolhydrater? Jag vill gärna undvika kolhydrater så mycket som möjligt.. Äter lite broccoli oftast, Ibland vanlig isbergssallad också..

Zepp
3/23/14, 7:07 PM
#8

Hur många gram tomater/lök äter du per portion/måltid?

Vitlök innehåller cirka 30E% kolhydrater.. 😮men hur många gram äter man?

Sila mygg o svälja kameler heter det!

Mejerier är oftare en större fälla!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

miamaria5
3/23/14, 11:12 PM
#9

Jag skulle också addera grönsaker till den där menyn.

idah88
3/23/14, 11:36 PM
#10

Okej, då provar jag att lägga till lite mer grönsaker denna vecka så blir tallriken lite roligare också :) eftersom jag inte är överviktig så är jag lite orolig över att gå upp i vikt. Än så länge har jag gått ner 2 kg på lite mindre än två veckor, antar att det är mest vatten. Får se vad som händer kommande veckor :)

odjuren
3/24/14, 6:42 AM
#11

Du är lika lång som jag, idelvikt (ett bmi på 18,5 till 25) är 50 till 67 kg så stirra inte dig blind på den lägsta siffran.. Sen är bi ju självklart olika byggda även om vi e lika långa!

//Odjuren

www.odjuren.com

idah88
3/24/14, 8:40 AM
#12

Nej de är klart.. Men för ca 3 år sedan så vägde jag 58-59 och då såg jag mullig ut, ligger jag mellan 50-54 så trivs jag som bäst :)

SpurtAnne
3/24/14, 9:00 AM
#13

Ät magnesium och d-vitamin om du inte gör det redan. Jag fungerar inte längre utan magnesium. Blir matt, får dubbelslag på hjärtat och kramp i fötterna på nätterna. Räcker med att jag glömmer ett par dagar. Jag har ätit lchf över 2 år och kände mig så där matt i början också men det gick över med magnesium och d-vitamin. Maten ser jättebra ut tycker jag!

Annons:
Effie
3/24/14, 10:37 AM
#14

Jag skulle säga: stirra dig inte blind på vikten; det är bara en siffra. Jag har läst, här på KiF och annorstädes, om människor som behållit samma vikt men där kroppen omformats och blivit snyggare. Jag inbillar mig att det snarare är något sådant du är ute efter. Ta fram ett måttband istället.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

idah88
3/24/14, 12:29 PM
#15

Jag har precis börjat med styrketräning, så med de + spinning och lchf tror jag att detta kommer bli jätte bra :) Tack för tipset om magnesium, de ska jag prova. D vitamin har jag ätit i några månader.

idah88
3/24/14, 7:02 PM
#16

En fråga jag undrar över.. Idag ville sällskapet jag va med äta på en liknande pizza restaurang.. Jag valde då kebab med endast isbergssallad och en curry dressing till. Efteråt fick jag huvudvärk.. Är rädd att jag förstört något nu? De har ju gått så bra innan .. Men hade för mig att kebab ändå va okej inom lchf?

Krobb
3/24/14, 7:06 PM
#17

#16: Kanske var det curry dressingen? Pizzerior brukar väl ha mycket socker i de allra flesta såser/dressingar? 🤐

Zepp
3/24/14, 7:23 PM
#18

#16

Du gjorde det bästa av situtationen.. det är det som räknas!

Vad det var som orsakade huvudvärken skall jag låta vara osagt.. den kanske hade kommit i allafall?

Inget är förstört.. du klarade tvärt om utmaningen galant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

idah88
3/24/14, 8:13 PM
#19

Nu känns de mycket bättre, tack Zepp :) i morgon är bara att köra på som vanligt igen.. Ska försöka undvika restaurang mat i veckorna.

Zepp
3/24/14, 10:28 PM
#20

Det är ju hur lätt som helst att ha en egen livsstil om man är eremit.. är man social får man ha lite bra strategier!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
odjuren
3/24/14, 11:26 PM
#21

Hellre en kebabsallad än massa mjöl!!

//Odjuren

www.odjuren.com

Fiana
3/26/14, 4:09 PM
#22

Det som är lurigt med just kebab är att det är blandat kött och man vet inte riktigt vad som är i.

T ex är det inte helt ovanligt med mannagryn av alla saker i - värt att tänka på för de som mår bra just av att inte få i sig vete längre. 

Så tyvärr är det inte bara sockret i dressingen (kan man vara rätt säker på att det är i, varierande hur mycket) att fundera på. Själva köttet kan alltså vara en värre bov hur man mår efter. 

Många gånger kan det nog vara ett bättre val att välja t ex kycklingsallad, de kan vara "marinerade" av allt möjligt skit, men den skiten kan man räkna med finns i kebaben också, men kycklingen är inte blandat kött så något mjöl kan de inte få i så länge det är kyckling som inte är panerat eller omgjort till "nuggets" eller liknande. 

Man får prova vad som funkar för en själv, men räkna inte kebabkött som "kött". Sorterna varierar också mycket. Känner igen de sorter de stoppat väl mycket bös och kolhydrater i att jag äter mycket större portion än vad jag normalt gör av "vanlig" mat. De sorterna brukar också vara godast…

Upp till toppen
Annons: