Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Huvudvärk efter träning

2014-03-19 16:28 #0 av: littleego

Jag har ätit LCHF sedan början av året (underbart!) och har också en ambition att träna ett par gånger i veckan (mest olika pass på Friskis & Svettis, men också en del snäll löpning). För det mesta går det mycket bra, men ibland, när jag tar ut mig riktigt ordentligt på ett träningspass, så får jag en så ohemult smärtsam huvudvärk efteråt (efter ca 1-2 timmar) att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Detta händer alltså bara när jag verkligen tar ut mig; snällare träningspass och lugn löpning funkar finfint.

Lite bakgrund: jag är en "migränare", men får skov väldigt sällan numera. Dock får jag vanlig huvudvärk titt som tätt, troligen pga spänningar i nacke och axlar.

Jag dricker gott om vatten, äter salt, osv. Vad kan huvudvärken bero på? Någon som känner igen sig? 

Anmäl
2014-03-19 16:32 #1 av: UtanAlias

Jag är för det första ingen förespråkare vad gäller LCHF över huvudtaget och tror inte att det är hälsosamt att äta en så fettberikad kost som LCHF innebär. I synnerhet inte om man väljer att träna samtidigt. Om du vill träna så tror jag det är dags för dig att börja äta ordentlig mat och skippa halvfabrikat och grädde.

Jag är med migränare men har, precis som du, skov väldigt sällan. Jag har aldrig provat LCHF men jag vet hur kroppen reagerar när man äter fettrik mat. Skippa korven och ät fisk, kyckling och grönsaker.

Drick vatten. Mycket vatten. Och då menar jag mycket vatten. Jag brukar försöka hålla mig till minst tre liter om dagen när jag har vilodag. Ju varmare vädret blir och ju hårdare arbete du utför får du helt enkelt dricka ännu mer vatten. Vissa perioder dricker jag fem liter per dygn. Jag är kvinna, 23 år.

Anmäl
2014-03-19 16:42 #2 av: [Jennifer71]

#1. Det märks att du inte har en susning om vad du pratar om vad gäller LCHF. Jag äter det själv sedan lång tid tillbaka, min korv består av mycket hög kötthalt, jag äter massor med fisk, kyckling och grönsaker men definitivt inte halvfabrikat eller helfabrikat för den delen. Jag skulle vilja våga påstå att mer naturligt än LCHF är svårty att äta. Det är rena råvaror, lagade från grunden, riktig mat. Själv väljer jag dessutom lokalproducerat och ekologiskt samt undviker tillsatser något jag tror är vanligare bland oss som äter LCHF än inom andra kosthållningar.

Tränar dessutom högintensivt flera gånger i veckan, det går utmärkt, mår toppen.

Tror du på fullaste allvar att vi dricker grädde och bea till middag? Jag tycker absolut du ska testa, så kan du återkomma och uttala dig när du vet lite mer.

Anmäl
2014-03-19 18:45 #3 av: opssk

#1 alltså varför måste man skriva inlägg som strider mot det som vi på denhör sidan tror på???. Jag skriver inte att jag hatar hundar om jag skulle vara inne på en sajt där alla älskar hundar...som exempel alltaå blir så otroligt trött på detta...

Jag lider också av migrän men den har blivit så mycket bättre tack vare LCHF, tar extra magnesium och det ska visst också hjälpa förebyggande. Men har dock samma problem som du, ett hårt pulshöjande träningspass och det löser ut migränanfall. Det brukar dock avta i och med att konditionen blir bättre. Så ge inte upp utan härda ut ut och träna upp konditionen så hoppas jag att dina gräningspass inte löser ut migränanfall.

Anmäl
2014-03-19 20:58 #4 av: jessirene

Jag känner inte igen det trots migrän och att jag äter lchf och tränar. Men det jag tänker på är magnesium eller salt. För det är det vissa som får brist på när de börjar med lchf.

Anmäl
2014-03-19 21:52 #5 av: [bittek]

Jag fick migrän varje gång jag tränade ensam (tung styrketräning). Men när jag tränade med min pt slapp jag besvär. Jag provade allt jag kunde komma på, drack massor av vatten, läste nånstans om att en speciell värktablett (minns ej vilken) skulle fungera förebyggande (ingen nyttig lösning...), jag låg på spikmatta innan och efter träningen, höll igång efter träningen när jag kom hem mm mm. Men inget hjälpte. 

Det som hjälpte var att finslipa tekniken, att jobba rätt med kroppen, samt några besök hos en naprapat som knäckte till mig några gånger!

Tung träning och LCHF funkar ypperligt tillsammans. Lycka till!

Anmäl
2014-03-20 09:32 #6 av: [Jennifer71]

Jag har hört att man lättare får huvudvärk om man ligger högt i blodtryck. En annan tes kan vara andningen, kan det vara så att du håller andan mer när du kommer upp högt i puls?

Anmäl
2014-03-20 09:58 #7 av: opssk

Det är säkert individuellt, man får testa vad som funkar...jag själv har alltid haft problem med träning+migrän kommer ihåg att även som barn fick jag det ibland efter gympalektionen i skolan så då tror jag i alla fall inte jag hade jögt blodtryck...även min dotter har det här men som sagt för oss gäller det att försöka hålla upp kondisen någorlunda så utlöses inte attackerna lika lätt.

Anmäl
2014-03-20 12:46 #8 av: odezza

Jag är en fd migränare, som har blivit så gott som migränfri sedan jag började med LCHF för snart 8 år sedan. Numera bara ett par anfall om året, och då utan huvudvärk, men med andra kroppsliga symptom som illamående och spänning i axlar o nacke... Tidigare hade jag flera anfall i månaden, med huvudvärk.

Jag har börjat träna upp min kondition, och då jag kör ett intervall avbryter jag det då jag känner att huvudvärken börjar bulta i huvudet. Då går det över på några minuter. Intervallen blir längre med tiden, så jag tänker att det får ta den tid det tar att bygga upp konditionen.

Jag kan rekommendera boken LCHF & träning av Jonas Bergqvist.

#1 av UtanAlias

Här finns 19500 medlemmar, varav många har god erfarenhet av LCHF och träning, som kan svara TS. Varifrån har du fått att vi äter halvfabrikat?

"still lost in space and time"

Anmäl
2014-04-09 10:39 #9 av: littleego

Tack för alla fina kommentarer och tips från era erfarenheter. Tränade förra veckan, utan några huvudvärksproblem, men igår hade jag en mycket obehaglig erfarenhet:

Tränade på Friskis & Svettis (Aerobics, sjukt snabbt tempo!! och sedan lite tyngdlyftning i gymmet, fokus på armar, bröst och axlar). Var helt slut efter, vilket kändes ashärligt! Duschade, och åkte sedan hem, vilket tar mig drygt en timme. Väl hemma är jag helt utmattad. Middagen står på bordet (som min fina fästman lagat!) och det är jättegott, men jag blir bara mer och mer illamående och trött. Känns som hjärtat slår snabbt men svagt...Till slut blir jag tvungen att gå och lägga mig. Fryser, och måste få av alla kläder som sitter åt det minsta lilla. Sover en stund (ca 2 timmar) och väcks sedan av fästmannen som undrar hur jag mår, och då mår jag bra igen.

Jag sov dåligt under natten, men mår inte illa längre idag.

Det är så konstigt! Kan det vara så enkelt att jag tog ut mig "för mycket"? Eller har det att göra med att jag inte åt direkt efter träningen? Det sägs ju att det inte är sååå himla viktigt som man tidigare trott. Jag drack GOTT om vatten under och efter träningen, så vätskebrist har jag svårt att tro att det handlar om.

Vill ju gärna kunna fortsätta pusha mig med träningen, men ska det fortsätta vara såhär, då vette fan...

Anmäl
2014-04-10 09:11 #10 av: jessirene

Fick du i dej salt?

Anmäl
2014-04-10 10:39 #11 av: Agnez94

I din presentation TS låter det som det är spänningshuvudvärk du har. Jag har själv det eller rättare sagt får om jag inte stretchar axlar och nacke efter varje träningspass. Så mitt tips är att stretcha nacke och axlar. Det kanske inte hjälper dig hela vägen men det kan göra en stor skillnad. Strålar din smärta ut i käkarna?

Anmäl
2014-04-10 16:00 #12 av: littleego

#10 fick i mig salt när jag kom hem, det var ju först ca 1,5 timme efter träningen... kanske har det med det att göra?

#11 spänningshuvudvärk tror jag definitivt kan delvis förklara huvudvärken. Dock hjälper inte stretching. Jag verkar inte komma åt musklerna ordentligt med bara stretch. jag provade faktiskt att gå till en naprapat när jag hade huvudvärk efter träning senast, och det hjälpte bara ytterst lite...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.