Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Ätstörning, överätning..igen

2014-03-12 14:08 #0 av: Hungerflickan

Har fastnat i gamla banor nu igen. Överäter, övertränar+fastar. Överäter igen. Delvis lchfmat. Men även onyttig mat. Fett och kolhydrater. Glass och grädde. Kött och pommes. Bröd och smör.

Jag ser hur kroppen sväller upp och känner hur orken blir sämre, hur blodsockret skjuter i höjden (diabetes1) och hur illa allt är.

Hur är det egentligen att kombinera kolhydrater och fett? Är det sämre än att bara äta kolhydrater? För blodsockret är det ju bättre med kombinationen, men jag tänker för allmänhälsan/vikten.

Jag behöver höra hur dåligt detta är, hur som helst. Har ingen vidare motivation nu trots att jag vet att jag lever farligt. Är förmodligen uppe i långt över 100 g kolhydrater om dagen nu. Det spelar ingen roll att jag bara väger 50 kg. Mår inte bra.

Anmäl
2014-03-12 16:09 #1 av: odjuren

Mår du inte bra av maten du äter bör du ändra, vet själv att de är svårt som fan. Men tänk efter på vad du mår bäst av för mat, både för din diabetes och för din ätstörning (både överätning och fasta)!

Oavsett vad du mår bäst av så ska du köra på den maten, man ska ALDRIG må dåligt över den mat man äter

Anmäl
2014-03-12 16:18 #2 av: Hungerflickan

Grejen är den att kombinationen kolhydrater+fett ger sån jääkla kick. Det är därför det är så lätt att drabbas av återfall och svårt att bryta när man väl drabbats. 

Mår egentligen sämst psykiskt efteråt pga misslyckandet.. 

Och att passera två mataffärer när man är på väg hem från gymet är ingen höjdare.

Som sagt, jag behöver höra att det är skadligt att äta kolhydrater och fett i kombination. För jag vet nånstans att det inte är bra och att det är fettbildande som satan. Men är inte tillräckligt motiverad ändå. :I

Anmäl
2014-03-12 18:43 #3 av: odjuren

De ÄR skadligt!! Annars hade ju chips varit de bästa att äta och man hade INTE blivit tjock av de ;-)
Kolla min tråd 'Odjuren tillbaka på banan' på den ena delen av bilden åt jag MASSOR av chips, inte ser jag frisk ut och jag mådde varken bra fysiskt eller psykiskt!!

Anmäl
2014-03-12 21:30 #4 av: nyttiga_jag

Gå till någon och bena ut varför du agerar som du gör! Det är enda sättet att bli fri från detta tvång!

Mitt tips är Vård Centralen om du har förtroende för dem, annars finns det de som jobbar med det, men tar betalt. Mitt tips där, kan vara Mia Ånemyr, www.levdittliv.se

Anmäl
2014-03-13 00:52 #5 av: Hungerflickan

Men hur är det skadligt? Skriver i en annan tråd om att mitt kolesterol är farligt högt. Kan detta ätande påverka det negativt?

Jag vet varför jag gör som jag gör. Dels är det ett kemiskt beroende som alltid funnits där. När jag var liten köpte jag godis i smyg, kunde äta 8 rostade mackor med smör och hallonmarmelad, 10 pannkakor med sylt och grädde. Det har alltid funnits där. Men då mådde jag bra psykiskt. Sportade mycket och var ett glatt  barn med många vänner.

Sen kom tonåren och ensamheten. Har egentligen känt mig ensam sen dess. Även om det mest varit en känsla och inte ett faktum. Och när jag känner denna tomhet så fyller jag den med onyttig mat trots att det skadar kroppen. Antar att det är som med droger. Man vet att det är skadlig och leder till döden på sikt och ändå kan man inte ta sig ur det.

Har väl klarat mig bra i perioder och endast överätit lchf.mat, eller alternativt ätit lagom till och med. Men sen kommer bakslagen..

Hoppas att vårsolen ska pigga upp och återställa måendet nu iallafall.

L

Anmäl
2014-03-13 07:21 #6 av: zuperzero

Jag har också överätit i perioder. Värst var det i 15-årsåldern när jag mådde skit och självkänslan var i botten. Sedan blev det mindre och mindre och jag gjorde inte alls det på några år. Jag åt säkert mycket godis då och då, men jag mådde aldrig dåligt över det på samma sätt och jag blev inte så okontrollerad o desperat efter att äta.
När jag mår bra äter jag bättre, så enkelt är det. Det låter som att du är lite som mig.

I slutet på förra sommaren började det komma såna här perioder igen, och de kom med jämna mellanrum och jag mådde skit över det. Sen började jag med lchf. Lchf harbblivit lite av min räddning. Jag kan äta mer än jag behöver någon gång ibland men jag ballar inte ur på samma sätt och suget kommer mer sällan.

Jag tror att vissa inte tål mycket kolhydrater. Även när jag åt så kallade "nyttiga" kolhydrater hade jag ständigt ett sug efter mer/annat. De triggar igång sug och hjärnan ballar ur.

Det som är så dåligt med att kombinera mycket kolhydrater med mycket fett är att kroppen alltid förbränner kolhydraterna först, och vid energiöverskott förbränns helt enkelt aldrig fettet, och det är väl först då fett är farligt! Så det är inte konstigt att man i kolhydratsdieter rekommenderas att äta lite fett eftersom att fettet kanske aldrig förbränns annars och ger höga blodfetter och kolesterolvärden.

Mitt tips (som ofta funkar någorlunda på mig själv):
Fundera över vad som får dig att må dåligt och känna som du gör - som i sin tur resulterar i överätning. Du kanske känner att du inte duger. Varför??? Kan du sjäkv göra nåt åt det? Eller få dig att tänka annorlunda?
Skulle en bra kost ge dig bättre självkänsla? Försök då äta som du önskar att du gjorde. Berätta gärna för någon närstående hur du känner. Ibland räcker vetskapen att någon annan vet och förstår dig för att kunna ändra ditt beteende.

Hoppas att det löser sig! :)

Anmäl
2014-03-13 09:04 #7 av: Layza

Fy så jobbigt!

Du har fått många bra tips här ovanför. Jag kommer med tipset att du ska byta namn. Hungerflickan står för det du vill komma bort ifrån. Kan du hitta ett lämpligare att identifiera dig med, som symboliserar ett för dig positivt mål.

Lycka till!

Anmäl
2014-03-13 10:06 #8 av: Anelis

Usch, jobbigt.

Jag överäter också, periodvis. En riktig periodare. Är det så för dig också? Efter en överätarperiod går det hur bra som helst, jag är lugn äter jättebra och sneglar inte ens åt det onyttiga. Men efter en längre eller kortare tid verkar det som om kroppen bara behöver en liten motgång eller inte ens det, en motgångstanke bara räcker så är man där igen. Jag känner så väl igen mig. Att gå förbi två affärer...omöjligt i den fasen när sinnet är vidöppet för krämbullar, semlor, godis, vetebröd...allt med kolhydrater och fett. Som sagt. Hårdbröd med smör. Ja, allt går ner, finns det inte hemma kan man röra ihop något.

Men visst hjälper LCHF så perioderna blir kortare och tiden emellan längre?

En sak jag läste idag kommer att hjälpa mig, kanske du också kan få lite stöd? Du vill ju ha fakta som stödjer att man inte ska blanda kolhydrater och fett och du har fått mycket bra inlägg tidigare. Här är en spik till i kolhydrat-fett-kistan:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bukfetma-okar-risken-att-do-i-fortid/

Inte för att fakta stoppar när man står och tittar in i kylskåpet men det kan kanske förlänga tiden emellan avstegen. Vi får stötta varandra.

Som sagt, lycka till!

Anmäl
2014-03-13 11:23 #9 av: Anneli Carlson

Läs britten Jonsson sockerbomben i din hjärna. Så förstår du varför de blir så här. Du är vad man kallar sockerkänslig. Lycka till!

Anmäl
2014-03-13 11:50 #10 av: [Oceansoul]

5#

Kan inte annat än att få tårarna i ögonen när jag läser det här. För jag känner igen mig. Jag hade problem med hetsätande i högstadiet eftersom att jag mådde så otroligt dåligt psykiskt och vägde nästan 80 kg till min korta längd. Jag skämdes så oerhört men kände samtidigt att mitt beteende inte var något jag ville dras med så jag började fokusera på det jag mådde bra av dvs träning, mina få vänner jag hade, resa och umgås med familjen. Jag gick ner också till normalvikt men när pressen som jag hade haft på mig innan att vara duglig slog till igen så tappade jag istället aptiten helt och började dricka massor av alkohol varje helg samtidigt som jag satsade på studierna. Livet handlade om att känna mig duglig och så länge jag inte var lämnad ensam så trodde jag att jag hade det bra. 

Just ifrån det du skrev så låter det som att något annat är problemet än just maten och det är så det var i mitt fall också, även om du kanske inte mår som du gör då så är dysfunktionella  beteenden svåra att bli av med när man väl vant sig vid det.

Jag mår bara bra idag och sedan 5 år tillbaka så det går alltid att få en lösning om man vet hur man ska tacklas med det. 

Anmäl
2014-03-13 13:06 #11 av: Hungerflickan

OJ tack för alla fina svar och stöttning! Ska svara 

#6 Ja jag har alltid känt att jag inte duger. Har ett bra självförtroende i perioder och är en typisk "kicksökare". Har t.ex stått mycket på scen och alltid känt att jag måste prestera för att duga. 

Men det du skrev om att kroppen bränner kolhydraterna först och fettet sist fick mig att inse att jag kommer att bli överviktig om jag fortsätter såhär. Oavett hur mycket jag tränar.

#7 Ja jag vet, hungern är en matmissbrukares värsta fiende. Kanske borde hitta ett bättre namn, haha.

#8 Jag är också periodare! Det är precis som om kroppen plötsligt bestämmer sig för att det är svälttider på gång och att den måste ha all energi den bara vill komma åt.. eller nått. 

Jag tror  även att brist på vissa vitaminer kan spela in. Ibland blir jag t.ex sugen på allt som har med potatis att göra, och potatis (i ren form) innehåller ju trots allt de flesta näringsämnen vi behöver..kanske är kroppens sätt att signalera vitaminbrist. Sen är det ju oftast potatis i form av chips, pommes osv som är mest lockandeOskyldig

Tack för länken och lycka till du med!

#9 Har kollat på hennes föredrag flera gånger faktiskt (finns på youtube). Väldigt intressant. Kanske är dags att kolla igen!

# 10 Och jag har också haft perioder där jag drunknat i alkohol (vilket folk inte kan fatta eftersom jag alltid varit en lydig, duktig, presterande tjej).  Just nu är jag därför nykterist och ser ingen anledning av alkohol. Men detta är ju ett bra exempel på att ett beroende kan bytas av ett annat och att det verkligen är en medfödd sjukdom! 

Mina problem började föresten också på högstadiet. Men då handlade allt om perfektion och anorexi, vilket då var problemet. Mådde ioförsig bättre då än nu men det var väl för att alla känslor försvann..

Vet inte vad som är värst. Men som du säger så är det inte maten som egentligen är problemet. Det är nog mest tomhet och ensamhet.

Men nu ska jag sätta mig och sola på balkongen och tänka över mina hyss, hehe. 

Blev ett långt svar. Men tack alla än en gång!

Anmäl
2014-03-13 13:08 #12 av: Hungerflickan

Ska svara så bra jag kan men det blir nog ganska kortfattat* skulle det stå högt upp!

Anmäl
2014-03-14 13:42 #13 av: Hungerflickan

Nu börjar det stabilisera sig igen! Skrattar

Jag har sagt det förut och säger det igen: LCHF är det enda som funkar i längden.

Sen får vi se hur länge det håller denna gång. Första steget blir att inte köpa hem en massa skit som skadar kroppen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.