Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Optimera hälsan inför kirurgi

2014-03-04 20:04 #0 av: eandra

Jag ska genomgå en operation om ett par veckor. Nu vill jag förstås förbereda kroppen på bästa sätt för att läka så snabbt som möjligt efter ingreppet. Har ni här på forumet några tips eller tankar kring hur man kan göra detta på ett bra sätt. Finns det något utöver en vanlig LCHF-kost som ni skulle ta till om ni var i samma läge?

Anmäl
2014-03-04 20:17 #1 av: dufva

Det man kan göra är väl att försöka må så bra som möjligt när det är dags

Vara välnärd och utsövd och mentalt förberedd på att det ska gå riktigt bra Ler

Kommer du att vara inlagd ett tag efter operationen är det ju bra att göra klart redan innan vad du vill ha för mat så du slipper bråka med det efter ingreppet.

Anmäl
2014-03-05 04:51 #2 av: sappho

Sluta rök ( om du gör det).

Anmäl
2014-03-05 06:52 #3 av: asahars

Lite frisk luft och promenad varje dag är också bra.

Anmäl
2014-03-05 08:30 #4 av: Sindri

Om du inte äter D-vitamin kanske du skulle fundera på det. Bra om immunförsvaret är boostat.

Håller för övrigt med övriga inlägg.

Anmäl
2014-03-05 08:45 #5 av: Zhiwa

Zink är bra för snabbare läkning!

Anmäl
2014-03-05 10:11 #6 av: spirit

Gör klart före operation att du vägrar alla former av glukosdropp
Kräv att få Plasmalyte eller Ringer-acetat som enda intravenösa vätskor. Glukos är kontraindicerat då det gäller patienter som äter LCHF

5 % glukos innebär 50 g glukos eller 200 kcal. Då är det bättre att utnyttja sina egna fettresurser och avvara 0,022 kg (=22 g) fett i kroppen om de börjar yla att du behöver energin i glukoslösningen.

Hävda att vården måste följa Patientsäkerhetslagens 6 kapitlet 1 och 7 §§. (Slå upp Patientsäkerhetslagen på nätet).

Socialstyrelsen beslöt 2008-01-16 att en lågkolhydratkost är i enlighet med "vetenskap och beprövad erfarenhet" vilket Livsmedelsverkets kostråd enligt SBUs rapport 2010 saknar. "Vetenskapen bakom kostråden är synnerligen bräcklig" = det saknas bevis för att Livsmedelsverkets kostråd duger. Detta innebär att sjukvården över huvud taget INTE FÅR använda SLVs kostråd, de MÅSTE enligt PSL 6:1 använda en kolhydratkost.

Anmäl
2014-03-05 10:16 #7 av: Evly

Jag åt stekt sidfläsk, kokt fläsklägg, dvs mycket fett inför mina höftledsoperationer. Tror även att jag åt bruna bönor på rulle.

Morgonen efter operationen sade sköterskan, att jag hade de bästa blodvärdena på hela avdelningen.

Så inga sallader, "light"-produkter skall man äta.

Anmäl
2014-03-05 10:45 #8 av: Tyroidea

Jag har gjort flera stora operationer och inför och direkt efter dessa tagit zink, magnesium, d-vitamin och c-vitamin brus! I vanliga fall tar jag aldrig det, men just vid operationer är det bra och skyddar bla hjärtat samt leder till snabbare läkning. Vid varje operation har läkarna konstaterat att mina sår läker väldigt snabbt och bra! En annan viktig sak är att röra på sig så fort man bara kan efteråt för att undvika blodpropp. Argining har jag också läst ska vara bra för läkning. Googla mer. 

Lycka till!

Anmäl
2014-03-05 11:31 #9 av: Suzanne56

Jag har nyligen gjort två iofs mindre ingrepp och det var inga som helst problem att få dropp utan glukos i. Ingen ifrågasatte mig överhuvudtaget. Vid min andra op så tog jag med eget lc-bröd med pålägg o lämnade till uppvaket, och det var inte heller några problem.

Anmäl
2014-03-06 00:40 #10 av: Squirrel

Sluta med omega 3 om du tar det, det kan göra att man blöder mer.

Anmäl
2014-03-06 10:02 #11 av: eandra

Tack alla för bra tips. Härligt att så snabbt få så många bra tankar och konkreta råd från er! 

Anmäl
2014-03-06 16:25 #12 av: hemul

Jag är lite motvalls och tycker du ska strunta i råden. Ät gott, vila och försök må bra och göra saker du gillar. Du har inte lång tid på dig innan operationen. Ingen större idé att börja mixtra och kanske oroa dig för om du gör rätt eller fel. Bättre att ta det lugnt, om du kan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.