Annons:
Etiketthälsa
Läst 3639 ggr
eandra
2014-03-04 20:04

Optimera hälsan inför kirurgi

Jag ska genomgå en operation om ett par veckor. Nu vill jag förstås förbereda kroppen på bästa sätt för att läka så snabbt som möjligt efter ingreppet. Har ni här på forumet några tips eller tankar kring hur man kan göra detta på ett bra sätt. Finns det något utöver en vanlig LCHF-kost som ni skulle ta till om ni var i samma läge?

Annons:
dufva
2014-03-04 20:17
#1

Det man kan göra är väl att försöka må så bra som möjligt när det är dags

Vara välnärd och utsövd och mentalt förberedd på att det ska gå riktigt bra 🙂

Kommer du att vara inlagd ett tag efter operationen är det ju bra att göra klart redan innan vad du vill ha för mat så du slipper bråka med det efter ingreppet.

sappho
2014-03-05 04:51
#2

Sluta rök ( om du gör det).

asahars
2014-03-05 06:52
#3

Lite frisk luft och promenad varje dag är också bra.

Sindri
2014-03-05 08:30
#4

Om du inte äter D-vitamin kanske du skulle fundera på det. Bra om immunförsvaret är boostat.

Håller för övrigt med övriga inlägg.

Zhiwa
2014-03-05 08:45
#5

Zink är bra för snabbare läkning!

spirit
2014-03-05 10:11
#6

Gör klart före operation att du vägrar alla former av glukosdropp
Kräv att få Plasmalyte eller Ringer-acetat som enda intravenösa vätskor. Glukos är kontraindicerat då det gäller patienter som äter LCHF

5 % glukos innebär 50 g glukos eller 200 kcal. Då är det bättre att utnyttja sina egna fettresurser och avvara 0,022 kg (=22 g) fett i kroppen om de börjar yla att du behöver energin i glukoslösningen.

Hävda att vården måste följa Patientsäkerhetslagens 6 kapitlet 1 och 7 §§. (Slå upp Patientsäkerhetslagen på nätet).

Socialstyrelsen beslöt 2008-01-16 att en lågkolhydratkost är i enlighet med "vetenskap och beprövad erfarenhet" vilket Livsmedelsverkets kostråd enligt SBUs rapport 2010 saknar. "Vetenskapen bakom kostråden är synnerligen bräcklig" = det saknas bevis för att Livsmedelsverkets kostråd duger. Detta innebär att sjukvården över huvud taget INTE FÅR använda SLVs kostråd, de MÅSTE enligt PSL 6:1 använda en kolhydratkost.

Annons:
Evly
2014-03-05 10:16
#7

Jag åt stekt sidfläsk, kokt fläsklägg, dvs mycket fett inför mina höftledsoperationer. Tror även att jag åt bruna bönor på rulle.

Morgonen efter operationen sade sköterskan, att jag hade de bästa blodvärdena på hela avdelningen.

Så inga sallader, "light"-produkter skall man äta.

Tyroidea
2014-03-05 10:45
#8

Jag har gjort flera stora operationer och inför och direkt efter dessa tagit zink, magnesium, d-vitamin och c-vitamin brus! I vanliga fall tar jag aldrig det, men just vid operationer är det bra och skyddar bla hjärtat samt leder till snabbare läkning. Vid varje operation har läkarna konstaterat att mina sår läker väldigt snabbt och bra! En annan viktig sak är att röra på sig så fort man bara kan efteråt för att undvika blodpropp. Argining har jag också läst ska vara bra för läkning. Googla mer. 

Lycka till!

Suzanne56
2014-03-05 11:31
#9

Jag har nyligen gjort två iofs mindre ingrepp och det var inga som helst problem att få dropp utan glukos i. Ingen ifrågasatte mig överhuvudtaget. Vid min andra op så tog jag med eget lc-bröd med pålägg o lämnade till uppvaket, och det var inte heller några problem.

Squirrel
2014-03-06 00:40
#10

Sluta med omega 3 om du tar det, det kan göra att man blöder mer.

eandra
2014-03-06 10:02
#11

Tack alla för bra tips. Härligt att så snabbt få så många bra tankar och konkreta råd från er!

hemul
2014-03-06 16:25
#12

Jag är lite motvalls och tycker du ska strunta i råden. Ät gott, vila och försök må bra och göra saker du gillar. Du har inte lång tid på dig innan operationen. Ingen större idé att börja mixtra och kanske oroa dig för om du gör rätt eller fel. Bättre att ta det lugnt, om du kan.

Tyroidea
2014-03-06 21:07
#13

Varför inte kolla in modern forskning. C-vitamnin skyddar hjärtat vid operationer. Zink är viktigt för immunförsvaret precis som D-vitamin.

Annons:
Upp till toppen
Annons: