Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Yrsel vid strikt lchf

2014-03-21 17:14 #0 av: Hungerflickan

Efter en liten slarvperiod har jag nu under 2 dagar gått över till lite striktare lchf. Det har känts bra och jag har inte haft någon energidipp och kunnat träna som vanligt. Men idag när jag kom ut från gymet så snurrade det och jag trodde jag skulle svimma. Fick sätta mig ner och ta ett par druvsockertabletter. Har diabetes typ 1 och misstänkte blodsockerfall men när jag kom hem var det högt istället. Så det måste ha varit blodtrycket eller något. Är det vanligt med lågt blodtryck bär man minskar kolhydreterna drastiskt? Har gått från  50-100 till 10-20 g kolhydrater om dagen. Vet inte om jag bör öka igen eller om det stabiliserar sig efter ett tag? Orkar inte vara yrslig. Drack inget vatten under passet men det brukar jag heller inte göra när jag enbart styrketränar i under en timme.

/L

Anmäl
2014-03-21 17:19 #1 av: Gur4m1

Jag körde strikt LCHF och periodisk fasta och gick ner mycket i vikt. Jag tränade en hel del (cyklar till och från jobbet och är aktiv i en idrottsförening med både styrke och konditionsmoment) och det hela slutade med att jag låg avsmullen på badrumsgolvet efter ca 2-3 veckor.

Blev skannad på sjukhuset, fick kolla hjärtat men allt som konstaterades var att det förmodligen handlade om blodtryck eller blodsockerfall. Jag har inte diabetes.

Efter den här upplevelsen är jag lite försiktig och vågar faktiskt inte äta så strikt LCHF även om det gjorde underverk med min vikt (jag VILL inte gå ner i vikt, jag BEHÖVER gå ned i vikt för hälsan så det är en bra bonus), men jag vill kunna fortsätta träna och inte svimma och känna yrsel.

Jag är också nyfiken varför det blir så för vissa.

Anmäl
2014-03-21 17:46 #2 av: Hungerflickan

Jag har nu googlat runt lite och det verkar som att vätskebrist och saltbrist kan vara en rimlig förklaring. Eller så kan det vara så att man helt enkelt får i sig för lite energi när man kör strikt och samtidigt är aktiv. Har lite kniviga mättnadssignaler fast brukar normalt snarare tendera att överäta..

Läste även att det kan bero på att man är stel i nacken, men har inte haft ont..

Jag kör också periodis fasta. Idag i form av 20/4 vilket kanske inte lämpar sig i samband med strikt lchf. Nu blev det ju visserligen socker men det var ju snarare medicin för att inte svimma. Brukar normalt må bra när jag fastar. 

Fortätter det så här kanske det inte är något för mig. Måendet är väl det viktigste :)

Anmäl
2014-03-22 09:57 #3 av: Kajak11

Drick mer vatten om du tränar och äter strikt. Det försvinner mer vätske i början...och använd salt. ...se om det hjälper. jag äter fler nött er om jag tränar extra. Men inte för träning. Är inte så bra om man typ springar på många nötter. Det går nog bra med nötter om det är styrketräning. Så blir det forstås lite mindre strikt. Men kroppen reagerer i början om du båda byter til strikt kost och tränar mer. Magen kan ochså reagere. Erfarenhet..lycka till.

Anmäl
2014-03-22 10:09 #4 av: Gur4m1

Jag drack ordentligt med vatten :) Både utanför och inne under pågående träning och tog även extra salt "på knogen" ibland. Jag körde 8 timmar ätfönster och 16 timmar fasta med träning mot slutet av fastan och sömn i slutet av ätfönstret- som jag läst som rekomenderat. 

Jag körde först LCHF i en månad, gick över till att även ha periodisk fasta och efter två veckor vaknade jag mitt i natten och Kablam- borta, sen akuten. Då hade jag tränat samma kväll men ätit efter träningen just för att jag kände att kroppen behövde det.


Anmäl
2014-03-22 11:24 #5 av: Suzanne56

Seltin mineralsalt 1/2 tsk i ett halvt glas vatten två gånger om dagen brukar vara bra. Egenhändigt kokt kycklingbuljong med tillsatt mineralsalt ännu bättre (och godare)

Anmäl
2014-03-22 12:32 #6 av: Zepp

#2

Tycker du resonerar klokt.. testa vad som ger vad!

Typ 1 är ju inte att leka med.. och saker och ting som reglerar sig självt hos friska sker inte lika lätt för typ1!

Gäller både blodsocker och blodtryck!

Som typ1 rekomenderar jag inte några drastiska förändringar hit o dit.. utan stabila, långsiktiga lösningar!

Och glöm inte det faktum att T1, inte har samma problem som T2.. dvs T1 är sällan insulinresistenta!

Dvs T2 har mer att vinna på striktast möjliga kost.. iomed att det reglerar sig självt.. medans T1 har mer att vinna på en utprövad och stabil men ändå relativt låg tillförsel av kolhydrater, dock inte allt för låg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-22 15:25 #7 av: Hungerflickan

Ok mer vatten och mer salt vid behov!

Det konstiga var att jag under passet kände mig stark och energisk. Och inte ens lite törstig. Så då är det klart man blir orolig när världen börjar snurra efteråt. 

Något annat konstigt är att jag INTE uppmätt några förbättringar i blodsockret trots kolhydratminskandet.  Mycket märkligt! 

Anmäl
2014-03-22 15:47 #8 av: Zepp

Det kan tillomed vara som så, för en typ1 att inte lägsta möjliga kolhydrater är det mest optimala.. utan att då kommer kroppen själv att tillverka dessa!

Utan som i det mesta.. det som ger bäst resultat är det som funkar i längden!

För.. vi alla har ju en mekanism som producerar glukos vid behov.. har man typ1 så funkar det inte lika smidigt.. Insulin/Glukagon fungerar inte som komunicerande kärl.. vilket det gör på folk med frisk bukspottkörtel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-22 15:50 #9 av: Kajak11

TS: Brukar du att ha lågt blodtryck ochså för du byttade kost til LCHF? Jag tror inte jag har sett något i din tråd om detta. Många har nämnt att dom har fått lägre blodtryck på kosten. Jag har inte kollat själv på sistone men gjorde det efter ett halvt år på LCHF. Om du har lätt att få lågt blodtryck kan det förklare yrsel oavsett LCHF eller inte.

?

Anmäl
2014-03-22 18:01 #10 av: Hungerflickan


#8 Intressant. Då är det med andra ord fördelaktigt att inte vara för strikt? Elller tömmer man glukosförråden efter en tids strikt llchf? Målet är ju ändå nånstans att uppnå bättre blodsocker


#9 Jag har alltid haft lågt tryck. Tror det har legat på 115/60 som högst och då hade jag cyklat 5 km direkt innan det mättes. Och åt då inte strikt. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.