Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm

MSM

2014-03-18 20:47 #0 av: Jarunka

Hur pass rekomenderas MSM som kosttillskott i LCHF dieten?
Finns det någon som använder MSM och i så fall på vilket sett?

Anmäl
2014-03-18 23:36 #1 av: Sindri

Finns en lång tråd om det här

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/518f4a12ce12c4797d00033b-msm-organiskt-svavel-har-nagon-provat

Anmäl
2014-03-19 08:33 #2 av: PeggyD

Jag äter 5-6 kapslar per dag i förhoppning om att bli piggare och bli av med lite celluliter :) Detta har jag bara gjort i några veckor så jag är nybörjare. Anledningen är att jag läst om det här och förstått att det verkar väldigt bra.

Anmäl
2014-03-19 09:02 #3 av: JPA70

Jag har började tre dagar sedan med förhoppning att bli bättre i psoriasisen o äter lchf sedan dryga året tillbaka.

Anmäl
2014-03-19 09:18 #4 av: opssk

Kul att det kommer en ny tråd om MSM den gamla började bli alltför lååång! Jag har börjat med MSM före jul, var lite för modig i början o fick fruktansvärd huvudvärk så jag fick backa i dosen och börja trappa upp den mycket försiktigt. Nu är jag uppe i drygt en matsked /dag tänker att det kanske räcker som dagsdos? Fick mycket utslag i början och det kanske var en utrensningseffekt-förhoppningsvis! Har inte märkt några resultat än men hoppas på att bli av med eksem och få mjuka och fina leder.

Anmäl
2014-03-19 09:51 #5 av: OlgaMaria

#4 Oj, det låter som en väldigt hög dos! 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-03-19 10:23 #6 av: SpurtAnne

Jag tar också en matsked om dagen. Blir jättepigg och slipper knäppningar i lederna.

Anmäl
2014-03-19 14:22 #7 av: opssk

Jag har läst i den andra tråden att många tar mellan 1-3 matskedar / dag!

Anmäl
2014-03-19 19:56 #8 av: BirtheX

Jag har också nyligen startat med msm. Vet inte riktigt vad jag hoppas på. :) Pigghet? Mindre ont av artrosknän kanske? Vad kan jag mer förvänta sig tror ni? Har inga större problem med hårkvalité etc. Magnesium, zink o nyponpulver konsumeras också här. Prövar dyr collagen också :/

Anmäl
2014-03-19 22:23 #9 av: OlgaMaria

Hur påverkar detta magen för er? Kan man ta det mot förstoppning?

Anmäl
2014-03-20 08:15 #10 av: opssk

Känner inget i magen, men om du lider av förstoppning prova magnesium, det brukar sätta fart på systemet...!

Anmäl
2014-03-20 08:28 #11 av: OlgaMaria

#10 Det äter jag redan, plus annat som får systemet att funka för mig, men undrade ändå. :)

Anmäl
2014-03-20 08:29 #12 av: OlgaMaria

Googlade lite och det verkar som att det ska hjälpa mot förstoppning. :)

Anmäl
2014-03-20 08:51 #13 av: wilmavecker

#9 Jag rekommenderar att du även äter probiotika för magen.

Jag äter en blandning varje dag utblandat i vatten som jag kallar för gröna sörjan. Jag tar 1 matsked i ett halvt glas vatten. Den består av MSM, nyponpulver,nässelpulver och probiotika. Borde kanske ta en 1 msk på kvällen också men det glömmer jag oftast bort.

Anmäl
2014-03-20 08:56 #14 av: OlgaMaria

#13 Jag har inga problem med förstoppning nu och jag tar probiotika också. Ställde bara en fråga hur MSM påverkar i detta avseende. ;-)

Anmäl
2014-03-20 19:17 #15 av: Mooniq

jag startade den första tråden som har blivit jättelåååång Glad

Jag har ätit msm sen förra året, maj - och har fått massa positiva resultat. Jag började med msm för att jag är tunnhårig och har stressyndrom i kroppen som gör att jag tappar mycket hår på huvudet under vissa perioder. Håret har börjat växa rejält, slipper knaster i tår, fötter & knän. Slipper gräsallergi, är piggare, har mjukare hud. Msm ökar cirkulationen i huden så har man torr/extrem torr hud är det ett stort plus att prova. Mitt mörkerseende har blivit bättre, under vintern har jag inte haft några problem med att köra bil i mörkret - vilket jag tyckte var jobbigt tidigare då jag ofta blev bländad av mötande trafik.

2 kompisar till mig ger msm till sina hundar som är mjukare i lederna. 

jag äter 1 msk/dag. underhållsdos är ca 1 tsk/dag

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2014-03-21 20:53 #16 av: Jarunka

Och jag startade den andra tråden som håller på att arta sig ..... :-)

Har börjat höja dosen på MSM från 1 tsk till 1 msk per dag. Blandar med en halv C-vitamin brus (500mg) och det blir ganska gott och bra kombo.

Min hund får också varje dag MSM tillsammans med glukosamin för att minska på hans artros problem i armbågar.

Roligt med så många inslag, åsikter och tips.....

Anmäl
2015-03-23 19:17 #17 av: [laloli]

Har använt MSM Alavis i ett halvår cirkus. Ett kilo har kostat runt 450 kr. Var på GeKå i Ullared idag och vad hittade jag där? Jo, MSM. Men det var Trikem vimital MSM för hästar. Nån som vet om det är skillnad på de olika msm-produkterna? Fanns olika vikter och jag köpte ett kilo för 199. Fanns 4 kilo för 670 tror jag det var, men jag vågade inte köpa den stora om det kanske inte går använda den. Men visst gör det väl det? MSM som MSM, eller? Den smakar inte värre än Alavis, tycker jag.

Anmäl
2015-03-24 08:25 #18 av: parsley

Tror att det går utmärkt att använda MSM avsett för djur, även om man är människa. :) Jag köper ofta på djuravdelningen, eftersom det är billigare. Just Ullaredsprodukten känner jag inte till. Äter det främst för att bli piggare och ger även hunden. Har ätit ca 1 år och mådde rejält dåligt av det i början och fick börja med en knivsudd. Nu tar jag ca 1,5 tsk per dag ihop med C-vitamin. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.