Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Medlemmar -

KB's diet-tråd!

2014-03-14 22:47 #0 av: KitoBonito

Hej! Jag tänkte starta upp en egen mat-tråd där jag skriver mina funderingar eller helt enkelt en dags matintag, för att kunna få tips och råd om hur jag bäst får i mig det jag ska till min livsstil. Här dyker förhoppningsvis även upp bilder/beskrivningar på min mat, som kanske kan ge inspiration till andra.

Jag är ny i lchf-svängen och är ganska mycket nybörjare. Jag är smal och är inte ute efter att gå ner i vikt, utan mitt mål är att skippa onödiga kolhydrater och onyttigt socker. Jag vill bli av med det slaviska beroendet till godis och sådant trams! Jag tränar dessutom aktivt och ganska hårt, vilket är min största kamp gällande maten. Jag tränar bara 2-3 gånger i veckan, men 2 timmar per pass. Jag vill dessutom kunna öka min träning till någon dag till i veckan. 

Jag har ännu inte riktigt kommit in i bra matvanor, men de är ändå helt okej tycker jag. Jag började ta bort nästan alla kolhydrater för två veckor sedan och det går bra, från att ha ätit väldigt mycket sådant. Led av utmattningsdeppression ganska hårt förra året på grund av olika skäl och har därför kommit ikapp genom att äta allt, bara jag äter. Nu när jag mår bra, men börjar "mixtra" med maten är jag rädd att det inte ska bli rätt och jag har känt av i framförallt benmusklerna att de inte riktigt återhämtat sig efter träningspassen och med min nya kost (vilket jag tror är avvänjninsperiod och att musklerna behöver lära sig hämta energi från annanstans?). 

Jag tänkte visa er dagens matintag och är beredd på feedback, om någon har tid. :)

Frukost: Två stekta ägg, med rinnig ägg-gula, några skivor ost ovanpå och en skiva kalkon på vardera ägg. Till det drack jag ett glas mjölk (jag vet, jag vet, men mjölk är så GOTT att jag inte riktigt är beredd på att ge upp det). 

Lunch: En normalstor tallrik turkisk yoghurt, 35%:ig grädde, blandade "superbär" som de kallas i affären, krossade linfrön och en annan frö-variant som jag inte minns namnet på, tillsammans med lite honung.

Middag/Kvällsmat: Ungsgrillad hel kyckling (åt kanske motsvarande 1,5 kycklingfile), en dippsås gjord på creme fraishe, fetaost, kokosfett och lite kryddor och en grön sallad på spenat och två andra salladssorter jag tyvärr inte lagt på minnet (suck, haha), champinjoner, groddar, fetaost, olivolja och vinäger. Och ångkokt broccoli till detta. Kyckling utgjorde en fjärdedel, broccoli och sås likaså och salladen två fjärdedelar. 

Idag är inte en träningsdag, annars hade det sett lite annorlunda ut tror jag. Alla dagar ser nog olika ut just nu, när jag tänker efter. 

Ah, detta säger er kanske inte mycket och jag har försökt mig på matkalkulerings-sidor, men jag har verkligen ingen lust till det!  

I alla fall, tanken med tråden är väl att jag ska motiveras och försöka hålla mig på en bra nivå. 

Om jag äter mig mätt och ser till att det finns fett i maten jag äter (och att den är någorlunda varierad) så bör jag vara safe, trots aktiv träning? 

Det enda jag inte vill är att jag ska gå och äta fel så att kroppen bryts ner utan att jag vet om det. :P

Tack till dig som tagit dig ner hit! Vi får se vart min utveckling leder. :)

Anmäl
2014-03-15 15:23 #1 av: Anneli Carlson

De ser ut Som du äter hyfsat. Vill du bli av med söt suget så skulle jag skippa honungen. Allt sött om de är frukt eller honung, vitt socker så skadar de kroppen på samma sätt.Du behöver inte vara rädd att du inte får i dig tillräckligt med kolhydrater eftersom kroppen omvandlar fett till kolhydrater. De viktiga är att du äter tillräckligt med fett. Lycka till!

Anmäl
2014-03-18 11:32 #2 av: KitoBonito

Tack för ditt svar!

Honungen är så pass lite så det verkar inte störa mig. Mitt sockersug är otroligt lågt och det känns helt otroligt på så kort tid! :D Visst, jag gottar till det med mörk choklad och någon frukt på helgen, men det är så lite anser jag.

Däremot är kroppen inte riktigt "med" ännu. Känner att den fortfarande kämpar emot någon förkylning som inte lyckas bryta ut. Vaknar ofta mör i kroppen långt efter träning (tränade senast i lördags och är idag tisdag fortfarande mör) och träningsvärk har inte direkt dykt upp, utan det är den där utmattade känslan, på något sätt.. 

Jag tränar braziliansk jiu-jitsu/submission wrestling och liknande (typ brottning), så jag lyfter inte vikter i en timme, utan min träning innehåller lite av allt, under oftast två timmar. Mina muskler belastas, men inte lika intensivt som vid tyngdlyftning, så jag tycker att de bör återhämta sig lite bättre än så här. Eller är jag fortfarande i en avvänjningsprocess? Får jag i mig för lite fett? Försöker verkligen få i mig så mycket jag kan, inklusive allt annat i lchf-"cirkeln". 

Någon med erfarenhet av avvänjning till lchf i samband med träning som kan hjälpa mig? Tycker det vore konstigt om jag vore ett specialfall. Allt annat känns bra. 

Anmäl
2014-03-18 11:57 #3 av: jiim

Om du är ute sötman av honungen så föreslår jag att du använder sötningsmedel istället. (typ ICA sötströ)

Honungen innehåller MYCKET kolhydrater, även en liten mängd. En matsked är 17gram kolhydrater. Tar du en tredjedel (tesked) så är det 6gram kolhydrater. Väldigt mycket i LCHF-sammangang.

Finns alla anledningar att använda sötningsmedel istället, om du inte medvetet vill ha kolhydraterna :)

Lycka till.

Mvh,

Anmäl
2014-03-18 17:40 #4 av: KitoBonito

Jag är väldigt förtjust i honung (fick nyligen tre stora burkar, haha, och det sägs ju ha antiinflammatoriska egenskaper?). 

Jag är inte nazi-hård med kolhydraterna men det enda jag äter i kolhydrat-väg är grönsaker ovan jord, bär och då mjölk.. Någon gång slinker det in något extra som en mörk choklad och annat smått och gott (på helgen). Kanske kallas det inte lchf då? Men low carbs måste ju innebära lite kolhydrater, men jag kanske ändå äter för mycket av den kvoten? 

Och en sak jag undrat över är om jag "förstör" hela grejen med att få en riktigt bra effekt av min diet, när jag blandar in t.ex. mjölk och honung någon gång om dagen? 

Mitt mål är ju "bara" att vara så hälsosam och bli så "stark" som möjligt, utan skitmat. :)

Anmäl
2014-03-19 08:24 #5 av: jiim

Som alla andra dieter så handlar det om prioriteringar. som riktlinjer för LCHF brukar man säga mindre än 20gram kh är strikt och 20-50gram kh är "liberal". Över detta så är det väl mer åt GI-hållet (tror jag?)

Väljer man att äta ca en matsked honung á 18gram kolhydrater(socker) så är det ju en prioritering man gör, då drar man ju inte på andra saker :) exempelvis äter man 4 tomater färre per dag istället för den dära matskeden honung.
Samma sak med mjölk, 2dl är 10gram kolhydrater(socker). Om man nu tvunget måste ha i sig mjölk så är det ju också en prioritering man får göra :)

För att komma in i fettförbrännings-mode (ketos) krävs det nog en kolhydratsintag på lägre än 50gr/dag skulle jag tro.

Mvh,

Anmäl
2014-03-19 09:31 #6 av: KitoBonito

Ja okej. Men om man inte är ute efter fettförbränning, utan enbart en sund livsstil och där kroppen ska hitta "sin form", är det okej att ligga över 50g kolhydrater om dagen då? Jag troor ju inte jag ligger där, men jag kan ha fel. Jag vill att mina muskler ska kunna fortsätta öka (just nu är de som sagt ganska sega, träningsvärken är utebliven); inte bodybuilding nu, utan bara muskelökning i samband med träning, som det bör. Eftersom jag inte fått någon träningsvärk utan bara trötta muskler blir man ju lite orolig! 

:)

Anmäl
2014-03-19 11:46 #7 av: jiim

Jag skrev nog lite fel, det var inte mening det skulle stå "fettförbrännings-mode" utan "fettdrifts-mode". Dvs att kroppen använder fett som bränsle istället för kolhydrater. Det är det vi kallas för att kroppen är i ketos, och är väl också egentligen där gränsen till LCHF eller icke-LCHF går (?).
Enklast är att räkna hur mycket kolhydrater du äter. Även grönsaker innehåller en del.

Jag tycker man får äta precis som man vill bara man mår bra av det och är medveten om vad man egentligen stoppar i sig. Oavsett vad man kallar dieten så finns det några gemensamma nämnare i samtliga: inget alkohol, inget vitt mjöl, inget socker.

Att undvika pasta,ris,potatis är en riktigt bra början i alla fall.

Kanske blir musklerna piggare med ny kost.

Mvh,

Anmäl
2014-03-21 23:24 #8 av: KitoBonito

Jag håller med dig! Jag börjar bli riktigt bekväm med min diet nu. Känner att jag har koll på vad jag ska äta och det börjar bli relativt enkelt att få i mig fett och en varierande kost, inom lchf/liberal lchf/gi eller vad det nu ska kallas. 

Jag ska anstränga mig någon vecka och kolla lite mer exakt hur pass mycket kolhydrater jag får i mig. Jag är lite av en fuskare, men på en bra nivå, eller vad man ska säga. :P (beror nog heeelt på vem man frågar). 

Idag åt jag

Frukost: En tallrik rysk yoghurt med grädde, "superbär" och toppat med pumpa-, solros-, lin- och physalisfrön (motsvarande mindre än en halv deciliter alla frön tillsammans). Även en stor tesked honung. 

En timme efter drack jag en kopp varm choklad (vatten, grädde, kokosfett en tesked kakao, ett kryddmått vaniljpulver och en tesked honung).

Lunch fram till middag: Åt jag lite cashewnötter som en vän bjöd på.

Middag: Laxfilé med cremefraishe+fetaost-täcke, ångkokt broccoli, blomkål och brysselkål och en sås gjord på cremefraishe, lite grädde, en matsked kokosfett, fetaost och citron. Här utgör grönsakerna halva tallriken och laxfilen och såsen delar på resten, så att säga. 

Någon timme efter middag drack jag samma varma choklad som tidigare. Många på den här sidan håller nog inte med mig angående honungs-intaget, men i min värld låter inte sammanlagda 3 teskedar så mycket. :3 Jag äter inte så var dag (tror jag) och äter dessutom inget i sockerväg annars, mer än en mörk choklad på helgen. 

Jag ska testa dessa "ketobollar" och andra mums-tips för att få i sig fett och lite gott på samma gång. ÄLSKAR att det finns så mycket alternativ i den här kosten ändå! Det trodde jag inte när jag började.

Anmäl
2014-03-21 23:26 #9 av: KitoBonito

Har dock känt då och då att jag är hungrig på natten/tidigt på morgonen. Ska jag äta något fett ännu senare på kvällen? Vanligtvis äter jag min sista måltid runt 17-18 tiden. Lite tidigt kanske. Tänker man efter är det en hel del timmar till nästa morgon. Jag kanske får hitta på kvällssnacks. Men ibland känns det verkligen som att man äter hela tiden. :P

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.