Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 16855 ggr
mimsson
2014-03-21 17:07

Questbar

Tänkte bara kolla hur ni ställer er till questbars? Är det okej att äta om jag äter enligt lchf? för/nackdelar blir inte klok på det här…

Annons:
[Oceansoul]
2014-03-21 17:12
#1

Jag äter Questbars, brukar bli en om om dagen ibland två och de innehåller ju ca 20-25 gram kolhydrater. Beroende på hur strikt man är så anses det vara rätt så mycket. Jag personligen som inte äter ren LCHF utan brukar se till att hamna omkring kanske 80 g kolhydrater, tycker att dem är helt ok eftersom att de är fria från socker och gluten. (IBS gör att jag inte klarar av större mängder)

mimsson
2014-03-21 17:14
#2

okej tack för svaret! men är det inte så att bara ca 5g av kolhydraterna är aktiva och därför anses det okej även om man vill hålla sig runt 20g/kh per dag…eller är jag helt ute och cyklar nu :O

mimsson
2014-03-22 14:59
#3

Ingen mer som vill dela med sig sina tankar krig qusetbars? :)

mimsson
2014-03-22 14:59
#4

Ingen mer som vill dela med sig sina tankar krig qusetbars? :)

Zepp
2014-03-22 15:57
#5

Eh.. aktiva kolhydrater har nog inget samband med näringslära eller sanning att göra!

Räkna alla förutom fibrer som digesterbara!

Nu är det ju knappast något problem med en Questbar vid enstaka tillfällen.. frågan är väl varför du inte ersätter den med riktig mat vid lämpliga tillfällen?

De är ju inte giftiga vad jag vet.. däremot så vet jag att de inte på något sätt ersätter riktig mat ur näringssynpunkt!

Du skulle bara veta vad jag äter vid väl valda tillfällen! 😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
2014-03-22 16:05
#6

#5 Får vi höra vad?
Intressant.

Annons:
mimsson
2014-03-22 16:09
#7

Jo men questbar tykxer jag är ett bra val istället för godis till tex fredagsmyset. Istället för att stoppa händerna i pojkvännens chipspåse kan jag sitta och mumsa på en questbar. Frågan är ju bara hur bra dom egentligen är? Är det verkligen så högt kolhydratinnehåll om dom sälja på lchfklubben osv?:)

Zepp
2014-03-22 16:12
#8

#6

Snickers och Pigall! 😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2014-03-22 16:18
#9

#7

Frågan är varför man måste stoppa något i munnen bara varför man sitter framför en TV?

Du har en pojkvänn, se till att styra över det hela till något nyttigare!

Grejen är väl att det handlar om sk social samvaro.. gemensamma måltider.. familjärt delande av mat/måltider/samvaro?

Hur vore det med en ostbricka/räkfrossa på helgen?

Oandra sidan har jag märkt att har man ätit en delikat och mättande måltid innan så är man inte sugen på något framför TVn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mimsson
2014-03-22 16:23
#10

Det är sant! Men bara för att jag vill ändra mina matvanor ska inte han behöva göra det. Sen Är inte frågan var eller när jag ska äta den där questbaren utan om jag kan äta den utan att koldydrayerna flyger iväg allt för mycket ? Tog fredagsmyset som ett bra exempel..

Zepp
2014-03-22 16:51
#11

#10

Trams.. man skapar nya gemensamma vanor.. det är en del av familiebildandet och stärker banden mellan parterna!

Det är en prövningens tid.. där man gör olika kompromisser för varandra.. så småningom är man en familj och skaffar barn!

Dels som en prövning om hur långt man är benägen att gå för varandra.. det skall givetvis inte utnyttjas in ad surbdum.. dels för att testa hur långt man kan gå för barnens skull!

Det är en social och emotionell markör!

Hela den där grejen är ytterst komplex.. i dag är det inte ens säkert att det är kvinnan i ett förhållande som är den mest planerande/hälsomedvetna/socialt sammanhållande i ett förhållande.

Jag har fått för mig att du/ni är relativt ung.. ni/du är på en gemensam resa.. genom livet, förhållanden är en resa, och man ställs inför nya utmaningar hela tiden, och det handlar mest om att utvecklas tillsammans!

Såå.. om du är den som är tänkt att vara den som är planerande/hälsomedveten/socialt sammanhållande.. styr över det till något vettigare!

Nu vill jag inte skriva dig på näsan, utan det handlar väl till stora delar om att jag delar med mig av mina egna dåliga erfarenheter/tillkortakommanden.. ta det för vad det är!

Vad jag säger är att väldigt få saker är statiska.. man förändras, likaså vanorna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mimsson
2014-03-22 17:04
#12

Alltså känner att det här spårar ut lite och kommit ifrån frågan jag egentligen undrar över. Väljer där av att inte svara mer på det och vänder mig istället till dom som kan svara på hur ni ställer er till qusetbars? Kan jag äta det utan att oroa mig allt för mycket över kolhydraterna, hur gör ni?:)

Zepp
2014-03-22 17:10
#13

Det är väl jag som spårat ut lite.. eller mycket i så fall?😕

Näe.. lika lite som min Snickers/Pigall ställer till det om det förekommer sällan!

Det är vad du äter i snitt över en längre tid som spelar mest roll.. veckor/månader/år!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2014-03-22 17:20
#14

Måste det vara någon konstig "produkt" för att räknas som fredagsmys? Är det nåt fel på t.ex. räkor att sitta och plocka med? Vill man att det ska vara länge kan man ju göra en västkustsallad eller nåt. Jag skulle aldrig äta såna där bars och det är inte p.g.a. kolhydratinnehållet. Menar inte att komma med pekpinnar, men jag tror såna där konstgjord föda är ett stor del av vårt problem.

goliath
2014-03-22 17:21
#15

"Frågan är varför man måste stoppa något i munnen bara varför man sitter framför en TV?

Du har en pojkvänn, se till att styra över det hela till något nyttigare!"

Där satta jag kaffet i halsen 😃!

hemul
2014-03-22 17:21
#16

Och är det så att de är söta och det är därför du gillar dem så skulle jag  hellre ta de tar 20 grammen eller vad det var och göra något eget godis av som jag vet vad det är i.

Zepp
2014-03-22 17:36
#17

#15

Vänta bara tills du är 58 som jag.. då uppskattar du en flickvän/fru som ställer fram gott men nyttigt framför dig vid fredagsmyset.. men framför allt kanske om hon fortfarande vill mysa med dig på fredagar.. eller vilken annan dag som helst! ❤️

Tror både Hemul och jag är tillräckligt gamla.. (antagligen jättegamla?) för att inse att hemmalagat slår det mesta.. ofta just för att själva omtanken och omsorgen nedlagd betyder mest!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-03-22 18:04
#18

🙂

hemul
2014-03-22 18:41
#19

Förresten gör jag som Zepp, men i mitt fall är det Dajm. Ska det va så ska det va, liksom.Skrattar

Dragonaut
2014-03-22 22:04
#20

Beroende på vad annat jag ätit under dagen/vad jag planerat att äta, så tycker jag inte att en questbar med 20g kh är något problem. Du kan ju äta samma antal gram kh som din målvikt i kg om du inte kör på total ketos.

På tal om fredagsmys så gillar jag verkligen frusna hallon med grädde/dippa gurkstavar eller tom broccoli/kvarg med fun light/lchf chokladbollar etc. Det finns mycket nyttigt att välja på!

Mitt kvällsfika/mys idag efter kvälls skift blev en omelett med fetaost och te med grädde, gott gott :)

Annons:
Dragonaut
2014-03-23 00:36
#21

Äsch ser att jag var på snudd sinnesförvirrad när jag skrev ovan inlägg. 20g kh ska det vara och proteiner är samma antal gram som målvikt i kg. :D

Inkanyezi
2014-03-23 14:02
#22

#15 Ja, det är ju lätt att sätta i halsen, eller?
Jag tänkte på notisen i Expressen halsa för ett tag sen:
http://www.expressen.se/halsa/sperma-uppges-vara-halsoboost-for-kvinnor/

rapu
2014-03-23 15:04
#23

Talar Inkanyezi nu om oralsex eller…är det nyttigt också andra vägen?

(Detta tema kunde jag inte alls tänka mig att skulle bli aktuellt på ett lågkolhydratforum då när jag i tiderna anslöt mig.)

Apropå…finns det mycket kolhydrater i …hrm…detdär som man sätter i halsen?

Zepp
2014-03-23 15:10
#24

#22

Tror det där oxå är en emotionell och social markör.. mer än något annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2014-03-23 17:16
#25

#23
Visst handlar notisen om det, och det har väl också framförts från vissa håll att det skulle vara nyttigt på mer än ett sätt. Innehållet, förutom vatten, är till stor del äggviteämnen och det innehåller en hel del hormoner, som sägs vara bra.

Vissa auktoriteter hävdar att det egentligen inte är något särskilt.

hemul
2014-03-23 18:39
#26

Vilket läge för dig! Du är ju självförsörjande. 😛

mimsson
2014-03-24 15:29
#27

Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet ifrån veckan som var. Eftersom jag inte fick något egentligt svar om jag kan äta questbar eller inte gjorde jag ett litet test. Jag åt 4 questbar under en vecka, alltså 1 per dag i fyra dagar. Utöver det åt jag som jag annars gör efter lchf och idag när jag vägde mig hade jag gått ner i vikt. För mig verkar det alltså fungera att äta. Så för er som också undrar över det här kanske det är till någon hjälp. Jag tänker dock inte fortsätta äta 4 st i veckan utan 1 någon gång ibland när det verkligen kniper :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: