Annons:
Etikettövrigt
Läst 7782 ggr
LinaLj
3/13/14, 3:26 PM

Har provat fett-kaffe

Ja jag har läst så mycket om det här inne så idag var jag tvungen att prova. Jag är hopplös på att äta frukost, har aldrig någon aptit vid den tiden på dygnet. Brukar därför "fuska" och blir i stället vrålhungrig vid 10 tiden.

Så idag drack jag en fett-kaffe till frukost (2dl kaffe, drygt 2 msk smör och en skvätt grädde). Det var väldigt gott vilket fler än jag tyckte. Fick slåss mot ena katten som absolut ville ha han med.

Framför allt så blev jag inte alls hungrig och det var lätt att få i sig på morgonen. Så det verkar som en toppen lösning för min del. I morgon ska jag prova att göra den med kakao och lite sötningsmedel och varm vatten.

Annons:
Lchfman
3/13/14, 3:55 PM
#1

Jag kör 3-4dl kaffe och 30g smör + 30g kokosfett.

Mums, och mättande.

Det rockar.

LinaLj
3/13/14, 4:04 PM
#2

#1 Det gör det verkligen, även om jag skippar kokosfettet. Alltid kul när man hittar något nytt som funkar.

opssk
3/13/14, 4:45 PM
#3

Du kan skippa gräddet så sparar du lite kolisar det blir gott ändå! Det är min standardfrukost nuförtiden kan inte tänka mig leva utan fettkaffe ;)

Siggebus
3/13/14, 10:19 PM
#4

Jag kör ungefär som du - en mugg kaffe (ca 2 dl) med ca 2 matskedar smör samt en skvätt vispgrädde. Dock har jag två sucketter i också - såååå gott!
Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen så detta är perfekt - känns lent och mjukt i magen och sedan är det lagom för mig att äta vid lunch 🙂
Kokosfett gillar jag inte så det skippar jag.

LinaLj
3/13/14, 10:33 PM
#5

#3 Eftersom jag inte helt utesluter kolhydrater ur min kost så bekymrar min grädde mig inte. Den är bra för att höja fetthalten lite eftersom kokosfett inte kommer innanför dörren här 🙂

jessirene
3/14/14, 4:59 AM
#6

Dricker just nu kaffe med kokosfett. Så har jag fått i mej dagens dos redan på morgonen. Lycka till med din nya vana!

Annons:
asta56
3/14/14, 8:12 AM
#7

Kokosfettet i kaffet är ingen rolig grej dvs jag tycker det smakar apa rent ut sagt. Smör är bättre och lite grädde. Sen ska man ju avhålla sig från sötningsmedel men för min del har jag svårt att dricka kaffe utan sötningsmedel - tycker det smakar beskt om jag inte har hermesetas i.

Det ska ju inte vara bra för viktminskningen att använda sötningsmedel och kanske är det därför som jag inte går ner mer. Har gått ner 20 kg gått och väl men står stilla nu sen 2 år tillbaka på exakt samma vikt trots att jag håller mig på under 20 kolhydrater per dag och t o m börjat ut och gå mellan 1-1,5 timme per dag i rask takt. Inte går jag ned nånting. Å andra sidan går jag ju inte upp heller. Skulle behöva gå ner 5 kg till.

Nån som har nåt tips. Iofs så äter jag sedan 1,5 mån nu kortison 15 mg per dag som jag måste men ska ner till 2,5 mg per dag om nån vecka. Men även innan det så gick jag inte ner. Troligen går man väl inte ner så länge man käkar kortisonet men promenaderna är nytt och de gör jag varje dag så jag håller nog viktuppgången stången i alla fall hoppas jag.

KentP
3/14/14, 8:18 AM
#8

Jag körde bara kaffe, smör o kokosfett. Bara rörde runt efter det hade smält - okey . Men efter ett par dagar så låg stavmixer framme , jag provar den. Hade ju läst att många gjorde dylikt. Vart ett helt annat kaffe . Mycket godare, rekommenderas starkt men använd en stavmixer o mixerskål som tål värme. Läste att folk köpte för billiga grejor o dom slutade att fungera.

LinaLj
3/14/14, 8:26 AM
#9

#8 Jag har inte provat att bara röra om. Men med stavmixern blir det ju väldigt fluffigt och lent.

Margareta
3/14/14, 9:23 AM
#10

Har man problem med viktminskningen skulle jag skippa grädden. Det hindrar många.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Suzanne56
3/14/14, 9:36 AM
#11

Jag har kokosmjölk i mitt kaffe, tillsammans med smör. Dessutom har även jag lite sötningsmedel i, bara tillräckligt för att ta bort beskan ur kaffet. Bästa stunden på dagen!

Anneli Carlson
3/14/14, 10:47 AM
#12

Jag gör fettkaffe el te med smaklöst kokosfett ( eftersom kokos smaken är vidrig ),finns att köpa på nätet. Häller i lite vätska med fett och använder en lattevisp häller sen på lite mer kaffe och vispar försiktigt. Då funkar fettet som grädde så man behöver inte grädde också. ;-)

LinaLj
3/14/14, 10:58 AM
#13

#12 Jag oroar mig inte så mycket för grädden och eftersom jag inte använder kokosfett så är den en bra substitut i kombination med smör. Själv tycker jag att en skvätt (kanske 1 msk) grädde gör hela skillnaden.

Annons:
Siggebus
3/14/14, 12:40 PM
#14

Jag håller med Margareta till viss del - har man problem med viktnedgång kan man prova om det har med grädden att göra.
Men det handlar även om hur mycket grädde man använder totalt sett, i matlagningen, hur många kaffekoppar om dagen man dricker etc 🙂
Jag använder inte så ofta grädde eller liknande i matlagningen men i mitt kaffe vill jag ha det och jag klarar det bra - har gått ner 45 kg och nått mitt mål.
#13
Håller med dig, gräddsmaken i kaffet gör hela skillnaden! 😃
 Men som sagt - man får anpassa efter hur ens egen kropp reagerar.

Lchfman
3/14/14, 1:03 PM
#15

Bara det, tar jag bort grädde och rysk yogurt, då kan man lika gärna skita i att köra LCHF.

Nån jä¤%#" måtta får det vara :)

Margareta
3/15/14, 12:12 PM
#16

#15 precis så har jag resonerat i 8 år med LCHF. Jag gör så stora uppoffringar att den lilla grädde jag använde i kaffet plus lite ost som plockmat ville jag ha kvar. En halv-1 dl max totalt per dygn. Nu har jag tagit bort nästan alla mjölkprodukter (äter smör) och gått ner 12kg sen maj 2013, så för mig var det i alla fall en del av problematiken. Vi är alla olika och kan inte kopiera någon annans metod som om den skulle vara exakt. Var och en måste testa själv vad som fungerar och är man inte beredd att testa har man själv valt och får acceptera utfallet. Jag valde efter 8 år bort det som var min livskvalitet, grädde i kaffet och en ostbit framför tv:n och fick för stora byxor. Det är en annan livskvalitet. Kaffe med smör och kokosfett eller vanligt svart är min lösning. Vi har bytt vanligt bryggkaffe till KRAV, organic fairtrade i hela bönor som vi maler själva. Dyrare, men supergott och magen mår så mycket bättre. Det är hur gott som helst svart och jag vill inte längre förstöra det med grädde/mjölk efter ungefär 40 års krav/vana.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Siggebus
3/15/14, 4:59 PM
#17

#16

Oh vad roligt att du har hittat en av "nycklarna" till din viktnedgång!! 🙂
Jag vet att du har kämpat länge med din kropp som inte riktigt ville som du - underbart!
Jag håller absolut med dig om att vi alla är olika och hade min viktnedgång hängt på grädden så hade jag definitivt skippat det för alltid!

Margareta
3/15/14, 5:39 PM
#18

#17 tack Siggebus, jo det känns kul men också viktigare än någonsin att inte sprida generella lösningar till andra. Var och en får utgå från sina förutsättningar. Jag kunde aldrig drömma om att så lite grädde/ost jag använt skulle spela roll. Tack vare ketonmätningen jag började med 2012 lärde jag mig "fällor och fel" och där var detta en nyckel.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LinaLj
3/15/14, 7:33 PM
#19

Jag tror också det handlar om hur fort man vill gå ner i vikt. Jag är inte strikt LCHF, tillåter lite kolhydrater i min kost om än väldigt lite. Jag har en stabil viktnedgång på ca 0,5-1 kg per vecka. Det är perfekt för mig, jag började på lite drygt 100kg och är nu ner vid 87kg. Optimalt borde jag nog ligga på 75 skulle jag tro.

Men jag har inget behov av att komma dit snabbt eller ens ända fram. Jag är väldigt nöjd med vad jag gör och det är viktigare för mig att jag kan leva och äta på ett sätt som jag kan tänka mig att leva med i flera år framöver.

Men vore jag mer otålig av mig och verkligen ville nå min optimala vikt på ett effektivare sätt så skulle jag ta bort alla kolhydrater och skippa saker som grädde i maten. Men det intresserar mig inte det minsta.

Kajak11
3/16/14, 1:27 AM
#20

Alltså Margareta du äter inte ost ich grädde alls mer? Grattis med viktnergången. Jag har i stort sett skippat mjölken. Använder grädde i maten men äter ost i helgen. Joghurt gir vikt uppgång nu…det gjirde det knte i början för 2 år sedan. På sistone haft tröbbel med magen. Kanske bara smör kvar i maten? Ibland strular magen på kokosfett… ibland inte. Ja på semestern hade jag lite kaffe latte men är det typiskt att magen blir mer känslig (mycket lös)när man har ätit rimlig "strikt" länga..alltså inte socker och stivelse? Äter ovanjordsgrönsakor var dag…

Annons:
Margareta
3/16/14, 3:41 PM
#21

Jag kunde gå ner i vikt på mejerivarorna i början så jag misstänkte aldrig dem. Nu äter jag bara lite fårost och möjligen någon bit fransk brie på opastöriserad mjölk. Smör fungerar som vanligt. Det äter jag mycket av.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

cherra
3/16/14, 4:09 PM
#22

Margareta, var hittar du ekologiska fairtrade kaffebönor? Konsum här hemma sålde förut men nu hittar jag bara espresso-bönor. Eller du kör kanske espressobönor. Har inte riktigt förstått skillnaden :-). Vi är typiska mellanrostkaffedrickare och jag är rädd att espressobönorna ska bli för "svarta".

Margareta
3/16/14, 4:26 PM
#23

Nej jag kör inte Espresso av samma orsak. Vi är mellanrostare. Köpte Espresso en gång och de var svårdoserade. Jag köper på ICA här hemma, på COOP och de allra bästa direkt av Jonas Bergqvist när jag kommer åt. Han importerar Dave Aspreys BULLETPROOF-bönor som framtagits just för fettkaffet.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Emma Li
3/19/14, 12:44 AM
#24

Tack för rådet att mixa kaffet med fettet. Jag gjorde det inte fullt ut, men bara att köra med Ikeas lilla lattevisp efter att kokosfettet hade smält ledde till en lätt emulsifiering som gav lite krämigare känsla. 👍

LinaLj
3/19/14, 7:39 AM
#25

Jag har nu hittat mitt favorit recept, riktigt godiskaffe precis som jag gillar.

Ca 2,5 dl kaffe (jag använder franskrostade bönor men det funkar säkert med vilka som helst), 1 tsk kakao, en skvätt grädde (ca 1msk), 2 msk smör och lite sötningsmedel. Allt mixas och sedan strör man över lite kanel. Påminner väldigt mycket om min favorit moccalatte.

eljope
3/19/14, 10:55 AM
#26

Jag kör 1-2 ägg, en sked kokosfett och en sked smör samt lite kardemumma, i  med bryggkaffe och mixa 30 sekunder. Blir skummigt och jättegott!

Svenne123
3/19/14, 11:13 AM
#27

Kaffe är smutsigt. Själv dricker jag en till två deciliter solrosolja varje morgon. Blanda med råchoklad och lite för mycket vaniljpulver så blir det mumsigt!

Annons:
LinaLj
3/19/14, 11:30 AM
#28

#27 Vad är det som gör kaffe smutsigt?

Svenne123
3/19/14, 11:32 AM
#29

att det är rostade bönor. som att dricka stekytan på en gjutjärnspanna

LinaLj
3/19/14, 11:37 AM
#30

#29 Jag ser inte att det skulle vara värre med kaffebönor än med den där söndagssteken jag steker i min stekgryta i så fall. Vill man kan man ju köpa orostade bönor och rosta själv.

Svenne123
3/19/14, 11:46 AM
#31

är nog inte så farligt, jag tippar på att i princip allt kommer ut ur det bakre hålet

aktagrottman
3/19/14, 9:49 PM
#32

#Svenne kakao är inte så mumma det heller det ligger och torkar på vägkanter världen över innan det skeppas vidare.
På samma vägkanter som bilar sprider avgaser.
Jummy

Svenne123
3/19/14, 10:13 PM
#33

möjligt att det händer men jag äter knappast mycket kakaopulver till skillnad mot vad jag förr kunde hinka i mig kaffe. Upp till 8 koppar per dag var ingen ovanlighet. Det blir väl drygt decilitern rent kaffepulver.

opssk
3/20/14, 7:45 AM
#34

Jag tycker att du svenne 123 ska ge dig!!! Du är bara ute för att håna oss på den här siten!!, du måste ha ett tråkigt liv som måste komma in här och skriva dina dumma kommentarer om saker du inte verkar veta någonting om men du är nog kolhydratsdriven och då blir man dum i hela huvxxxxx! Ni som inte sett det förr, han skriver i flera trådar om att vi äter för mycket animalier och här att han dricker 2dl olja till frulle, skulle inte tro det….

Annons:
eljope
3/20/14, 7:50 AM
#35

#34 Bara ignorera honom, enda sättet! Annars ger vi honom exakt det han vill…

Margareta
3/20/14, 8:06 AM
#36

#3 5 Svenne123 har fått PM där jag förklarat skrivreglerna på Kolhydrater iFokus. Dvs att Kolhydrater iFokus är en Frizon där det inte är tillåtet att ifrågasätta nyttan av kolhydratreducerad kost. Har man valt att skriva här har man enligt skrivreglerna accepterat grundförutsättningarna för den här kosten. Allt annat accepteras ej och varning utdelas. Vi som varit med länge orkar inte ta de grunddiskussionerna om och om igen och därför startade jag 2006 ett eget forum för oss, där vi redan i grundförutsättningarna för forumet uppgett att vi vill vara i fred med våra åsikter om vad som är bra för hälsan. Det är däremot tillåtet att ställa frågor på ett artigt sätt och fråga varför vi gör som vi gör. Vi är oftast väldigt snälla och tålmodiga och ställer upp och svarar. Hälsningar Margareta i egenskap av sajtvärd

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

aktagrottman
3/20/14, 8:14 AM
#37

#34 Svenne 123 är så nära vegan man kan komma.
Det är bara att ignorera.
Alla tror sig kunna frälsa världen.

Upp till toppen
Annons: