Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 10138 ggr
MatVeronica
2/28/14, 6:23 PM

Saknar tuggmotstånd!

Jag saknar ett matbröd med lite tuggmotstånd.

Jag har nu bakat en del lchf-bröd med mandelmjöl, kokosmjöl, fiberhusk, ägg osv men nej jag blir inte nöjd. Det blir så slätstruket. Som sågspån i munnen. Jag vill gärna ha ett mjukt matbröd med lite knaprig och seg yta.

Är det omöjligt med lchf?

Har någon något bra brödrecept eller är det bara att acceptera att bröd inte blir som bröd med lchf?

Annons:
Orakletidelfi
2/28/14, 6:54 PM
#1

Knaprigt och segt är svårt… har då inte hittat nåt sånt recept hittills… allt blir mjukt, småkakor eller bröd… sak samma, ingen knaprighet what so ever, tyvärr!

zuperzero
2/28/14, 8:42 PM
#2

Knäckebröd borde ju vara knaprigt i alla fall..?

Själv tycker jag att det finns så mycket annat som är sååå mycket godare än bröd inom lchf-ramarna, att det inte är värt att äta bröd. Har du testat kesoplättar med ost o skinka mellan t.ex.? Bröd är inte lika gott eller lika mättande som mycket annat… fast man är ju olika. Vissa klarar sig utan, andra inte.

kaisakavat
2/28/14, 8:47 PM
#3

Fröknäcke är knaprigt. Sök, finns endel recept.

Mandelmjöl går att baka på så att det blir småkakeaktigt. Nästan-knaprigt iallafall. Men vet inte om det är vad du söker.. Finns recept på mandelmjölsguiden.se

modesty007
2/28/14, 8:48 PM
#4

Kan varmt rekommendera detta bröd, vet inte direkt om det är knaprigt men det bästa lchfbröd jag smakat - http://forum.kostdoktorn.se/topic/4103-recept-valn%C3%B6tsbr%C3%B6d/

Orakletidelfi
2/28/14, 8:49 PM
#5

Jo frökex blir knaprigt, var inne på mjukt bröd! TS skrev om det. Mjukt med knaprig yta.

kaisakavat
2/28/14, 9:12 PM
#6

#5 Alltså.. jag blir så trött.. Pika och bjäbba. Samma igår i semle-tråden då du pikar en person för att svara 'fel' enligt din mening, medan jag som TS tyckte det vederbörande skrev var kanontips. Liknande på på x antal andra ställen. Kan du tänka dig att låta folk avgöra själv vad de tar till sig och inte? 

Tillägger: Du skriver mycket som är bra och som jag uppskattar. Men 'petandet' blir trist..

Annons:
LottaLarsson
3/1/14, 7:16 AM
#7

Hej MatVeronica

Jag håller med dig - det man bakar i brödväg blir oftast poröst och i stort sett allt smakar mandel *S* 

Nu äter jag inte så mycket "bröd" men ibland vill jag ha en macka o kaffe till frukost och jag har hittat ett recept som jag tycker är helt suveränt. 

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=136

Det bakar jag både mjukt och hårt bröd av. Jag brer ut smeten lite tunnare när jag ska göra hårt bröd. 

Jag tycker det mjuka brödet ger lite tuggmotstånd också och så är det ingen mandelmjöl i.

Hoppas du vill testa

mvh Lotta

LenaK63
3/1/14, 7:49 AM
#8

Jag bakar ett sånt bröd som TS skriver. Rostar tunna skivor och låter kallna. Det blir inte segt men rätt knaprigt. Nästan som toast.

MatVeronica
3/1/14, 10:21 AM
#9

Tack för tipsen, jag ska absolut testa era recept! Ja naturligtvis finns det massor med annat smarrigt inom lchf, som är mycket godare än bröd, men ibland så saknar jag en "riktig" macka till kaffet istället för bara ostskivor med smör jämt :)

Cina-y
3/2/14, 11:36 AM
#10

#7 Tack LottaLarsson för detta recept 🌺✨

Jag kan inte äta så mycket mandel/mandelmjöl. Det höjer mitt blodsocker. Därför har jag saknat en "macka" att lägga pålägget på.

Jag hade alla ingredienser hemma så jag satte igång direkt. Det blev kanon! 😃

Jag använde riven Västerbottensost så det blev lite väl mycket smak av den. Med en mildare ost och lite salt tror jag att de hade blivit ännu bättre. Jag hade en ganska liten form så brödet blev ca 2,5 cm högt. Jag delade därför i 8 bitar vilket ger 0,9 kh/bit. Sedan kan man dela bitarna på höjden och göra dubbelmackor med pålägg emellan.

Jag kan också tänka mig att det går bra att torka de delade bitarna i ugnen till skorpor. Ska prova det nästa gång.

LottaLarsson
3/2/14, 6:27 PM
#11

Hej Cina-Y

Vad kul att tipset kom till användning :-) När jag ska göra hårt bröd så drar jag ut smeten över hela långpannan, kanske blir någon cm kvar runt om.  

Men det där med skorpor lät ju också smaskigt, det ska jag prova nästa gång. 😃

helvete
3/20/14, 2:11 PM
#12

Jag saknar också gott bröd, med tuggmotstånd. Gillar inte mandel eller kokos. Vill heller inte köpa dyra ingredienser, typ valnötter. Gjorde ett gott knäckebröd utbrett på 2 plåtar häromdagen. Åt dessvärre upp allt på några dagar….

Upp till toppen
Annons: