Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6361 ggr
eldrött_yrväder
2014-03-09 16:07

LCHF plockmat snarare än måltider?

Hej!
Jag ska fixa bort mitt sockerberoende. Igen. Jag VET att det funkar med LCHF, men jag vet också att jag rätt lätt trillar dit igen. Mitt största problem är att jag älskar att småäta. Och nötter har jag förätit mig på, så jag mår bara illa om jag försöker. 

Vad har ni för bra tips på saker jag kan ha hemma för att kunna småäta av? På det där viset som man skåpätit kolhydrater. Jag vet att det egentligen är bättre att äta riktiga måltider, men den här gången tänkte jag försöka få bukt med sockerberoendet från ett annat håll.

Saker jag då & då har hemma redan nu är
God skinka
Ost
Morötter
Gurka
Mozzarella
Fler förslag?

Annons:
LinaLj
2014-03-09 16:13
#1

Absoluta favoriter här hemma är oliver, eller att göra små rullar av skinka som man smetar smaksatt färskost på och sedan en stav paprika och så rullar man ihop det.

VildaVittra
2014-03-09 16:14
#2

Du kan göra ostchips.

Torka kött i tunna skivor

Ägghalvor med smask ovanpå (går ju att variera i det oändliga)

Smaksatt keso på gurkskivor

Steka LCHF-crepes, bre på fyllning, rulla ihop och skära i snittar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Siggebus
2014-03-09 16:36
#3

Något jag körde ofta med i början, när den fula ovanan att vilja stoppa något i munnen trots att jag inte egentligen var hungrig, var ostskivor som jag brett ett lager Bregott på och sedan rullade ihop i en rulle. Gott som tusan och stillade begäret.

eldrött_yrväder
2014-03-09 16:47
#4

Ostskivor med bregott åt jag som liten och det blir väldigt snabbt väldigt för många :P

Vad är LCHF-Crepes? Jag älskar ju crepes så… ;)

VildaVittra
2014-03-09 16:51
#5

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Allamanda
2014-03-09 17:04
#6

Jag älskar att småäta oliver framför tvn, inlagda vitlöksskivor är också jättegott, en av mina laster är musslor så jag kan öppna en burk musslor och äta som godis, kvarg eller fet yogurt, jag brukar pudra kanel på- jättegott! hoppas något lät gott för dig😃Allamanda

Annons:
Allamanda
2014-03-09 17:07
#7

Ps jag har också ett förbannat sockerberoende och jag förstod att det enda jag kunde göra till slut var noll tolerans! jag har tagit bort allt sött, det enda jag unnar mig då och då är vin 🥳

eldrött_yrväder
2014-03-09 17:39
#8

Vin är inte riktigt min grej - öl däremot! Men det triggar tack o lov inte sockerberoendet, trots dess mängd kolhydrater.

jessirene
2014-03-09 18:02
#9

Chokladbollar på kokos, kakao och smör. Godare än det låter. Jag blandade i pulverkaffe också i de jag gjorde. Kokta ägg med smör. Te med kokosfett. Om du är "sugen" så har du kanske ätit för fettsnålt, så det kan vara läge att ha feta saker tillhands snarare än protein saker. I allafall i en period för att se hur hungern reglerar in sej.

eldrött_yrväder
2014-03-10 00:06
#10

Jag har aldrig haft fettskräck, snarare varit den som kunnat äta fett alltid, så jag har en viss tendens att överäta fett. Det är bara vanan som sitter i :P

Allamanda
2014-03-10 10:21
#11

Ja vi ska nog undvika både öl och vin egentligen, men någongång ibland 😉

eldrött_yrväder
2014-03-10 12:05
#12

Ja, precis. Jag dricker ju bara finöl (=dyr öl) så plånboken sätter ju stopp där, rätt fort. Senaste året har tillfällena varit lätta att räkna på fingrarna :P

UffeM
2014-03-10 13:58
#13

@jessirene

Jag blir nyfiken på dina kokosbollar. Det vore intressant att få hela receptet. Tack på förhand!

Annons:
Halvdansken
2014-03-10 16:52
#14

Rökt korv av bra kvalitet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Allamanda
2014-03-11 09:59
#15

Jag dricker också mest "finöl" men tyvär är det mycket socker i den med hur fin den än är😃 så torrt vin, el drinkar på sprit utan söt blandvetska typ vodka/lime 😉

eldrött_yrväder
2014-03-14 19:28
#16

Jag äter lchf för att hålla sockerberoendet i schack. Och funkar en öl här och där, så är det awesome, enligt mig. LCHF ska vara en livsstil enligt mig, och då får jag ju anpassa den efter mig ^^,

jessirene
2014-03-15 19:02
#17

13 Kokosfett och smör för smakens skull. Kanske 50 g av varje i en matskål. Mosa dessa tillsammans med smaksättaren. Jag använder inte sötningsmedel. När det är fördelat häller jag på kokosflingorna och blandar ihop. Sedan nyper jag bitar, det går inte att rulla, och placerar på en tallrik som ställs in i kylen. Där får de stå och bli lagom hårda. Tar dem typ som praliner till kaffet.

Allamanda
2014-03-16 21:16
#18

Jo det är en livsstil för mig också 😃 och jag hoppas jag kan ta en finöl i framtiden, kanske på någon trevlig uteservering 😉men det funkar inte nu för då trillar jag dit i sockerträsket igen 😭

jiim
2014-03-16 21:39
#19

Jag hör precis vad du vill ha:

ölkorv!!

Kolla bara kolhydraterna.. de jag köper har 1gr/100gr

Med vänlig hälsning,

Allamanda
2014-03-17 13:44
#20

Hahaha😃Ja ölkorv kan funka!

Annons:
nyborjare08
2014-03-17 14:27
#21

Med risk för att göra mig obekväm: är det kanske snarare småätandet i sig du behöver göra något åt, och försöka lära dig att äta färre men större måltider? Jag vet att alla är olika och att det passar för vissa att äta mindre och oftare och för andra passar det bättre med större och färre måltider, men det låter på din inledning som att småätandet kanske i sig är ett problem? Naturligtvis är det bättre att i en övergångsperiod småäta lchf-mat än kolhydratbomber, men risken är kanske att en massa småätande leder till överätning?

 

 

kaisakavat
2014-03-17 15:05
#22

Är småätande/skåpätande viktigt att stödja och hålla vid liv? Varför då? 

Man kan ju småäta under en övergångsperiod, eller vid enstaka tillfällen - lördagkväll framför TVn eller på en träff med vänner. Men att småäta jämt?

Jag tycker det är ett otyg, tar bort hunger- och mättnadsreglering - och beroende på vem man är så riskerar man antingen att överäta eller att underäta. Småätande går ofta hand i hand med att man äter för lite vid eller fel innehåll i måltiderna. Och det brukar innebära att man tänker på mat mest hela tiden, fixerar sig vid sitt 'sug' - och ökar det därför. 

Kanske värt att fundera ett varv till på?

Dyrt brukar det bli också.

Emma Li
2014-03-18 16:39
#23

Jag brukar hamna i ett skumt läge där tre måltider är för mycket och två för lite, så att ha något i kylen att komplettera med när/om andan faller på vore kanske en lösning.

eldrött_yrväder
2014-03-19 09:58
#24

Jag har testat, sååååå många gånger (med och utan kombination av lchf), att sluta småäta. Men det är liksom så jag funkar, helt enkelt. Ju längre jag håller på med lchf desto mindre småätande blir det. Och i perioder (både utan och med lchf) så äter jag riktigt bra med riktiga måltider.

Och nja, för mig blir det inte överdrivet mycket dyrare. Jag plockar fram lagom till en måltid och sen äter jag det under en längre tid. Men nej, med lchf så har jag en helt annan mättnadskänsla, så det är mitt sätt att klara av det här. Småäter jag inte riktig mat, småäter jag godis. Och det tänkte jag låta bli :P

Lillmajsan
2014-03-22 21:29
#25

Något som jag tycker är gott är att ta en riktigt fin och god lufttorkad skinka tex parma, dela på kortsidan till två bitar, lägg på en skiva med brie, kittost eller en klick vitlöksost. Vik/rulla ihop och dela på mitten igen så att det blir en "munsbit". Gott som mellanmål eller som snax till TV-soffan.

Allamanda
2014-03-27 21:15
#26

Sitter just nu och smaskar på BRIE! 😃

Upp till toppen
Annons: