Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Hjälp mig att få LCHF till en livsstil!

2014-03-03 21:31 #0 av: Lillaaan

Jag började med LCHF i augusti efter att jag läst boken Matrevolutionen. Det gick jättebra i 8 veckor. Gick ner 8 kg och fuskade ingenting. Mådde bra på alla sätt och kände att detta verkligen var min grej. Sen gick min pappa bort helt plötsligt och oväntat. Efter att chocken lagt sig lite och jag kunde börja äta igen åt jag det som fanns till hands. Sket fullständigt i LCHF och började givetvis gå upp igen. Just då brydde jag mig inte eftersom allt annat var viktigare att lösa just då. 

Men nu.. nu VILL jag verkligen klara detta! Har försökt komma igång igen flera ggr men jag ger upp efter 1-2 veckor..

Vilka är era bästa tips för att få LCHF till en fungerande hållbar livsstil?

(Och helst inga hurtbulle-kommentarer om att det bara är att bestämma sig)

Anmäl
2014-03-03 21:38 #1 av: OlgaMaria

Häng på vår sockerfri-utmaning om du vill. Dina mål sätter du upp själv. Vi är ett par som har kört ett par sockerfria veckor nu. Det har räddat mig från massor med frestelser vid det här laget. Hjälper mig att hålla mig på banan. :)

http://kost.ifokus.se/discussions/53145d14ce12c41dbf000cf7-sockerfri-v-10?discussions-1

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-03-03 22:01 #2 av: Agnez94

Jag har också på senaste tiden haft jätteproblem med motivationen med LCHF och då har jag hållit på i 4 år. Tog studenten i våras efter en stressig gymnasietid och hade inte mycket sug på mycket. I höstas gick jag ned 5 - 6 kg ungefär men gick upp allt efter en julmarknadsdag i Rostock och att sen julmaten knackade på. Sen dess har jag inte lyckats hitta motivationen förrän förra måndagen. Jag tyckte det var hopplöst, det var bara snedsteg efter snedsteg - det ena värre än det andra :( . Jag fick faktiskt sätta mig ner alldeles själv och tänka på varför jag gör det - jag vill ju inte egentligen. Jag mår dåligt av sockret och jag blir besviken på mig själv när jag gör avsteg. Jag vill inte det - Jag vill vara stolt över mig själv. Man måste på nåt sätt funderar varför man vill äta LCHF och varför man vill hålla kvar vid den gamla livsstilen. 

Sen rent praktiskt så har jag en liten tankemetod som jag använder när jag fundera på att fuska. Jag tänker nej, det är ju jätteäckligt, det vill jag inte alls ha. Ända tills jag slutar tänka på det. Gör fusket med hjälp av tanken till något negativt! 

Hoppas något av det var till hjälp!

PS. Jag tycker det hjälper att ha god mat hemma. Sån man ser fram emot att få äta Skrattar


Anmäl
2014-03-03 22:09 #3 av: Zepp

Eh.. det handlar om livstil och livsval!

De 8 veckorna var bara en fluga.. nya intryck av en bok du läst.. sånt går över väldigt fort.. speciellt när det kolliderar med livets verklighet!

Men.. vi skall inte helt förta den flugans influenser.. de kanske har sått ett frö?

Det fröet skall  du låta gro.. inom dig.. hur vill du att ditt framtida liv skall se ut.. din familjs och dina barns?

Glöm allt om kvick fixar och läs boken igen, men nya ögon.. ögon som ser dig själv många år framåt.. din familj och dina barn!

Nu vet jag inget om dig.. om du över huvudtaget behöver äta något som sorteras in i någon bokstavskombination som tex LCHF!

Men.. vi pratat om mat för hälsa och vikt.. för ork och att slippa vällevnadssjukdommar!

Såå.. ta två steg tillbaka.. tänk hälsosam mat.. var inte rädd för narturligt fett.. strunta i matsubstitut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-03-03 22:45 #4 av: Chilizera

Lågkolhydratkost blev knappast något naturligt för mig över en natt. Eller över några veckor. Det har varit en lång process. Det "normala" tänket runt mat sitter ju så djupt rotat.

Det som sporrar mig mest är att med jämna mellanrum läsa på om LCHF och närliggande ämnen, kolla på intervjuer med folk som är inne på LCHF (kostdoktorn brukar t.ex. länka till sådana till och från) och memorera de hälsofördelar jag själv har sett att jag fått genom lågkohydratkost och därmed påminna mig själv om VARFÖR jag vill äta så här. Jag behöver verkligen regelbundna övertygelse-doser för att orka och vilja fortsätta äta som jag gör. Men det är det värt.

Anmäl
2014-03-04 05:57 #5 av: Fiana

I viss mån (speciellt i början så man kommer förbi omställningsfasen på ett antal veckor när det kan vara extra tungt, tredje veckan ska vara värst för många) ÄR det att "bara bestämma sig" även om du inte vill höra det. Du kan inte få det till en livsstil på bara några veckor, det är något som kommer successivt.

Det som kan underlätta i början framförallt är att planera ordentligt, se till att du har gott om bra mat hemma (och slängt ut allt sådant du inte tänkt äta) och tänkt ut måltider med det också (och eventuellt planerat dem med om du hör till de som gillar och kan följa matplanering). 

Allra bästa/lättaste sättet att komma igenom omställningen är att äta, massor och mer där till. Är du rikigt proppmätt kommer inte tankarna och idéerna vandra till annat. Det absolut sämsta man kan göra för de flesta är att försöka kombinera den första tiden med någon kalorirestriktion, vare sig det är periodisk fasta typ eller mer "allmän". Gillar du ost, se till att ha massor av goda sorter hemma etc. Men se till att det är "riktig mat" och inte gottis, inte massa vispad grädde och bär etc. utan ägg, ost, kött, smör, grönsaker osv. Minsta tillstymmelse till "sugen på något" eller "lite hungrig" - in med ett kokt ägg i magen! Inte helt säkert på du är riktigt riktigt mätt av middagen? Ta en kotlett till! Är man så mätt att det inte känns som det får plats en smula till och man nästan är lite illamående blir man helt enkelt inte så lätt sugen på något mer. Blir det alltför tungt av den kompakta maten? Gör en jättesallad med isbergssallad som bas, en eller flera sorters bra protein, lite ost och så gott om fet dressing (hälften/hälften mayonäs och cremé fraiche och så lite lite vatten för bättre konsistens och kryddor som man gillar brukar vara effektiv dressing). Är den tillräckligt stor kan du behöva tugga lääääääääänge innan du fått i dig hela. 

"Nackdelen" med den approachen är att det lätt kan bli lite dyrt :P sen är det inte säkert man går ner så mycket om man äter så mycket det sprutar ur öronen. MEN på sikt om man kommer igenom den utan att "falla av" blir naturligtvis resultatet mycket bättre än om man inte ens tar sig förbi de första veckorna. Är det första gången man ger sig på lågkolhydratskost samt inte bantat massa förut går man oftast ner en hel del kilon ändå (mest vätska), men tänk på att det sällan är alls så dramatisk effekt en andra eller tredje gång. Håll dig alltså helst helt borta från vågan säg de fyra första veckorna. 

När du sedan kommit igenom de första veckorna (i alla fall 4 om du ska vara något så när på säkra sidan) så kan du börja känna efter gällande hunger/mättnad och låta mängderna bli mer vettiga och successivt bygga mot efterfrågad livsstil. 



Gillar du kokta ägg, koka många och ha i kylen, håller sig där ett bra tag och då har du lätt och behändigt något att grabba om du är minsta sugen/hungrig/sur/glad/whatever. Kan lätt annars bli lite mycket ost i början, ägg är nyttigare och har inte bieffekten att vara stoppande för magen. Ganska många blir tröga i magen i början, hårdost i stora mängder brukar vara starkt bidragande till det. 

Anmäl
2014-03-04 09:59 #6 av: Lilltilda

Jag vet inte riktigt om jag ens efter två år med lchf vill kalla det för en livsstil, men jag har hittat vägar att kunna leva med lchf och få vardagen att fungera. 

A och O är planering. Planering, planering och åter planering. 

Jag tänker igenom dagarna framför mig, vilka situationer jag kan hamna i (t.ex. konferens med jobbet, middagsbjudning hos vänner, släktkalas osv) och så funderar jag ut lösningar som fungerar för mig. 

Varje måndag sitter jag med veckans reklamblad och planerar mina matinköp och skriver meny. Jag lägger någon dag per månad på att laga mat i mängd och frysa in i färdiga matlådor att ta med till jobbet eller att ta till dagar då jag bara inte orkar laga mat (de där dagarna då jag förr kunde äta te och mackor). Släkt och nära vänner anpassar mat de gör så att även jag kan äta den, men i andra fall äter jag vad jag kan av det som serveras och låter bli resten ELLER om tillfället är sådant att det känns avigt att tacka nej så kan jag numer göra undantag. 

Det gjorde jag däremot aldrig under min viktminskning, men nu då jag väger som jag ska så stör det åtminstone inte någon viktnedgång och jag tillhör dessutom de lyckliga som inte reagerar särskilt negativt på kolhydrater. 

Detta med planering och åter planering låter kanske bökigt men för mig har planeringen blivit en del av min livsstil och jag tycker inte längre att det känns besvärligt. Detta med matlådor i frysen är dessutom helt perfekt för mig och har flera gånger hindrat mig från att äta fel. 

Anmäl
2014-03-04 10:12 #7 av: Effie

#5 Det där med tredje veckan...Jag minns att vi hade en diskussion om dessa svackor någon gång för länge länge sedan här på KiF. Vi kom fram till dessa särskilt svåra perioder: tredje dagen, tredje veckan, efter tre månader, efter sex månader...om det möjligen var det efter tre år också, ja det visste vi inte då för så länge hade vi inte ätit LCHF. Jag misstänker att risken efter tre år kan vara att "nu kan jag det här, nu kan jag släppa uppmärksamheten".
Jag tror det är bra att vara medveten om att dessa svackor finns, att man inte är ensam om dem, att det handlar om att ta sig igenom och att det blir bättre.
Planering är inte fel. Lite spännande recept om det är viktigt, eller tydliga rutiner, om det är viktigt. Man ska ju få till en livsstil som man trivs med.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-03-04 11:39 #8 av: Lillaaan

TACK TACK TACK!!! Underbara tips och råd!! Dessa ska jag läsa igenom många ggr idag. Tack!

Anmäl
2014-03-04 19:47 #9 av: cherra

Läs Ann Fernholms Ett sötare blod. Den får dig att tappa lusten för socker när du inser vad socker ställer till med i kroppen och sedan, när du inte äter socker så blir det lättare att hoppa kolhydraterna som blir till socker i kroppen och vips är de en LCHF:are.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.