Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Fitnessfighten VS LCHF

2014-03-11 10:38 #0 av: Stephaniie91

Hejsan!

Någon här som testat fitnessfightens kost och träningsupplägg?

Jag körde det själv för längesen med mycket goda resultat.

Ätit LCHF nu sedan ett par år tillbaka och trivs väldigt bra med kosthållningen och jag håller min vikt. Grejen är att jag hade velat gå ner de sista envisa kilona, men känns som de inte vill lossna med LCHF. Men som sagt trivs jag bra med LCHF och fitnessfighten är ju nästan helt tvärtom mot LCHF. 

Enligt fitnessfighten ska man äta fettsnålt, äta var tredje timme, äta frukt och fullkornsprodukter.

Men jag hade ändå en fundering, tror ni man kan köra typ LCHF fast på fitnessfighten, kanske ändå äta var tredje timme, äta "naturligt fett" men i mindre mängd och hoppa över kolhydraterna ändå?


Eller vad tror ni funkar? Och ja, jag tränar :) Vet att det finns väldigt hårt och strikt LCHF-koncept man kan köra för att få det sista att lossna, men det är inget jag skulle trivas med och då håller det inte.

Tankar, funderingar? :)


Ha en bra dag, här skiner solen ;)

Anmäl
2014-03-11 11:12 #1 av: Skowne

Många som äter LCHF verkar ha "problem" med de sista kilona. Det kan vara så enkelt som att kroppen inte vill springa runt och vara smal och ha låg fettprocent.

Jag skulle testa någon form av periodisk fasta, då borde kilona lossna :)

Anmäl
2014-03-11 11:19 #2 av: Stephaniie91

Har kört periodisk fasta i längre perioder men händer inte så mycket mer nu :p kroppen kanske är nöjd här, men det är inte jag ;) vill gärna minska de där kärlekshandtagen lite :p Men tack för tipset ändå :)

Anmäl
2014-03-11 14:17 #3 av: hemul

Klart du kan äte lite kalorier på LCHF likaväl som med något annat upplägg.


Anmäl
2014-03-11 14:37 #4 av: Agnez94

Kan du säkert göra. Men ibland måste man bara acceptera faktum att kroppen bestämmer över hjärnan (om man inte skulle svälta sig själv förstås). När jag vägde som minst stod jag på 70 kg till min 165 cm. Jippie, tänkte jag då bara 2,5 kg kvar till "normalvikt". Pyttsan sa kroppen, Jag trivs här! Så blev det inte mer med den saken, kanske var nere på 69,5 kg någon enstaka gång innan jag gav upp. 

Får jag fråga om längd och vikt? 

Annars så kör på ditt koncept om du tror på det. Kaloribegränsning funkar ju men är oftast inte lika effektivt som LCHF (vid höga vikter då). 

Lycka till! Skrattar

Anmäl
2014-03-11 14:54 #5 av: Stephaniie91

Nä det kanske är så tyvärr, måste kanske vara superstrikt då alltså typ fakir eller liknande, men det är ingen kosthållning jag skulle trivas med tror jag.. :p

Jag är 179 cm lång och väger runt 72 kg. Är rättså "grov" av mig. Alltså har lite breda höfter och så, alltså även om jag skulle vilja bli supersmal kan jag inte bli det med min kropp liksom :P enda jag vill är att tighta till ;) haha.. Får väl se hur det går. :p Tighta till de envisa kärlekshandtagen är inte de enklaste.. 

Här är en bild på hur jag ser ut, ja ni ser ju att jag ändå gått ner en del. Men som sagt inte vikten jag är fokuserad på utan vill tighta till. "Efter"-bilden är från i somras, så har väl ändrats lite till antar jag, längesen ja tog bild nu :P

Anmäl
2014-03-11 17:10 #6 av: Kajak11

Du ser fin ut! Om du vill taita till då är det viktträning så.musklar synas men det är ju enda sättet att bli tait på. Men dom väger mer musklarna.

Anmäl
2014-03-11 21:24 #7 av: Zepp

Japp.. du klär i bikini.. så där ligger inte problemet.. utan det handlar nog mer om vad som finns därunder.. dvs muskler!

Lite mer muskler brukar ha den finessen att de hamnar på rätt ställen.. och fettet har en tendens att stanna på de rätta feminina ställena.. dvs det handlar ofta om en bevarad fertilitet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-12 06:14 #8 av: Tripod

Du kan säkert få bort lite handtag genom svält, ja, men särskilt snygg blir du nog inte av det. Bättre då med lite muskler, som ni redan konstaterat.

Men jag måste säga att du måste ha väldigt höga krav om du inte är nöjd som det är idag.

Anmäl
2014-03-12 07:59 #9 av: Stephaniie91

Tack för alla tips och kommentarer, och synpunkter. Får nog hålla med att jag dessvärre fallit för det typiska "samhällsidealet" och är därför inte nöjd med min kropp. Lite ironiskt då jag skrivit C - uppsats om detta ämnet, och jag är själv en av dem :p

Anmäl
2014-03-12 16:29 #10 av: Agnez94

Du har inga direkta kärlekshandtag, det skulle jag inte vilja säga. Fina bilder tycker jag, men som alla andra säger - det är styrketräning som gäller. Jag håller på med det och det är ganska kul. Här är länk till en bra sida : www.styrkelabbet.se 

Ignorera bara delen om maten så kommer du nog tighta till dig! Skämtar

Anmäl
2014-03-18 21:12 #11 av: Kajak11

Styrketräning och intervallträning. Har just åkt 10 mil längdskidor i före vecka.. okej det blev en del nötter men inte något särskilt annorlunda än i vardagen med LCHF kosten. Blivit mycket stark...känns som fler armmuskler och benmuskler efter semestern. Vikten gått lite upp...muskler och vätskeupphobning, men nu kan jag träna och springa....och sprang 1,1mil I söndags, tränede I går kväll och sprang liten runda i dag med bra energi:-)  LCHF kosten gör det lättere att bilda muskler jämnfört med kolhydratkosten på låg fetthalt har jag erfaret. Och det finns mer energi till långdistans träning.

Vikten brukar att gå ner igen när vätskebildning i muskler går ner. Men mättbandet bättre att se på än vågen. Och sedan ja man kan ju kolla fettprocent om man är nyfiken. Vikten inte bra att jämnföre med.

Anmäl
2014-03-19 10:28 #12 av: SpurtAnne

Jag kör cirkelpuls 2 ggr per vecka. Det har gjort under för min kropp. Att få så stor förändring med "vanlig" mat var för mig omöjligt. Det var dessutom omöjligt att träna 2ggr i veckan år ut och och år in eftersom jag tappade sugen eller blev sjuk titt som tätt. Nu blir jag inte sjuk längre och tappar inte suget efter träning. Det ger mersmak istället. Ju mer jag tränar desto roligare blir det. Som tur är är kroppen bättre på att tala om för mig att nu måste du vila. Det gjorde den inte förut. Det är roligt att spänna musklerna framför spegeln och se att de blir större och större. Skrattar

Anmäl
2014-03-22 15:42 #13 av: Kajak11

# 12. Hur gör du cirkelpass? grattis med störra muskler. Jag behöver inte mer på vågen men vill gärna ha fettprocent lite ner och gå ner ett par kilo, det är inte helt lätt, men viktigast är att förbli stärk med den åldern man har som kvinna (48).

Jag är inte nog strukturerad, men jag cykler på motionsscyklen (spinningcykeln) 30 min.  lite interval, men mest bara lett åkning med olika belastningar. Tar 150 tag i roddmaskinen och lite viktar för armar och lite plankövningar . För nuvärende 2 gångar i veckan. Sedan 3 gångar löprundar. Det blir lite rundt 2 mil i veckan. Tar det lite lugnt nu då jag hade problem med ryggen i vinter grundet en "scheuermann" rygg, så längsta löprunda har blivit 1 mil, men vill se om det blir lite längre igen på våren. Det svåreste är att ta det lugnt, då jag försökar inte stressa kroppen ochså.....så vilo och sport och det måste ochså bli tillräckligt med sömn, och marker tyvärr lite mer teknen på övergångsåldern...hmm...ochså att dom långa turen belaster "alla magen" mer (det är sener i underlivet och annat jag tanker på). Inte så roligt när man vill sporta mer:-) Provar ochså att använde att höjd/sänke bordet mer i vardagen....på kontoret....

Anmäl
2014-03-24 08:36 #14 av: SpurtAnne


#13

Jag har tur och har cirkelträning 2 ggr/vecka på jobbet med instruktör så jag behöver inte tänka själv och inte heller betala nåt. :-)

Den här veckan är hon bortrest men det gör inget för vi har andra pass. I morse körde jag ett boxpass istället(mycket hårdare) och på onsdag blir det core och på fredag också. Tänkte faktiskt öka på träninge lite nu för att se vad som händer. Jag är snart 47 så vi är ju typ jämngamla då!

Jag tror att man ska försöka hitta det som passar in i ens liv och det man tycker är roligt. Jag har häst också men hon är ännu ej redo för ridning men när jag kommer igång med det så blir det förmodligen lite mindre träning på jobbet. Det ska vara kul och inte framkalla stress.

Anmäl
2014-03-24 22:53 #15 av: Kajak11

Det låter ju kul och ridning bra muskelträning med.Ja..testade nu extra träning...Gick bra men vill också gärna slippa enkelta kilo så må strikta kodten. Säga farväl till osten....utöver andra mejerior. Får se om jag kan lade bli. Lycka till med träningen i veckan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.