Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Jag måste ner i vikt

2014-02-26 18:56 #0 av: Mimi81

Nu har jag börjat med LCHF i tre veckor nu.jag ska ner 30 kilo.det är mycketttttt jag vet. Ok, föratt gå ner då måste jag följa strikt LCHF..det vet jag. Så rättar ni gärna mig om jag har fel!!!
Saker jag INTE ska äta:

Bröd,pasta,potatis,osv
Frukt
Mejeriprodukter ,ej smör
Nötter
Allt som har socker i,läsk,godis
Bär

Vad mer??? Vilka andra grejer måste jag undvika,jag vill ner i vikt!!!!!!!!

Anmäl
2014-02-26 20:09 #1 av: zuperzero

Smör kan du äta även om du kör strikt LCHF, det är väl ca 0,5 g kolhydrater/100 g = ingenting… Skämtar

Läs alltid på förpackningarna, det står hur mkt kolhydrater varje livsmedel innehåller. Det gäller att ha i åtanke hur mycket man äter av en produkt också. T.ex. vissa grönsaker kan innehåller 10 g/100g och det kan vara lätt att äta mycket utav det, t.ex. majs. Däremot t.ex. jordnötssmör innehåller ca 16 g/100 g, men du kanske aldrig äter mer än 15 g. Förstår du vad jag menar? Det är alltid den totala mängden kolhydrater som räknas, inte hur mycket ett livsmedel innehåller per 100 g.

Använd dig av shape up club-appen och registrera allt du äter så ser du hur mycket kolhydrater du äter och vilka fällorna är.

Anmäl
2014-02-26 21:09 #2 av: Zepp

Okej.. går det snabbt tar det 4-5 år!

Hur mycket har du bantat förut?

Andra metabola problem.. förutom övervikt?

Här har du att läsa fast på engelska.

http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf

Här har du några tips på menyer.

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-02-26 23:14 #3 av: Mimi81

Tar det 5 år?????!!!!!!!! Omg.jag är sjukskriven p gav utmattning,tar levaxin.jag vill inte tappa hoppet!!

Anmäl
2014-02-27 00:28 #4 av: Sindri

Oj, för det första verkar du lite stressad - det skall du heller inte vara.

Det är mycket som spelar in för att få kroppen i balans. Ta det lite lugnt och tro inte att underverk sker över en natt. Du har jobbat ihop till ditt nuvarande tillstånd under att antal år, förmodar jag.

Det bästa är att läsa på, läsa på, läsa på. från början verkar allt rörigt och alldeles för mycket att hålla reda på, speciellt om du är utbränd. Men håll ut - det kommer snart att utkristallisera sig vissa kunskaper. sedan är alla kroppar olika, du skall ta det lugnt, lyssna på din kropp och låta den tala om för dig vad den mår bäst av.

Försök också sova och vila ordentligt.

Det finns massor med kunskap på nätet, det finns massor med böcker. Mina favvo-sajter är denna och www.kostdoktorn.se. Där finns mycket nybörjarkunskaper att ta in. 

Bra böcker är skrivna av Sten Sture Skaldeman och Ann Fernholm. Många bibliotek har dessa i pappers- eller e-format.

Och fall inte i fällan att upptäcka -nejmen oh, man kan ju baka en massa goda kakor och göra efterrätter. Alla kan inte äta det.

Du har kanske ett svårt sötsug som hjort dig överviktig och bästa sättet att bli av med det är att klippa.

Om du vill fortsatt få stöd och hjälp här och för att få en "logg" kan du göra en gen tråd som heter t ex Mimi81. Där börjar du med att skriva in dina grundförutsättningar, vikt, längd, symptom, mål etc,  och sedan tar du dina frågor där. Då kan alla som vill svara gå tillbaka och se din historia, så slipper du upprepa allt varje gång du vill ha hjälp med nåt.

Andas djupt nu och börja läs på. Tyck om din kropp för det den gör för dig, och lär dig vad den mår bäst av så skall du se att det går bra, även om det blir en del dikeskörningar ibland. Skrattar

Anmäl
2014-02-27 07:50 #5 av: Viktinfo

Härligt att du också tagit tag i ditt liv. Jag är också sjukskriven för utmattning o först när jag tog tag i stressen så började jag gå ner i vikt.
Välkommen att komma in till min blogg så kanske vi kan stötta varandra. Jag ska gå ner det dubbla mot dig men låter det ta tid. Om man stressar utsöndras en massa hormoner som gör att bara allting sätter sig fast ännu mera men visst är det jobbigt.

Min rekommendation skulle vara att äta så rena produkter som möjligt, alltså de som egentligen inte innehåller någon ingrediensförteckning alls men som sedan sagt ovan, läs innehållsförteckning o så få kh som möjligt. Kryddsmör, majonnäs, bea o liknande är superdupergott med fisk, kött, kyckling o några grönsaker till! Min favorit även om jag m familjen behöver tänka lite annorlunda! Lycka till o som sagt välkommen in till min hörna! Www.viktinfo.wordpress.com
//Lotta

Anmäl
2014-02-27 07:56 #6 av: Veda

Det behöver inte ta 5 år. Jag gick ner ca 2 kg i månaden på att undvika potatis, mjölprodukter, socker, frukt, rotsaker, ris, pasta och äta ytterst lite av mjölkprodukter. Jag åt också i princip bara två måltider per dag, frukost och lunch. Middagsmål åt jag bara om jag var hungrig. Men fall inte för frestelsen att "unna dig" något som belöning. Det hämmar ofta viktnedgången.

Anmäl
2014-02-27 08:41 #7 av: Septima

Jag var också sjukskriven för utmattningsdepression när jag började med LCHF. För mig var det en bra del i rehabiliteringen. Jag hade gott om tid att läsa på på nätet. Att byta matvanor tar också tid - till exempel att hitta bra matvaror i butikerna. Jag fick också något att fokusera på som bara handlade om mig själv (vilket var bra för mig eftersom jag blivit utmattad av att i flera år lyssna på andra och försöka uppfylla deras förväntningar på mig). Men det där är ju olika förstås. 

Jag mådde påtagligt bättre i kroppen och kände mig lättare redan efter några veckor. En hel del omställningsproblem (yrsel bla) som satt i ett bra tag men i övrigt mådde jag bättre. 

Det är svårt att släppa tanken om en "målvikt" och om den känns alltför avlägsen så är det lätt att ge upp. Jag tror att den känslan förstärks så länge man upplever att man genomgår en bantningskur och sen ska man få äta som vanligt igen. Om du trivs med LCHF så handlar det ju om resten av livet, förmodligen, och då minskar du i vikt oavsett om du försöker eller inte. I varje fall verkar det vara så för de flesta. 

Men 4-5 år behöver det förstås inte ta att minska 30 kilo, även om det troligen är mest hälsosamt att minska i vikt så pass långsamt. Men bara fem kilos minskning innebär ju minskade påfrestningar på kroppen och att man trivs bättre med sig själv. Men det KAN ta så lång tid (att döma av rapporter här på sidan). Själv gick jag ned ungefär 10 kilo det första året, har sen fortsatt minska lite etappvis men det är inget jag egentligen eftersträvar (är helt normalviktig).

Anmäl
2014-02-27 08:47 #8 av: Agoran

Håller med #6 det behöver inte alls ta så lång tid. Men ställ in dig på att det kan ta tid. Hur snabbt man går ner är individuellt och beror på en rad faktorer. 

Jag började om med LCHF för 3:e gången i februari 2012. Då vägde jag 86 kg till mina 158 cm. Idag väger jag 56 kg, det tog mig ända fram till maj 2013 att nå den vikten och där har jag legat sedan dess. Det är de sista kilona som går trögast, de sista 6 kg tog mig 5 månader. 

Du har fått bra tips ovan, jag kan bara instämma. 

När det gäller att undvika mejeriprodukter så är även detta väldigt individuellt. För mig har det inte varit några problem. Välj fullfeta produkter tex. 40% grädde osv.  Men det fungerar inte för alla och går viktminskningen trögt (inte alls) så är det absolut något att prova att plocka bort.

Lycka till!

Anmäl
2014-02-27 09:09 #9 av: Orakletidelfi

Ja tyvärr är det ytterst olika, många går ner väldigt snabbt, men då gäller det att verkligen se till att man inte återgår till normalkost/det som gjort att man gått upp från början.  Jag har nu gått ner ca 7 kg sedan jag började med LCHF för ca 7 år sen!! Men först sedan jag börjat kombinera med 5:2. Jag tillhör dem som inte går ner men som inte heller går upp med LCHF. Annars(med kolhydratsrik och fettsnål kost) går jag upp direkt även om jag håller ner portionerna. Måste hårdbanta. Men som sagt med 5:2 kan jag äta som vanligt (alltså vanlig lite liberal LCHF i mitt fall) och hålla mig till 500 kalorier per dag i två dagar. Så kryper jag ner ca 300 gram i veckan. (Verkar inte spela någon roll om jag äter superstrikt, medelstrikt eller liberal LCHF , med enbart det går jag inte ner... men jag går ner oavsett vilken jag kör om jag kombinerar med 5:2 *förtydligar* )

Summan av kardemumman: du måste hitta DITT sätt! Lycka till!!

Anmäl
2014-02-27 09:35 #10 av: zuperzero

Håller med #9! Själv fattar jag inte varför jag inte börjat med lchf tidigare. Jag har hållt på och mått dåligt och svält mig, och vad har det resulterat i? 4 veckors lidande av äcklig mat och hunger = 2 kg ner, sen orkar man inte mer = 2 kg upp. Även om lchf kan ta tid, får du i alla fall behålla din viktnedgång samtidigt som du mår bra - det är SKILLNADEN! Skrattar 


#9. Jag vill inte vara oförskämd, men jag blev nyfiken på hur mycket du väger i förhållande till din vikt? Är du normalviktig? Tänker ifall du är överviktig men inte gått ner i vikt på så lång tid, då måste du haft det riktigt kämpigt innan! Det sägs ju att ämnesomsättningen inte skiljer sig så mycket grundligt hos olika människor, men ibland undrar man hur det är med den saken…

Starkt att hålla i lchf-kosten! Vinkar

Anmäl
2014-02-27 10:28 #11 av: kaisakavat

När det gäller vad man ska äta.. Jag tycker det är enklast att tänka utifrån vad man FÅR äta iställer för INTE FÅR; typ såhär:

Utgå från animalisk proteinkälla; kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg.. Chark av bättre kvalitet (kolla att kh-halten är låg.. typ 1-3 g/ 100 g tycker jag är ok). Ta en 'lagom' bit av det. 

Lägg eventuellt till fett, om proteinkällan är åt det magrare hållet; smör, kallpressad raps- eller olivolja, kokosfett.. Feta såser och röror med god smaksättning är utmärkta tillbehör. Kryddsmör, kan lätt göras själv, är gott.

Lägg till grönsaker, såna som växer ovan jord för de innehåller oftast mycket mindre stärkelse = kolhydrater. Bra grönsaker är t ex gröna blad såsom spenat, ruccola, mm. De innehåller vitaminer och mineraler och lite annat nyttigt. Kålgrönsaker är bra, näring även där; broccoli, blomkål, mm. Lite lök går fint, brukar vara viktigt för smaken. Vitlök tar man i liten mängd, går också bra.. 

Små mängder tomat.

Bär; främst hallon, björnbär, blåbär går BRA men i liten mängd och förstås osötade. 

Mejerier, de fetare varianterna: Ost, Grädde, Creme fr, Smetana.. Köp gärna cr fr o grädde utan tillsatt stärkelse o annat konstigt, många billiga 'fuskvarianter' finns där fetthalten är lägre och produkten tunnare - därav tillsatserna för att det ska tjockna igen.

Ungefär så. Mer finns att säga förstås.. :)

Här finns finska Livsmedelsverkets matinnehållssajt (på svenska, går välja språk längst uppe på gröna listen). Där kan man söka på olika livsmedel och kolla vad de innehåller, sen jämföra dem och se vilka som är bäst. Se rubrikerna i västerspalten för att söka info på andra sätt. 

Låt det ta tid. Så snart du märker att det hela har kommit igång, så kommer du bli motiverad att fortsätta - även om det inte går på en kvart.

STORT lycka till!!

Anmäl
2014-02-27 10:35 #12 av: kaisakavat

Tillägger: Det jag skrev ovan är en sorts 'bas' för hur man äter. Efter ett tag kommer du kunna finjustera utifrån vad som passar dig. Lägga till vissa matvaror eller ta bort, du kommer lära känna dig själv. 

När det gäller 'lchf-godsaker' - många kan t ex äta nötter och mörk choklad, småbitar frukt, lchf-bakverk och annat smått&gott - men se det gärna som just godis, d v s icke-mat och koncentrera dig på maten tillsvidare. 

Ungefär så, som sagt.. :)

Anmäl
2014-02-27 11:31 #13 av: Suzanne56

Glöm inte saltet, många får problem med yrsel o huvudvärk under omställningen. En halv tesked Seltin i ett halvt glas vatten en eller två gånger om dagen är en god ide'

Anmäl
2014-02-27 11:49 #14 av: Layza


Ett sätt att lyckas hålla sig till dieten är att tänka att den inte är enbart för viktminskning utan för hälsan!!!

Jag tillät mig att äta nötter varje kväll i början, men åt det lika frenetiskt som om det hade varit godis, det där suget du vet. Men nötter innehåller ju näring så visst är det bättre. Dock, är det bra att sluta med dem ett tag för att få bort beteendet och beroendet. Ha nötskålen i köket i stället för framför soffan t.ex.

Min främsta morot (!) för att lyckas hålla mig till lchf var en önskan att inte få diabetes! Numer, sex år senare, är det jätteenkelt att hålla mig till denna hälsokost!

Anmäl
2014-02-27 11:53 #15 av: OlgaMaria

Hur har det gått än så länge Mimi82? Har du gått ner något? :) 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-02-27 11:58 #16 av: Orakletidelfi

# 10 jag är 165 lång och väger nu ca 86, så bedöm själv! Skrattar

Anmäl
2014-02-27 18:36 #17 av: Mimi81

Jag har alltid varit smal. Vägde runt 50 kilo. Blev total utmattat våren 2012 sen dess gått jag upp ca 30 kilo alltså på 2 år..jag började äta lite mer än vanlig men bara lite och ändå jag har gått upp så mycket. Jag är rädd av den...jag är inte stressad utan orolig vill inte gå mer upp i vikt.
Har besökt läkarna ca 20 gånger ..de har tagit blodprover och varje gång allt varit normal,,fast jag är fet och utmatad.mitt sista hopp är LCHF !!

Anmäl
2014-02-27 19:28 #18 av: Zepp

Skulle inte förvåna mig om både din vikt och utmattning beror på din hypotyreos, som grundorsak.

Sen tillstöter som regel annat under resans gång.. sjukskrivning, sämre ekonomi, hemma och inte så aktiv, psykiskt är det oxå påfrestande.

Inget av det gör ju direkt att man blir pigg och allert och tar tag i en ny livstil samt blir mer aktiv.

Hur som helst.. med LCHF kan du iallafall skaffa ett nytt intresse.. hemmalagad nyttig mat från bra råvaror.

Här har du lite inspiration.

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/


Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-02-27 19:35 #19 av: Sindri

Men jag vill nog hävda att din oro är ett stressmoment för kroppen.

Stress handlar inte bara om att rusa omkring och ha mycket att göra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.