Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF och ointresse för mat

2014-03-22 07:10 #0 av: annica80

hej 

Jag har en liten fråga om ett ganska komplext problem. 

När jag äter LCHF ( har ätit det i perioder i ett par år) så tappar jag matintresset. Jag slutar helt sonika äta och lever på äggmjölk. 
Eftersom jag har ADHD och har väl alltid haft mer eller mindre fixeringav mat, är detta helt underbart för mig. 

MEN är det så nyttigt? kan man dricka ca 3-4 dl äggmjölk på en dag ( har det ofta i kaffe) och sedan äta t.ex. middag? 

Anmäl
2014-03-22 08:32 #1 av: Vifslan

Du äter alltså middag förutom äggmjölken? Det är väl okay...Det finns flera på detta forum som äter bara en gång om dagen. Jag gör så ett par gånger i veckan har jag märkt. :)

Anmäl
2014-03-22 12:41 #2 av: Zepp

Eh.. man tappar lätt aptiten iomed att blodsockret blir stabilt!

Grejen är att man behöver stabila matvanor.. dvs ofta handlar det om att man äter 2-3 måltider om dagen.

Skulle jag gå och vänta tills jag blev hungrig så skulle mina matdagar bli helt kajko!

Man blir sällan lika hungrig på LCHF.. däremot så kan man med LCHF lättare reglera matmängd.. så att man mår bra.. över en längre tid.

Dels slipper man paltkoma, dels slipper man hungerpanik.. där man trycker i sig mer/fel mat än vad man egentligen behöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-23 08:34 #3 av: asta56

Jag märker ju efter nu snart 3 år på lchf att jag är mätt o belåten nästan hela tiden o äter frukost vid 7-8 o middag vid 4-5 tiden o på kvällen brukar det bli en äggmjölk o det fungerar bra men är klart något ensidigt men jag mår kanonbra o har dessutom sluppit all värk(har reumatism).

Anmäl
2014-03-23 10:17 #4 av: kaisakavat

Tycker Zepp beskriver bra. 

Man blir hungrig, men inte på samma sätt som förut. Aldrig den där krävande sortens hunger eller haverier i dåligt humör eller så.

Jämfört med innan lchf och jmf med omgivningen, så äts det mindre mängd och mer sällan. Rutinerna från jobbdagarna försöker jag ta med mig till lediga dagar. Äter tre ggr per dag och målen är nog ganska lika i storlek (inte speciellt stora) för det mesta, men kan varieras. Ibland kan jag behöva äta ikapp, då jag vet jag missat/ätit lite ett tag.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.