Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Går inte ner i vikt, effektivisera?

2014-03-11 14:56 #0 av: zuperzero

Hallå.

Jag har kört lchf i 5-6 veckor någonting och det har inte hänt något med vikten. Jag vet att man inte ska ha bråttom, men det vore kul att se något resultat. Mår bra av lchf så jag känner inte för att byta dietform. Några tips?

Anmäl
2014-03-11 16:47 #1 av: Halvdansken

vad är din utgångspunkt? Alltså vikten nu?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2014-03-11 16:51 #2 av: Chilizera

Jag skulle starta med att kolla kolhydratinnehållet noggrannare och räkna på mängder för att se om det kan vara boven, du kanske ligger på för hög nivå?

Om du redan ligger på låg nivå så brukar ett annat tips vara att minska på mejeriprodukterna, det bromsar ibland viktnedgången för en del.

Anmäl
2014-03-11 18:26 #3 av: zuperzero

Jag väger ca 65 kg, är 163 lång.

Jag tränar mycket och vill därför inte köra alltför strikt LCHF. Jag äter nog inte så värst många gram kolhydrater per dag i alla fall, 30 - 50 gram per dag ungefär. Någon gång i veckan blir det lite mer då jag unnar mig t.ex. lchf-pannkakor med bär o grädde.

Jag har minskat på mejerierna, använder ganska mycket kokosmjölk.

Anmäl
2014-03-11 18:28 #4 av: Lilltilda

Ett råd jag fick från början utgick från frågeställningen, är du säker på att det verkligen är lchf du äter eller äter du "veckotidnings-lchf"? 
Det den personen menade: Bygger du kosten på MAT eller på lchf-bakverk, snacks, mellanmål och efterrätter? 
Med mat menas en proteinkälla (kött,fisk,ägg,fågel), en fettkälla (kryddsmör, gräddsås osv) och lite kolhydrater i form av ovanjordsgrönsaker. Kan vara självklart för många, men veckotidningar och kvällstidningar brukar allt för ofta fokusera på "godiset" inom lchf och då tror vissa att det är ok hela tiden.

Sedan är lchf svårt att gå ner i vikt på om man ligger nära/inom normalviktsspannet så är du normalviktig så får du nog satsa på nåt annat för att gå ner ytterligare. 
163 cm och 65 kg är väääldigt nära normalvikt. Är du vältränad så kan det mycket väl vara kroppens normalvikt. 





Anmäl
2014-03-11 18:58 #5 av: zuperzero

Jag äter mat… Försöker äta så lite "skit" som möjligt. Däremot "måste" jag äta 4 gånger per dag. Blir för hungrig mellan lunch och middag annars när jag tränar.


Idag har jag t.ex. ätit:

- Fettkaffe till frukost

- Omelett på två ägg med ost och skinka till lunch

- Kvarg blandat med 10 g kokosfett och kokosflingor

- Lchf-köttfärssås med lchf-nudlar…

Och har inte tänkt äta något mer. 

Ungefär såhär ser varje dag ut. Typ en dag i veckan unnar jag mig lchf-pannkakor och någon gång ibland blandar jag 10 g smör med kokos o kakao för att stilla sug.

Anmäl
2014-03-11 23:37 #6 av: Halvdansken

Eftersom du ju inte är direkt överviktig så kommer det nog vara svårt för dig att gå ner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2014-03-12 10:29 #7 av: zuperzero

#6. Jag vet. Lipar men jag har en hel del fett. Jag vill bli "fit" Tyst Jag har mycket fett på min mage.

Anmäl
2014-03-12 16:20 #8 av: Inkanyezi

Man kan "deffa" på strikt LCHF, så visst kan du genom att vara noga komma till att fettet minskar. Om det sen är kul är en annan femma, likaså hur fort eller sakta det kan gå.

Men jag har väldigt svårt att tro att du har mycket fett på din mage med 65 kg till 163 cm. Det handlar nog snarare om rätt så lite fett, och jag skulle gissa att träning kan hjälpa - inte till att få ner vikten, men till att få lite kullrigare mage. Vikten behöver du ju inte bekymra dig om. Den är bara en siffra. Att vara "fit" handlar om något helt annat än vikt. Man kan vara "fit" vid 165 cm längd och väga flera kilo mer. Muskler väger ju också.

Anmäl
2014-03-12 19:48 #9 av: Zepp

#7

Du är altså antagligen skinny fat.. dvs.. det fattas egentligen muskler!

Ligg högt på proteinet och börja styrketräna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-12 20:22 #10 av: zuperzero

Grejen är den att jag styrketränar hårt och har gjort det i över ett år. Muskler har jag mycket. Har fått bred rygg och jag är rätt så "biffig". Men jag har också mycket fett. Det mesta sitter på magen och har även veck på ryggen, i svanken alltså. Rumpan och benen är inte feta.

Anmäl
2014-03-12 23:55 #11 av: hemul

Fit trodde jag var något man blev om man tränade. Annars ser man väl på sin höjd bara fit ut? Blinkar


Anmäl
2014-03-13 07:01 #12 av: zuperzero

Haha okej, jag ska inte använda ordet fit. Men jag är inte tight i kroppen - inte överkroppen i alla fall, och det är vad jag vill uppnå.

Anmäl
2014-03-13 09:13 #13 av: Inkanyezi

Det du vill bli av med är alltså fett som är lagrat i adipos vävnad. Träningens effekt på det är att du får mer muskler ock mitokondrier som kan hantera fett, så att du kan förbränna det. Så visst är träning bra, på flera sätt. Men om ditt intag är ungefär lika stort som ditt uttag, kommer inte särskilt mycket att hända, i alla fall inte fort.

Så vänta dig inte att det ska ske under på några veckor, utan låt det ta den tid det tar. Hur lång tid tog det dig att lägga på dig fettet? Det kommer att gå pö om pö, men det tar ett tag, särskilt som det inte handlar om särskilt mycket.

Tänk dig inte heller att träningen i sig, eller mer intensiv träning, bränner särskilt mycket mer. Skillnaden är ganska liten mellan förbränning i arbete och i vila, Mindre än vad de flesta tror. Misstaget många gör när de räknar är att räkna på hur mycket energi man förbrukar, utan att ta hänsyn till att man också i vila förbrukar nästan lika mycket, eller i varje fall inte i närheten av noll. Och när man jobbar hårt, blir man också mer hungrig, så det är ofta ett nollsummespel.

Så kom igen om ett år eller så, då man kan se om det finns en trend.

Anmäl
2014-03-13 09:35 #14 av: Zepp

#10

Okej det ställer det hela i en annan dager!

Tips från coachen!

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/9

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-13 11:42 #15 av: zuperzero

Tack! Jo, det är nog mer tålamod som behövs. Hörde här om dagen att jag ser smalare ut i ansiktet, så det kanske händer något utan att jag ser det. Glad jag har stängt ute vågen för att den ibland stressar mig, men kanske är det så att jag gått ner lite utan att jag ser det. Så ja, ni har rätt! Jag får återkomma när det gått längre tid. Ibland är jag så irriterande otålig Gapskrattar 

Älskar mina nya matvanor, så det borde väl inte vara något problem? Att ändra kosten till lchf är nog det bästa jag någonsin gjort med mina matvanor. Skämtar det känns som att jag aldrig vill byta tillbaks, ALLT är så gott och jag är så belåten o bra i magen! Skrattar


#14. Tack, jag ska läsa. Glad måste säga att du är en mycket hjälpsam person i detta forum, cred till dig! Vinkar

Anmäl
2014-03-13 12:00 #16 av: zuperzero

#14. Vet du varför han i sista länken du skickade inte rekommenderar metoden för personer under 21 år? Jag är på pricken 21, men blir fundersam vad det har för roll.

Anmäl
2014-03-13 12:08 #17 av: Zepp

Antar att det handlar om att man fortfarande växer/utvecklas.. och han har säkert en god marginal, till detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-13 15:17 #18 av: zuperzero

Okej :) då borde det vara lugnt för mig! :)

Anmäl
2014-03-14 02:57 #19 av: johannai

Hej! jag är 165 cm väger 64 kilo och slankar till mig med lchf. Kanske att det inte syns på vågen så mycket men fettet på magen har det iaf försvunnit mycket av. Jag tränar mycket styrketräning och rör på mig, men jag måste också tänka på kalorierna, vi kan inte sätta i oss hur mycket som helst när man inte väger supermycket sen innan. 

Kika in den här bloggen som är min inspiration www.highfatfitness.net 

Anmäl
2014-03-14 07:38 #20 av: zuperzero

Hej!
Vad kul! Hur länge har du kört lchf? Nä, precis. Energi in o ut...
Ja, i den böoggen står mycket av intresse! :) jag har beställt hennes bok, får se om den ger mig några idéer!

Anmäl
2014-03-14 10:28 #21 av: Inkanyezi

Ut- och inteorin håller visserligen, men en av de uppenbara fördelarna med LCHF är just att de flesta av oss inte behöver fundera särskilt mycket över mängden, eftersom den kan reglera sig själv. Om man äter när man blir hungrig i stället för när det är matdags, så kan det fixa sig själv med neddragning av intaget om kroppen är nöjd med energin som går ut från lagret. Blir det mer ut än in, så minskar man i vikt, och under förutsättning att man får i sig protein så det räcker och tränar musklerna, tappar man mest fett.

Det är så klart möjligt att man inte klarar att reglera sitt matintag bara med hjälp av hunger och mättnad, och då kan det underlätta att räkna kalorier. Jag tycker att det är mycket enklare att låta det sköta sig själv, men om den förmågan är störd kanske man måste hålla koll på mängden.

Anmäl
2014-03-14 11:03 #22 av: jiim

#21, är du säker ang. ut- och inteorin?

Läs å följ mitt test:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/4562-test-viktpåverkan-högt-energiintag-i-ketos-med-strikt-lchf/

kör superstrikt LCHF, utan insulin så kan inte fettet lagras...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.