Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12155 ggr
thessanh
2014-03-07 17:12

Kruskakli

Är kruskakli lchf-vänligt? Och är det glutenfritt?

Annons:
hemul
2014-03-07 17:31
#1

Nej. Det är vete så det lär innehålla gluten även om inte så stora mängder som kärnan. Om du vill äta det från kolhydratssynpunkt beror på hur mycket du tänker äta, Du kan se t.ex. här hur mycket kolhydrater det innehåller.

http://www.saltakvarn.se/produkter/kruskakli/

Lilltilda
2014-03-07 18:13
#2

Helt glutenfritt är det inte. Kolhydrater innehåller det med men kruskakli väger väldigt lite så en del kan man använda utan att komma upp i några alarmerande mängder. Jag använder kruskakli i mina fröknäckebröd. Gott!

~God loves you, and I´m trying! ~

thessanh
2014-03-07 18:58
#3

Jag såg det här receptet och tyckte det lät gott, därav frågan

1 bröd ca 16 skivor

0,5 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 dl hela linfrön
2 dl mandelmjöl
1 msk Fiberhusk
1/2 dl kruskakli *
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl kesella 1%
200 g keso
4 ägg
50 g smält deodoriserat kokosfett (eller smör)

Sätt ugnen på 175 grader.
Mixa solroskärnor och sesamfrön till mjöl.
Blanda alla torra ingredienser ordentligt i en bunke.
Vispa ner ägg, keso, kesella. Smält kokosfettet och vispa ner i en stråle.
Häll upp degen i bakpappersklädd form och grädda i 80 minuter i nedre delen av ugnen. Titta till det emellanåt ifall det behöver läggas över med folie.

Sindri
2014-03-07 23:37
#4

Efter att inte ha ätit bröd (eller något sädesslag) på nästan fem år blev jag jättedålig när jag åt bröd bakat med kruskakli.

Jag försökte anpassa ett recept med nöt- och mandelmjöl till nötallergiker. Det finns så mycket annat man kan använda.
Kokosnötmjöl, pumpakärnor (mixas med de andra fröna). Tillsätter lite fibrex för att få en knaprighet, det är gjort på sockerbetor och innehåller en del kolhydrater, men hellre det än säd.
Har också hittat Finax surdegspulver.

Ditt recept liknar min LCHF-limpa, jag har dock inget keso eller kesella i, utan riktigt fet yoghurt och crème fraiche och kör med smör. Undviker också solroskärnor. Lägger till lite malen fänkål och anis. Tycker den blir jättegod.

Inkanyezi
2014-03-08 02:26
#5

Fröskalet från många sädesslag innehåller antinutrienter, främst fytinsyra, som kan ha starkt irriterande verkan på tarmen och hindra upptag av viktiga näringsämnen. Och som du säkert kan gissa är kli inte alls nyttigt.

Saxat från http://bakkemi.se/bageri/h-vningsmedel.html :

  • När surdeg används och under lång jäsning försvinner fytinsyra, genom att enzymet fytas aktiveras i surdegen. Fytinsyra finns i rikligare mängd i råg än i vete.
  • Fytinsyra binder mineraler i mjölerna. Genom att fytinsyran försvinner får kroppen lättare att tillgodogöra sig metallerna, bla järn, zink, kalcium men även tungmetaller.
  • Det kan vara en idé att söka efter ekologiska/biodynamiska mjöler eftersom de oftast innehåller mindre tungmetaller.
thessanh
2014-03-08 03:18
#6

ok tack.

#4 Inte kan jag få receptet på din lchf-limpa? Om det finns nånstans om du kan länka.  Jag skulle vilja kunna baka ett bra GOTT bröd.

Annons:
Zepp
2014-03-08 09:02
#7

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Amrit
2014-03-09 08:50
#8

Det här brödet var överraskande gott, dock fick det betydligt längre tid i ugnen här hemma. Jag tog inget kruskakli eftersom sonen är vete-allergiker, tog lite fiberhusk istället.

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

thessanh
2014-03-09 11:28
#9

Tack, sedan undrar jag också. Har kruskakli någon viktig bakegenskap så att man måste ersätta det med tex mera fiberhusk eller liknande om man plockar bort den eller kan man bara stryka kruskakli rakt av i receptet om övriga ingredienser är okej?

Zepp
2014-03-09 12:02
#10

Tror det är själva gluten som ger bra bakegenskaperna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Amrit
2014-03-09 12:45
#11

Ofta kan man bara stryka kruskakliet eftersom det mest är för att det ska kännas mer som "fiberbröd" som man använder det. Jag har strukit det rakt av ur massor av recept utan problem. Ibland kan det hända att jag ersatt det med lite annat "mjöl" eftersom degen/smeten kännts lös men inte ofta.

Sindri
2014-03-09 18:58
#12

Om man inte är för rädd för kolhydrater; Tillsätter lite Fibrex för att få en knaprighet, det är gjort på sockerbetor och innehåller en del kolhydrater, men hellre det än säd.

Upp till toppen
Annons: