Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Torskleverolja

2014-03-18 22:15 #0 av: Allamanda

Hejsan!

Vad har ni för erfarenheter av fermenterad torskleverolja?

Den är mycket nyttig har jag läst, men jag äter redan omega 3, vitaminer och D-vitamin så det kanske är onödigt?Funderar

men man kanske kan byta ut någotSkämtar

Mvh Allamanda

Anmäl
2014-03-25 21:09 #1 av: Allamanda

Tyst Ingen som gillar torskleverolja här! Ledsen Jag läser en bok som heter Vad vi ska äta! och varför! av Gunnila Blomberg och den är väldigt bra (hittills), hon beskriver bland annat Weston A Price forskning på naturfolk på 30-talet, han var tandläkare och upptäckte att de som åt naturlig mat som människan ätit i alla tider, inte hade problem med tänderna (karies mm) och hade inte problem med sjukdomar som människor i västvärlden hade. Får idé

Jag tänkte att ni intelligenta varelser kanske hade erfarenhet av torskleverolja? Skrattar

Anmäl
2014-03-26 07:10 #2 av: rapu

Jag äter kanadensiska Green Pastures fermenterade torskleverolja faktor X, som alltså förutom torsklevern innehåller smörolja.  Finns att få med smaktillsats eller naturlig. Green Pastures har en europeisk representation, i Holland tror jag, så man får det också här hos oss.

Jag har minskat på omega 3 (får blåmärken), men D3 äter jag 5000 IE per dag.

Anmäl
2014-03-26 22:11 #3 av: Allamanda

Oki! jag visste inte att man kunde få blåmärken av omega 3?

Anmäl
2014-03-27 07:40 #4 av: rapu

Jo, omega 3 gör att blodet koagulerar sämre, därav blåmärkena.

Man skall t.ex dosera noga om man äter blodförtunnande medicin ifall man också skulle vilja äta omega 3.

Anmäl
2014-03-27 21:20 #5 av: Allamanda

Oki do! jag äter omega 3 men tror inte jag fått mer blåmärken än vanligt, jag har en tendens att slå mig lite nu och då nämligen Gapskrattar

Äter du torskleverolja med smaktillsats eller utan? och vad smakar den egentligen?

Anmäl
2014-03-27 21:33 #6 av: Zepp

Torskleverolja med smörolja är det sk Price X-factor. det skall vara smörolja från vårbete!

Han fann nämligen att det gav en del bra hälsofördelar.. nämligen A/D/K2!

Han visste inte om K2.. därav X-factor.. men nu är K2 väldigt på tapeten!

http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/x-factor-is-vitamin-k2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-28 08:13 #7 av: rapu

det smakar fermenterad torsklever...därför har jag valt kanelvarianten

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.