Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Istället för bönor?

2014-03-10 12:13 #0 av: eldrött_yrväder

Bra proteiner för en LCHF:are som inte gillar bönor (utöver kött och fisk)?

Jag är just nu inne i en period då jag verkligen inte alls är sugen på kött. En köttbit varannan vecka ungefär, ligger jag på nu.

Olika vegalternativ såsom quorn och sånt funkar inte för mig då jag inte tål soja.

Anmäl
2014-03-10 12:26 #1 av: Torin

Äter just nu vegetarisk ärtsoppa som jag kokar själv. OBS salt skall i först när ärtorna är sönderkokta, annars öppnar de sig aldrig. I min veg.buljong är det nämligen salt.

Krydda också med timjan. En skalad och delad lök kan också få koka med, blir god smak.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Anmäl
2014-03-10 12:38 #2 av: [Oceansoul]

Halloumi ? :)

Anmäl
2014-03-10 12:45 #3 av: eldrött_yrväder

Halloumi är gott. I mindre mängder :P

Anmäl
2014-03-10 13:42 #4 av: LinaLj

Ägg är ju en klassiker, man kan göra så mycket av ägg att man (läs jag) inte hinner tröttna.

Sedan finns ju olika typer av ärtor men även linser som kan vara värt ett försök. Linssoppa är vansinnigt gott tex.

Anmäl
2014-03-10 14:21 #5 av: eldrött_yrväder

Ägg har jag faktiskt förätit mig på. Numera kan jag äta omelett men inte alltför ofta. Ägg i bakverk (där man liksom inte känner äggsmak) funkar, men inte kokta/stekta ägg :(

Anmäl
2014-03-10 14:33 #6 av: hemul

Äter du inte fisk eller kyckling heller så ska du nog sluta med LCHF innan du får proteinbrist.

Är det soja i quorn? Jag trodde det var gjort av svamp.

Anmäl
2014-03-10 14:58 #7 av: eldrött_yrväder

Jag ÄTER det, men min aptit är... udda. Äter jag sådant jag inte är sugen på så mår jag rent illa, så jag har slutat försöka med det (och är väldigt noga med att inte föräta mig på saker). Men ost och keso och massa sånt ser jag ju innehåller proteiner nu, så jag ska nog kunna få i mig den mängd protein som behövs.

Minns inte om det är soja eller svamp eller vad det är i quorn, men jag reagerar på det som om det innehåller soja eller gluten (är glutenintolerant).

Anmäl
2014-03-10 15:18 #8 av: VildaVittra

En av mina favoriträtter är Akara, dvs friterade bönbiffar. De har varken smak eller konsistens av bönor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-03-10 16:10 #9 av: Torin

#6 Vegetarianer får inte proteinbrist, det är en myt.

Har varit vegis sedan 1980-talet och har aldrig ätit kött, fisk eller kyckling.

Någon bris på protein har jag aldrig fått.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Anmäl
2014-03-10 16:20 #10 av: LinaLj

#9 Så länge man tillför protein från annan källa så funkar det utmärkt att vara vegetarian. Men om man hoppar över kött + bönor + soja + ägg + quorn så börjar det bli ont om bra substitut. 

Men det gäller ju oavsett om man äter LCHF eller inte, jag vet inte riktigt vad som skulle vara en vettig proteinkälla som inte är LCHF. 

Anmäl
2014-03-10 16:50 #11 av: eldrött_yrväder

Jag får försöka äta mycket ost och kvarg och börja göra mina smoothies igen (äter jag dem under en längre tid så kan jag ha i rätt mycket råa ägg utan att märka det, men de blir ju lätt lite kolhydratstinna pga alla mjölkprodukter).

Jag är liksom inte omöjlig, jag överlever ju även idag på den kost jag äter och min läkare kollade allt möjligt för en tid sen och inget var för lågt eller högt, så jag ligger ju inte risigt på det, men ska jag ta tag i kosten igen så kan jag ju göra det ordentligt. Och för mig innebär det inte att börja släpa hem massa kött som många gör när de börjar på LCHF, för att det är lätt och man inte behöver tänka så mycket.

Anmäl
2014-03-10 16:50 #12 av: Halvdansken

Quorn skapas av en mögelsvamp i stora industriella tankar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2014-03-10 17:41 #13 av: hemul

#9 Jag tror du missat att vederbörande äter LCHF och inte vill äta bönor och sånt + inte äter quorn och soja.

Anmäl
2014-03-10 17:59 #14 av: Zepp

Kolla om du hittar något smaskigt tips här!

http://veglchf.wordpress.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.