Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5950 ggr
Malinochclaes
2014-03-11 21:29

Energiprocent fett 90 %

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag provade minmat.net för skojs skull och försökte minnas vad jag ätit under dagen. Jag fick 3 e% kolisar, 7 e% protein och 90 e% fett. Är det lämplig lchf-kost, tycker ni? En dag är ju visserligen bara en ögonblicksbild men jag tror ändå att denna dag är hyfsat representativ för andra dagar. Jag tar rejält med smör och kokosfett i kaffet på morgonen. Samt smör på maten. Grönsaker av olika slag. Om jag "lyxar till det" så blir det bär med vispad grädde eller nötter/mandel eller 86% mörk choklad. En sådan dag blir fördelningen naturligtvis annorlunda. Detta visar en vanlig dag. Jag blev överraskad av fördelningen. Hur säger "reglerna" att fördelningen bör vara för hyfsat strikt LCHF? Någon som vet? Äter jag för lite protein? Jag är nöjd under dagen och känner inget speciellt sug efter mer mat. Jag väger ca. 60 kg, kanske 62 och är nöjd med det. Jag har ätit LCHF sedan våren 2009 men aldrig mätt och räknat på maten jag äter.

Annons:
Zepp
2014-03-11 21:42
#1

Väldigt lite protein.. vad skall du behålla dina muskler med?

Grejen är att ju mer fett man äter, ju mer måste man tänka på all annan näring.

Om jag räknat rätt så äter du 40 gram protein.. det verkar vara i minsta laget.. dubbla det.. är mitt tips.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyttiga_jag
2014-03-11 21:51
#2

Väldigt lite MAT!

Skippa lite grädde och fett och ät proteiner, dvs kött, fågel, fisk, ägg, eller bönor!

LCHF betyder inte att man ska vräka i sig smör och grädde utan att äta mat som INTE är light produkter utan som är lite fetare.

hemul
2014-03-12 00:09
#3

Hur kan ni veta det där? Malinochclaes skriver ju inte vad hen äter, mer än det som är extra när det ska lyxas och att hen tar grönsaker till maten och fett i kaffet. Inte heller hur mycket protein hen äter eller hur stort det totala energiintaget är så man kan räkna ut det själv. Men OK, är inte det totala intaget väldigt stort så är proteinintaget lågt, det kan jag hålla med om.😛

Lurtz
2014-03-12 00:35
#4

#3

Det går faktiskt att räkna ut det totala energiintaget. Man kan se på bilden att h*n ätit 231 gram fett, fett innehåller 9 kcal per gram, det innebär alltså 2084 kalorier från fett. Om fettet står för 90 E% av dagens intag blir det alltså så att 2084 kcal är 90% av dagens energiintag, vilket innebär att proteinerna+kolhydraterna för dagen blir resterande 10%, alltså 231 kcal. Det ser ut som att kolhydraterna är på 17 gram, alltså 68 kcal, som innebär att resterande 167 kcal är protein, vilket innebär lite drygt 40 gram.

hemul
2014-03-12 02:54
#5

Ah, såg inte filen. Kommer det inte mer därnedanför är ju 2 ägg och 120 g skinka inte mycket till proteinmat på hela dagen, det håller jag fullständigt med om.

Malinochclaes
2014-03-13 08:11
#6

Ok. Mer protein alltså. Men ska jag samtidigt dra ner på fettet? Eller blir det automatiskt bättre fördelning bara genom att öka på proteinet? Jag kanske MÅSTE minska fettet för att få mer aptit att äta protein. Som det är nu så är jag ju nöjd med det jag äter. Att tvinga sig att äta när jag inte är sugen är inte kul. Samtidigt märker jag att om jag inte ätit så mycket fett som jag brukar så blir det svårare att koncentrera mig på studierna. Jag tror att hjärnan gör av med mycket fett när jag studerar. Framför allt matematiken är krävande, rent energimässigt. Dessutom så är dessa mängder ju uppskattade. (Hur mycket väger en smörklick eller en portion strimlad skinka?) Jag ska nog väga allt under några dagar för att få korrekta värden. Jag har ett ganska stillasittande liv eftersom jag studerar. Lite cykling och promenader på fritiden och när jag ska handla och gå till tåget mm. Men ingen styrketräning e.dyl.

Annons:
Zepp
2014-03-13 09:40
#7

Mnjea.. du är väl frisk.. tänk på att få upp proteinet.. variera dina grönsaker för vattenlösliga vitaminer och ät fett till mättnad/ohunger!

Om man säger som så.. äter man mer av något så brukar man som regel äta mindre av något annat.. det brukar fungera per automatik för de flesta.

Att logga någon dag då och då är väl intressant ioförsej.

Kul att veta vad man faktist äter.. kan oxå användas för att få ideer om man skulle behöva ändra på något.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Malinochclaes
2014-03-15 18:22
#8

Till #7: Ja jag är frisk. Det var bara av nyfikenhet jag kollade min mat. Jag äter olika grönsaker, broccoli, blomkål, paprika, tomat, osv. Jag kan väl göra äggmjölk till frukosten så blir det mer protein. Bara en liten smörklick för smaken. Egentligen är jag inte orolig, kroppen signalerar ju det den behöver. I alla fall om man är frisk. Tack till er alla för er feedback!

hemul
2014-03-15 18:53
#9

Hela ägg innehåller nästan 65 E% fett så det sänker inte fettandelen särkilt mycket. Om vi säger att du vill höja proteinintaget med 30 g så måste du äta 4½ stora frukostägg. Det är effektivare med något med högre andel protein i förhållande till fett, som kött.

nyttiga_jag
2014-03-15 21:42
#10

Lättaste sättet att öka proteinintaget är faktiskt att ta en proteindrink som innehåller 80-90% protein.

För skojs skull kollade jagproteininnehåll:

ägg 13g protein, 11g fett

fläskkarre 18g protein, 11 g fett

fläskfile 21g protein, 3 g fett

Det handlar om att lära sig hur och vad man ska/kan äta och lära sig tyda innehållet i det man äter och varför man väljer att äta A eller B i olika val :-)

Malinochclaes
2014-03-16 20:59
#11

Till #9:

Jag har faktiskt också tänkt tanken proteinpulver. Jag har sett att det finns på LCHF-butiken. Utan tillsatser. Med proteinpulver så får jag i mig mer protein utan att det känns som jag äter. Det låter som att jag ogillar att äta men jag är helt enkelt inte mer hungrig för mer mat.

hemul
2014-03-17 02:04
#12

Men herregud, ät mindre fett så orkar du ju mer protein!

nyttiga_jag
2014-03-17 10:25
#13

#11

Detta köper jag:

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Isolat/Body-Science-Whey-Isolate.html

Där köper jag också omega 3 och D-vitamin till vettiga priser.

Annons:
nyborjare08
2014-03-17 13:05
#14

Proteinpulver?? Det är väl alltid bättre att äta proteinet i dess naturliga form, dvs i form av kött/fisk/fågel/ägg.

 

 

hemul
2014-03-17 17:36
#15

Du skojar? Äta vanlig mat? Det kan väl aldrig vara bra? 😛

Tänk på vad du kan råka få i dig! En massa näringsämnen som man inte har full kontroll över som säkert saknas i pulvret. Nä, bättre att ta det säkra för det osäkra. 😮

Krobb
2014-03-17 18:13
#16

#13: Den är fin men lite tråkig innehållsförteckning, hade velat se en naturell variant utan aspartam och annat bråte! Häver i mig en shake på ett några sekunder så någon smak spelar ingen större roll.

Upp till toppen
Annons: