Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Kolhydratsmat en dag i veckan

2014-03-03 19:46 #0 av: Agnez94

Hej!

Jag försöker för närvarande gå ner i vikt till vad jag vägde innan gymnasiet (70kg). Jag har också tränat sen i november men först nu satt lite mål och börjat träna lite seriösare. Det blir vanligtvis 5-6 pass i veckan (blandat styrka och kondition). På fredagar brukar jag äta lunch hos min farmor efter min styrketräning och hon serverar dock "vanlig mat". Jag har försökt i 4 år att förklara för henne men det går inte (en del av min farmors personlighet - hon lyssnar inte riktigt  Gapskrattar). Tror ni det funkar med en middag med vanlig mat i veckan och ändå gå ner i vikt? Brukar vanligtvis vara ex. potatis med kött och sås.

Anmäl
2014-03-03 20:47 #1 av: JoyBysen

Det är ju klart att du går snabbare ner i vikt om du inte unnar dig eller vad man ska kalla det en gång i veckan men jag tror dock inte det har särskilt stor betydelse. En bra viktnedgång ska ju inte gå fort, och det är ju många fitnessmänniskor som har en regelbunden "ätardag" där de unnar sig det de är sugna på under tiden de deffar - och de blir av med fettet ändå till slut. Sen handlar det ju ofta om den mentala biten också. Vissa klarar inte "diet" utan att få längta till en dag i månaden med godis och glass eller pasta och vissa klarar inte av att äta gottis då de får tillbaka sitt jobbiga sug efter kolhydrater/socker direkt när de unnar sig det. 

Men eftersom du skriver att din farmor ofta bjuder på sås och päror - husmanskost så tror jag inte det är någon fara. Det saktar säkert ner viktnedgången lite grann men inget märkbart. Bara du försöker hålla dig till dina rutiner resten av dagen liksom Ler

Kom på att jag inte kan något om ketos osv så det får någon annan säga om det skulle förstöra den med en några potatisar en gång i veckan Cool

Anmäl
2014-03-03 20:51 #2 av: JoyBysen

Kan tillägga att jag själv ett tag skulle gå ner i vikt genom att inte äta några kolhydrater alls - levde på sallad och kött - och jag hälsade både på farmor med sju sorters kakor och gick på kalas där jag åt vad som serverades under min "diet" och det gjorde inte så stor skada. Förlät mina synder genom att träna lite extra när jag kom hem eller de kommande dagarna. Haha vet inte om det hjälpte direkt men kändes bättre att göra sig av med alla dåliga kalorier direkt Lipar

Anmäl
2014-03-03 22:30 #3 av: Chilizera

Man kan ju anpassa proportionerna på tallriken för att "minska skadan". Ta en halv eller en potatis istället för två t.ex. och så lägger du till lite extra kött och ev. sås om den inte är alldeles stärkelsespäckad.

Anmäl
2014-03-04 05:59 #4 av: Fiana

Att du är så ung och tränar mycket talar till din fördel att det ska funka ändå.

Men för väldigt många fungerar det absolut inte alls med några sådana regelbundna avsteg. Om det funkar för dig ser du väl om du provar?

Och som nämnt, måste du ta flera potatisar? Ta en och ät halva och ta lite mer av resten?

Anmäl
2014-03-04 11:58 #5 av: hemul

En medelstor potatis innehåller en 10-12 g kolhydrat. Har svårt att se varför det skulle vara nåt större problem, om du inte försöker äta 0 kolhydrater förstås.


Anmäl
2014-03-04 13:24 #6 av: Robb

Exakt, Hemul. Två potatisar, ett gäng köttskivor och smaskig sås är inte fy skam efter ett hårt pass på gymmet. Ät med gott samvete och njut av tiden med din farmor istället för att oroa dig.

Anmäl
2014-03-04 14:38 #7 av: hemul

Tycker LCHF gör ett stort misstag när de i princip jämställer potatis, och i viss mån andra rotfrukter, med pasta och flingor.

Håller med Robb. Farmors mat ska man äta! Man får välja sina strider. 


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.